• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om militära klockor.....

Tack! Det sitter ett Benrus GS1D2, ett modifierat ETA 2620 i dem. Själva verket är jag inte så bekymrad över, men kronstammen har en gaffel som är spröd som knäckebröd och bryter man den så sumpar man originalkronan med en liten ”notch”. Med tanke på vad klockorna går på nuförtiden behåller jag gärna originalkronan. Och så måste man gå in i dem från tavelhållet.
Aha. Han vid Ulva kvarn verkar bra. Kan det vara Tidlösa ur han heter?

Kronmärkt Poseidon, med gårdagens Kronmärkta City.
CD5209E6-9D91-4F48-9C17-1DB5AF8C79CB.jpeg

Denna er just ankommen til samlingen :)

Omega CK2444, cal. 30T2 aka Omega's udgave af the Dirty Dozen fra ca. 1944.
Bestilt af the British Ministry of Defense (MoD) under anden verdenskrig. Der var 12 leverandører og der blev lavet ca. 150.000 i alt og Omega leverede ca. 25.000.
W.W.W som der skrevet på indersiden af bagkasse referer til Waterproof Wrist Watch.
Mange har fået ny lumen, men denne har radium intakt, har faktisk aldrig målt så høj radium værdi på nogle af mine radium ure.

IMG_1272.jpg
IMG_1263.jpg
4.jpeg
5.jpeg
IMG_1261.jpg
dirty-dozen-watches-specifications-production-numbers-twelve-brands.jpg

kollar på Antiques roadshow från i Söndags, ambitiös värdering av en hygglig Omega WWW? men "refurbished at Omega" ...antar att det betyder typ relumad och tillsnyggad, luggarna ser lite tunna ut? ...å kronan är ju... well, helt off...

1645735448003.png

1645735530277.png

1645735607527.png

Senast ändrad:
Någon som har mer info om dessa issued..?

Den här ska ha tillhört en attack dykare som fått den från försvarsmakten. Finns det något sätt att styrka detta på, bortsett från den ursprungliga ägarens historia?

Asken, framgår det någon information av den? Enligt säljaren så ska den ha haft försvarsmaktens logga samt attackdykar regementets logga, så är dom "M-märkta" ?

Har läst lite här i tråden, bra info! Någon som vet mer av värde för mig som samlare? 🙂
Mvh

20220303_104149.jpg
20220303_104141.jpg
20220303_104040.jpg
20220303_104037.jpg

Någon som har mer info om dessa issued..?

Den här ska ha tillhört en attack dykare som fått den från försvarsmakten. Finns det något sätt att styrka detta på, bortsett från den ursprungliga ägarens historia?

Asken, framgår det någon information av den? Enligt säljaren så ska den ha haft försvarsmaktens logga samt attackdykar regementets logga, så är dom "M-märkta" ?

Har läst lite här i tråden, bra info! Någon som vet mer av värde för mig som samlare? 🙂
Mvh

20220303_104149.jpg
20220303_104141.jpg
20220303_104040.jpg
20220303_104037.jpg

Du skall isåfall se det på baksidan. Kronmärkning eller m nummer eller både och. Vänd på klockan.

Du skall isåfall se det på baksidan. Kronmärkning eller m nummer eller både och. Vänd på klockan.
Den här har inte någon märkning, utan är tydligen direkt från hyllan. Enligt informationen här i tråden så är dom inköpta i efterhand. Citerar:

"Tilldelas våra marina dykare. Idag varken kron- eller M-nr märks de utan de kommer direkt från hyllan."

Därav min fråga, kan jag styrka detta på något annat sätt än genom säljarens historia?

Jag behöver något asymmetriskt militärt. Gärna dykare, men är flexibel, budget kanske max 20-30k? Gärna under, behöver inte kosta för att vara kul, bara det är militärt och asymmetriskt :D Vad har jag att välja på?

Tillbaka
Topp