• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om militära klockor.....

Löser något. Ge mig ett par dagar.
Finns inte den här informationen i tråden redan? Jag har ett tydligt minne av att jag sett en skärmdump eller något av ett Excelark med M-nummer på klockor. Känns som det borde varit här. Annars kan jag lägga upp på Google Drive om du bara mailar det till mig.

Finns inte den här informationen i tråden redan? Jag har ett tydligt minne av att jag sett en skärmdump eller något av ett Excelark med M-nummer på klockor. Känns som det borde varit här. Annars kan jag lägga upp på Google Drive om du bara mailar det till mig.

Jag vet att det var uppe på tapeten för flera år sedan. Så det är mycket möjligt.

Trevligt pris på Lemania TG 195 som avslutades nyss.
Dom sticker iväg i pris mer och mer tycker jag..
0240D765-B888-4A4E-9A82-1830537A9CC8.jpeg

Hej!
Jag läser på för att småningom försöka jaga rätt på en av dessa Lemanior. Jag är svag för denna typ av bruksklockor och särskilt Tg:n skulle sitta fint, eftersom jag lumpade som eldledare i slutet på 80-talet (inte för att jag minns att Lemaniorna var i tjänst då). Jag undrar om någon känner till om tavlorna byttes av försvaret från radium till tritium, motsvarande tex IWCs mark XI? Till vänster en bild på ett ex som såldes på Kaplans tidigare i år. Tavlan är bytt till en tritiumvariant och till höger tavlan på den som såldes på tratten igår, utan tritiummärkning och där annonstexten berättar om lättare brännskador på tavlan (av radium får man förmoda?)

1639378242702.png

Senast ändrad:
Tack! Ja det är samma nummer som på mitt väderbitna exemplar. Dock är det handskrivet med röd tusch, så inte helt lätt att veta när det är gjort och var. Samma märkning på box också. Kanske så man gjorde på "förrådet"? Ser ut som att boxen haft ett annat nummer tidigare.

IMG_5065.jpg

Hej! Jag försökte hitta svar själv, men blev snabbt vilse bland referenser, olika märkningar osv. Lite klurigt och mkt lurendrej när det kommer till militärt vad det verkar. Till saken -Undrar över korrekthet på denna, någon som vet?

2913CEC5-2DE0-4B74-8E32-3A99317A9EB0.jpeg BFE882CF-1663-4C99-8332-9CD91AB51106.jpeg 085A7021-8A3E-4A87-B516-DD808EE8C5E6.jpeg

Stort tack på förhand!

Ligger priserna på viggenlemaniorna stabilt runt 100K, eller har det hänt något på sista tiden.
Länge sedan jag såg någon notering...
Fantastisk klocka hur som helst!

Tillbaka
Topp