• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om militära klockor.....

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
+1 @Aurum , har du någon bild på verket? Valjoux 22/23?
Vet faktiskt inte? Tänkte söka lite imorgon men någon kanske vet?

image.jpg
 
N

nn75

Guest
HS8:an fick lämna till @Matts igår (stenhård en-in-en-ut princip på casa NA numera...) men en Omega WWW trillade in redan idag!
Omärkt baksida, vilka troligen gick till Australienska trupperna, har beställt utdrag ur Omega-arkivet, serienummer tyder på sept-okt 1945?
bättre skick än förväntat, mycket fin tavla utan de tråkiga färgsläppen i trycket man ofta ser, jämn och fin oförstörd matt, kanske skulle må bra av en re:lume på visarna, lite för stor krona kanske, spricka i glaset iofs, men åker nog strax på service ändå

SJUUUKT nöjd just nu
4f797ef7-c3e3-4be8-a9ea-6f07501f2eb8.jpg

den var riktigt fin alltså. får man fråga vad de går på?
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Om det finns folk kvar som kommer ihåg "liket" som Jens ägde så kan jag berätta att detta är den klockan.
Den tickar på fortfarande men får tyvärr inte så mycket handledstid som den borde få. Dock en väldigt smal och lättburen boett.
Har tyvärr inte så mycket mer info om klockan men borde försöka forska lite.
20160305_153756.jpg
20160305_153747.jpg
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Om det finns folk kvar som kommer ihåg "liket" som Jens ägde så kan jag berätta att detta är den klockan.
Den tickar på fortfarande men får tyvärr inte så mycket handledstid som den borde få. Dock en väldigt smal och lättburen boett.
Har tyvärr inte så mycket mer info om klockan men borde försöka forska lite.
20160305_153756.jpg
20160305_153747.jpg
En klockförsäljare i Malmö har haft likadana och han har uppger att dom är från Iraks flygvapen, han har även haft dam patek med Iraks vapen på tavlan.
 

Alruts

Rolex
Pledge Member
Den er tilsalgs fra Malaisia, alarmbjeller ringer.... Har googlet litt rundt, men det kan stemme med boetten og verket. Undrer litt paa patina paa sekundviser?
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Den er tilsalgs fra Malaisia, alarmbjeller ringer.... Har googlet litt rundt, men det kan stemme med boetten og verket. Undrer litt paa patina paa sekundviser?
Kan vara att man applicerat lysmassa på sekundvisaren för att också få den att lysa. Det är ju trots allt en klocka använd i Vietnam så att den är upplockad från Malaysia är inget konstigt.
 

Alruts

Rolex
Pledge Member
Min fru er Thai, hennes far var i Queens Cobra regimentet som var frivillige i Vietnam. Hun husker han hadde en slik (eller Hamilton), derfor vil jeg gjerne kjoepe denne til henne. Takk, :)
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Min fru er Thai, hennes far var i Queens Cobra regimentet som var frivillige i Vietnam. Hun husker han hadde en slik (eller Hamilton), derfor vil jeg gjerne kjoepe denne til henne. Takk, :)
Jag ser inga direkta varningssignaler kring klockan så jag hade inte varit särskilt orolig :) Snäll tanke, hoppas hon blir glad.
Queens Cobra var inga duvungar såvitt jag förstått. Lever han fortf?
 

Alruts

Rolex
Pledge Member
Nei, han ble svaart skadet og dog naar hun var 8 aar desverre.... Gjoer det jo litt mer kjenslig. Hun er like klokkegal som meg, og har snakket mye om denne klokken hennes mor solgte da hun var barn.
 

Alruts

Rolex
Pledge Member
Ja, det er vel rundt der jeg haaper, faar by paa begge :), men den er fra 84, og hennes far var i Vietnam fra 72 til 74.
 

seikoswede

Panerai
Mycket fina klockor i den här tråden!

Tänkte bidraga med min udda fågel, Kronometer 103 med M-nummer och allt. Finns en paketöppning om den på annan plats för den som vill läsa mer.

Kan nämna att jag ställde tiden på den, den 10 November i fjol mot atomuret på uhrzeit.org och den har fortat sig mindre än tre sekunder sedan dess. Trots att jag flyttat runt den en hel del och att den en stund fick bo i ett ouppvärmt utrymme ett litet tag.

So, it's a Seiko for sure!:)

image.jpeg
image.jpeg
 
Topp