• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om militära klockor.....

Tror du inte att det kommer fler bilder? Den är väl ganska nyss upplagd.

Det hoppas jag verkligen, jag tycker bara att just kronorna är, en av flera, tunga positiva saker kring just den klockan, och då brukar man ju försöka framhäva dem.

...vi får avvakta och se. Spännande hur som helst. Skulle vara kul om någon visste mer om historien kring dessa ur.

Det hoppas jag verkligen, jag tycker bara att just kronorna är, en av flera, tunga positiva saker kring just den klockan, och då brukar man ju försöka framhäva dem.

...vi får avvakta och se. Spännande hur som helst. Skulle vara kul om någon visste mer om historien kring dessa ur.

'Gogglat' lite. Gissar på marinen och kanske undervattensbåtar tom. dårå!

http://www.carsandwatches.com/2016/07/18/minerva-chrono-from-the-swedish-navy/

Jäkligt cool dinka hur som!

7005-8030 MACV Sog
Klockan som Willard hade haft om filmteamet hade haft koll på förbandets utrustning.
20161020_174717.jpg

Ja eller ngn av dessa iaf. Men 7005 känns roligast.
0620150739_zpsaextydut-1.jpg

Senast ändrad:
Japp. Grymt bekväm och lättläst i alla lägen. Min får vara med väldigt ofta.
Man önskar att det fanns en modell med stålboett också (jag vet att det finns "Adanac" etc i stål, men de växer ju inte precis på träd). :)

Hade en fin adanac som jag tyvärr sålt, dock hade ju inte den "tuberna" som jag tycker är riktigt tuffa :)

Dags att visa ett bordsur, eller rättare sagt ett sk kopplingsur.
Roboturet ReflexType S från ca1960.

1951 lanserade ingenjör Sture Örtenblad Reflexuren efter 5 års konstruktions arbete. Reflexuret var ett kopplingsur med för tiden unika egenskaper, det gick att programmera uret för att koppla på och av elektriska apparater med ett veckoprogram. Vid den tiden var det endast möjligt att för inställa i 12 timmar. Robot uret Reflex var inte bara ett kopplingsur utan även ett trevligt bordsur för hemmet

Klockan har tillhört övningsförrådet i Karlskrona på Bataljon af Trolle, som tydligt framkommer på dess undersida

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    145.2 KB · Visningar: 13
  • image.jpeg
    image.jpeg