• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om militära klockor.....

Engelskt officersur.
C84AD84D-1772-4950-8A65-72F426A89DAB.jpeg

Kanske tänjer lite på gränserna nu... dessa är ju inte "issued" men utfärdades av försvarsministeriet och fick bara köpas av militär personal i speciella butiker, vilket med viss sannolikhet innebar att de användes i tjänsten.

Ryska Komandirski med 2234 verk, "hack" funktion. Litet test här hur de går över 24 timmar. Guld håller tiden perfekt medan silver har kasat efter... 42 minuter... dags för lite kärlek till den kanske.

1640684349642.png

Tack! Ja det är samma nummer som på mitt väderbitna exemplar. Dock är det handskrivet med röd tusch, så inte helt lätt att veta när det är gjort och var. Samma märkning på box också. Kanske så man gjorde på "förrådet"? Ser ut som att boxen haft ett annat nummer tidigare.

IMG_5065.jpg
Vilken härlig dokumentation, grymt avis på lådan! Och klockan förstås :)
Stärker den militära kopplingen till min civila version som kommer från F7 (hörsägen, finns ingen dok)
1640775772966.png

Sorry om OT för klockan i sig//

Hittade en kul minnesklocka från 1995 som uppmärksammade att vi använt vårt TP 84 Herculesplam sedan 1965.
Det är bara en simpel minnesklocka, inte issued på något sätt , och för att ingen skall klaga på att det inte är en äkta militärklocka så slänger jag med Sjöö Sandström Skydiver som Flygvapnet använder idag i dom planen😄
Och för att ingen skall klaga på att den klockan är för ny för tråden så slänger jag med en Seiko som är märkt F16😄
DC8616EE-110A-4DE1-A796-7DB424D4B4AB.jpeg

Snyggt domat glas men tråkigt med verket. Vad är det för verk i en sån där?
Tack! Det sitter ett Benrus GS1D2, ett modifierat ETA 2620 i dem. Själva verket är jag inte så bekymrad över, men kronstammen har en gaffel som är spröd som knäckebröd och bryter man den så sumpar man originalkronan med en liten ”notch”. Med tanke på vad klockorna går på nuförtiden behåller jag gärna originalkronan. Och så måste man gå in i dem från tavelhållet.

Tillbaka
Topp