• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om militära klockor.....

Det var ett tag sen jag visade denna, så här kommer den igen😄
Det är ju ingen Lemania Tg 195
Men väl en gammal tre kronor Tg 694.1
A38C8A98-8399-4ACA-A950-BB505B59B188.jpeg
Snyggt stoppur. Vad betyder "Tg"?

Vad har du för band på den?
Och hur ser baksidan ut? 😍
Såhär ser baksidan ut, tyvärr en modernare länk.
A72562E0-333E-4C46-BB6E-4BA7969A58D5.jpeg

Har inte hittat den där riktiga fullträffen på matchning av band/länk.
Skulle gärna vilja veta vad de användes på för band i flottan, men då den är i så fint skick tycker jag en mer uppdressad länk passar helt okej. Även om jag hade föredragit en riktigt gammal rislänk med raka ändar, typ 40/50-tals GF rislänkarna.

De kan ha använt ett gammalt Velcro faktiskt , så som dom såg ut då.
Fick tag på ett som jag använder.
4E540149-D58E-4368-B094-8C91214AAB35.jpeg

8DAEB3BE-242C-460F-A0DB-D3C6758EDA22.jpeg

Har ett gammalt GF liggande, men det är lite tunnare själva bandet, och ändlänkarna är bara 17mm och minervaklockan kräver 18mm…
75830216-BB27-42F6-8353-CD4EA0110A38.jpeg

Intressanta kronor på din.
Mina ser lite annorlunda ut.
D3D461CD-A823-4A5A-BBA4-088B6E84DF04.jpeg

Förmodligen lite fel tråd då denna verkar vara civil, men högst militärt utförande så kanske ändå passar här. Googlat häcken av mig, samt fått lite tankar från personer kunnigare än jag inom ämnet men får både Yay och Nay så jag kastar ut frågan. Lite sugen på att buda på denna men oklart om den är "riktig" då det finns så mycket fakes/franken inom området. Bilderna är de enda som finns att tillgå och informationen är knapphändig. Ska vara en 60-talare, brittisk och är som synes inte issiued. Liknar ju modellerna som togs fram åt Pakistans luftvapen (PAF) men har en annan tavelkonfiguration (Seamaster 30 under loggan och andra visare). Bara hittat EN annan med exakt samma utförande, vilket också oroar. Vad säger magen om denna?

Skärmavbild 2022-11-07 kl. 13.35.40.png

Skärmavbild 2022-11-07 kl. 13.35.48.png Skärmavbild 2022-11-07 kl. 13.35.54.png

Förmodligen lite fel tråd då denna verkar vara civil, men högst militärt utförande så kanske ändå passar här. Googlat häcken av mig, samt fått lite tankar från personer kunnigare än jag inom ämnet men får både Yay och Nay så jag kastar ut frågan. Lite sugen på att buda på denna men oklart om den är "riktig" då det finns så mycket fakes/franken inom området. Bilderna är de enda som finns att tillgå och informationen är knapphändig. Ska vara en 60-talare, brittisk och är som synes inte issiued. Liknar ju modellerna som togs fram åt Pakistans luftvapen (PAF) men har en annan tavelkonfiguration (Seamaster 30 under loggan och andra visare). Bara hittat EN annan med exakt samma utförande, vilket också oroar. Vad säger magen om denna?

Skärmavbild 2022-11-07 kl. 13.35.40.png

Skärmavbild 2022-11-07 kl. 13.35.48.png Skärmavbild 2022-11-07 kl. 13.35.54.png
Utan att veta så gissar jag på ommålad tavla. Tycker man ser många liknande på Tradera.

Godmorgon kamrater,

Nu vet jag inte om denna information redan är känd men jag fick höra följande igår.

Citizen Aqualand användes aldrig av KJ/A-dyk som jag tidigare trott med tanke på reklamen. När jag låg inne användes den inte så det visste jag men trodde kanske att den använts tidigt 90-tal eller däromkring. Enligt den jag pratat med var tanken att den skulle användas av A-dyk men den klarade inte testerna. När jag låg inne på KJ fick vi inga klockor tilldelade utan fick använda våra egna.

C0K0jvm.jpg

Personen jag var i kontakt med låg inne på A-dyk tidigt 80-tal och de fick en Tissot som en del av utrustningen. Är detta redan känt och är det någon som vet vilken modell detta kan vara?

IMG_20221128_192602_786.jpg

Hej Kamrater!
Såg denna tråd nu.
Arbetade i försvarsmakten i ca 10år, hade denna i ur o skur. Skitbra kvalitet - som ni ser är den i superbra skick. Varsamt servad genom åren.
Första ägaren, säljer den aldrig. Ligger i bankfacket numera.

PS
Är beredd om stöket i södra europa skulle sprida sig. Hoppas ni andra är preppade.

Bilagor

• Screenshot 2022-11-29 at 11.24.32 AM.png
    Screenshot 2022-11-29 at 11.24.32 AM.png
    264.6 KB · Visningar: 21
Godmorgon kamrater,

Nu vet jag inte om denna information redan är känd men jag fick höra följande igår.

Citizen Aqualand användes aldrig av KJ/A-dyk som jag tidigare trott med tanke på reklamen. När jag låg inne användes den inte så det visste jag men trodde kanske att den använts tidigt 90-tal eller däromkring. Enligt den jag pratat med var tanken att den skulle användas av A-dyk men den klarade inte testerna. När jag låg inne på KJ fick vi inga klockor tilldelade utan fick använda våra egna.

C0K0jvm.jpg

Personen jag var i kontakt med låg inne på A-dyk tidigt 80-tal och de fick en Tissot som en del av utrustningen. Är detta redan känt och är det någon som vet vilken modell detta kan vara?

Tissot PR 300

Godmorgon kamrater,

C0K0jvm.jpg

Låter rimligt att de aldrig gavs ut, känns som att något före-detta exemplar borde dykt upp!?
Trist att den heliga reklamen inte stämmer😖

Låter rimligt att de aldrig gavs ut, känns som att något före-detta exemplar borde dykt upp!?
Trist att den heliga reklamen inte stämmer😖
Det borde ju vara så men man vet ju aldrig, de kanske mot förmodan inte märktes upp. Mannen som jag var i kontakt med mindes inte om deras Tissot var kron eller M-märkta och jag har aldrig sett en sån heller. Lite intressant detta!

Det borde ju vara så men man vet ju aldrig, de kanske mot förmodan inte märktes upp. Mannen som jag var i kontakt med mindes inte om deras Tissot var kron eller M-märkta och jag har aldrig sett en sån heller. Lite intressant detta!
Intressant! Det kanske gömmer sig en M-märkt titan-enzo någonstans därute...

Det borde ju vara så men man vet ju aldrig, de kanske mot förmodan inte märktes upp. Mannen som jag var i kontakt med mindes inte om deras Tissot var kron eller M-märkta och jag har aldrig sett en sån heller. Lite intressant dett

Postade dessa tidigare (obs inte mina!):

D47EB832-BFD7-4668-9A2E-48CD693E2D33.jpeg

FC678770-AAB6-4092-9474-6C56A50AAF6F.jpeg

Tillbaka
Topp