• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om militära klockor.....

Fixoflex

Patek
2-Faktor
image.jpg
sagolikt skick på den @Quaker! Läcker!
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Jag har förutsatt att de som besöker tråden om militära klockor har ett militärt intresse, eller är intresserade av militär historia. Jag får revidera den uppfattningen eftersom det också verkar förekomma folk som inte har detta eller någon som helst anknytning till det militära. Utan att vara nedlåtande verkar det som att det blivit inne att bära ett ur med militär proveniens.

Jag ser okunskap om vad som är en kopia samt hommage och vill klargöra skillnaden. Exemplet med utgåvan som Pennan & Svärdet utgivit tydliggör skillnaden på en kopia eller hommage. En kopia ska ju lura en eventuell köpare att det är ett original och få betraktaren att tro detsamma. Som ni kan se saknas mycket riktigt Lemanias namn/logotyp på tavlan och M-nummer samt tre kronor på baksidan. Detta för att tydligt skilja original, kopia och hommage åt. Reklamen som görs på stiftelsens hemsida tycker någon inte om, och då får denne tycka det. Oavsett om man tycker om Pennan & Svärdets version eller inte - någon kopia är det defintivt inte.

Bildkälla (e-bay) "chronotimepieces"
s-l1600.jpg
s-l16002.jpg

Ser bara detta som ett raljerande för att det ska passa din världsbild.......att vifta med okunskapskortet är ju bara förlegad härskarteknik....det är så motsägelsefull vs dina inlägg i andra trådar......att det är uppenbart att du bara är en simpel bråkstake.....
 

Joakim C

Cartier
Ser bara detta som ett raljerande för att det ska passa din världsbild.......att vifta med okunskapskortet är ju bara förlegad härskarteknik....det är så motsägelsefull vs dina inlägg i andra trådar......att det är uppenbart att du bara är en simpel bråkstake.....
Jag tycker du ska ge dig nu pojk. Detta är KS 2.0 och vi går vidare utan det sunkiga arvet från den första versionen. Skriv något om militära ur eller posta en bild. Giiiiv akt!
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
2538B450-13E5-403F-941D-20D7287F501F.jpeg
43B2EBB2-DD59-4F84-BE43-3B50A72BE7C4.jpeg
29101F66-C159-4DBA-92A4-FB2A1CDA7D36.jpeg
CC6F1971-30FE-40C8-B23A-82DF8B67A250.jpeg
Jag tycker du ska ge dig nu pojk. Detta är KS 2.0 och vi går vidare utan det sunkiga arvet från den första versionen. Skriv något om militära ur eller posta en bild. Giiiiv akt!

Jag slutar när det passar mig......men nåväl......kan visa en pjäs jag dumt nog förpassat.......

BP Fifty Fathoms Bundeswehr......stämplad med Bund märkning och hela kittet! En av ca 40 varianter som tillverkats av FF. 41 mm med No Rad tavla......framdriven av ett simpelt men robust Anton Schild 1700. Från tidigt 70 tal.
Intressant detalj är att priset jag köpte för 2008 och dagens going rate har ökat med faktor 10........skulle våga påstå att militära FF från 50-70 tal är det svåraste man kan ge sig på.......
 
Senast ändrad:

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Bondauktion? Hur kunde de fucka er?
En auktion utan möjlighet till internetbud och fanns ingen bild på klockan på nätet - men bondauktion var kanske fel ordval.

Vi bjöd 21100+ avgifter som förhandsbud men fick inte veta hur auktionen gått förens efter flera påtryckningar och 3 dagar senare, då vi fick veta att en dansk hade vunnit på 22k. Efter typ en vecka dyker den upp på auctionet i Sverige med utrop på 30. Om det nu vore en dansk som köpt den borde han Inter hunnit få hem den, lämna in den till det nya auktionshuset, de fotar etc etc och lägger ut den inom ca 1 vecka (minns inte exakt men det var nära inpå) med acceptbud på vårt maxbud i princip.

Ponera dock att det stämmer. Snubben köpte den då för 22+avgifter och sedan sätter utrop på 30, vilket alltså efter kostnader blir mindre än han betalt. Nja, det känns inte så troligt ändå...

Vi tror att det i princip bara var vi som bjöd men att auktionshuset istället för att sälja den till oss billigt som fan lämnade den till detta auktionshus (då de nu visste ca-värde).

Kanske syniskt, men ingen av oss fyra som bjöd tror för en sekund på på auktionshuset story...
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
En auktion utan möjlighet till internetbud och fanns ingen bild på klockan på nätet - men bondauktion var kanske fel ordval.

Vi bjöd 21100+ avgifter som förhandsbud men fick inte veta hur auktionen gått förens efter flera påtryckningar och 3 dagar senare, då vi fick veta att en dansk hade vunnit på 22k. Efter typ en vecka dyker den upp på auctionet i Sverige med utrop på 30. Om det nu vore en dansk som köpt den borde han Inter hunnit få hem den, lämna in den till det nya auktionshuset, de fotar etc etc och lägger ut den inom ca 1 vecka (minns inte exakt men det var nära inpå) med acceptbud på vårt maxbud i princip.

Ponera dock att det stämmer. Snubben köpte den då för 22+avgifter och sedan sätter utrop på 30, vilket alltså efter kostnader blir mindre än han betalt. Nja, det känns inte så troligt ändå...

Vi tror att det i princip bara var vi som bjöd men att auktionshuset istället för att sälja den till oss billigt som fan lämnade den till detta auktionshus (då de nu visste ca-värde).

Kanske syniskt, men ingen av oss fyra som bjöd tror för en sekund på på auktionshuset story...
Tror de flesta hade tänkt likadant. Pisstråkigt beteende av auktionshuset, hoppas köpare inte betalar:D
 

denjohan

Rolex
Pledge Member
Ropade hem den här lilla saken från tratten. Kriegsmarinestämplad, 33-34 mm någonstans, Alpina 595-verk. Kan inte svära på om tavlan är orörd eller inte, men fin är den. Nu ska jag bara ordna ett band till den, 16 mm och fasta bandstift är ju dock lite begränsande.

9DB22D90-1601-449E-B47D-E4431DA362DD.jpeg
7416A72B-69A4-4CB3-BC85-E053CDA5A7BB.jpeg
 
Topp