• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om MR-G - Värt det?

Meraborsten

Rolex
2-Faktor
Har blivit mer och mer intresserad av en MR-G med tiden. Denna tråd gjorde ju inte saken sämre (bättre?) heller :)

Lite dåligt insatt i många av komplikationerna men hur är det med Bluetooth-modellerna - måste jag ha den uppkopplad till telefonen 24/7 eller räcker det att koppla upp den då och då?

Ogillar att ha saker uppkopplade via bluetooth hela tiden, dels pga batteri.
Du är bara när du ansluter till appen som du använder bluetooth. Det är inte ofta.
 

Hans B 1955

Rolex
2-Faktor
Lite dåligt insatt i många av komplikationerna men hur är det med Bluetooth-modellerna - måste jag ha den uppkopplad till telefonen 24/7 eller räcker det att koppla upp den då och då?

Ogillar att ha saker uppkopplade via bluetooth hela tiden, dels pga batteri.
- Du behöver inte ha den uppkopplad alls om du inte vill. Men det underlättar inställningar och ev tidssynk att använda bluetooth. Du kopplar alltså bara upp när du vill göra någonting sånt.
Edit: Sist på bollen som vanligt 😀
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
@Jimmy_Vegas - För att spara på batteriet kan du stänga av Bluetooth och GPS. Multiband ska gå att stänga av men jag har inte klurat ut hur. GPS drar mycket batteri och jag märker att batterinivån sjunker ganska fort om Bluetooth är aktivt och jag är inne i telefonen och pillar mycket i inställningarna. Så jag har stängt av båda.

Bluetooth är smidigt om du vill ändra timer, alarm för du slipper ju fippla med kronan.
Men i ärlighetens namn använder jag nästan aldrig timern eller andra funktioner som finns på klockan.

Är du ute och reser och byter tidzon och vill switcha tidvisningen så att GMT tiden på den lilla tavlan istället visas som ordinarie tid/ hemtid behöver du inte ens aktivera BT eller GPS, du kan göra bytet genom att hålla in en knapp på klockan.

Här är min :

IMG_20210521_102748.jpg
 

Jimmy_Vegas

Omega
2-Faktor
@Jimmy_Vegas - För att spara på batteriet kan du stänga av Bluetooth och GPS. Multiband ska gå att stänga av men jag har inte klurat ut hur. GPS drar mycket batteri och jag märker att batterinivån sjunker ganska fort om Bluetooth är aktivt och jag är inne i telefonen och pillar mycket i inställningarna. Så jag har stängt av båda.

Bluetooth är smidigt om du vill ändra timer, alarm för du slipper ju fippla med kronan.
Men i ärlighetens namn använder jag nästan aldrig timern eller andra funktioner som finns på klockan.

Är du ute och reser och byter tidzon och vill switcha tidvisningen så att GMT tiden på den lilla tavlan istället visas som ordinarie tid/ hemtid behöver du inte ens aktivera BT eller GPS, du kan göra bytet genom att hålla in en knapp på klockan.

Här är min :

IMG_20210521_102748.jpg
Ok, vad bra. Slipper man ha BT igång för jämnan. Tänkte mest använda det när man gör första ”setup” av klockan och möjligen någon gång nu och då.

Är det någon i tråden som sitter på en MR-G som ni funderar på att flippa, hör av dig via pm. Jag kan ev. vara intresserad :)
 

Derix

Patek
2-Faktor
Ok, vad bra. Slipper man ha BT igång för jämnan. Tänkte mest använda det när man gör första ”setup” av klockan och möjligen någon gång nu och då.

Är det någon i tråden som sitter på en MR-G som ni funderar på att flippa, hör av dig via pm. Jag kan ev. vara intresserad :)
Det är inte särskilt ofta det är ute MRG's till försäljning. Dock finns det en ute just nu: https://klocksnack.se/threads/g-shock-mrg-g2000r-1adr-18500kr.148602/
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Ok, vad bra. Slipper man ha BT igång för jämnan. Tänkte mest använda det när man gör första ”setup” av klockan och möjligen någon gång nu och då.

Är det någon i tråden som sitter på en MR-G som ni funderar på att flippa, hör av dig via pm. Jag kan ev. vara intresserad :)

Jo som första setup är det ju väldigt smidigt att göra det via BT. Som tidzoner, ev "permanent" timer, alarm och sånt. Och du kan även justera dina visare via appen /BT ifall de av någon anledning inte träffar markeringarna 100%.
 

Jimmy_Vegas

Omega
2-Faktor
Ja jo sett den annonsen tidigare. Men har för mig att jag sett den som tillbakadragen eller OHPF.

Ville gärna ha länk dock. Sen är det ju lite extra jobbigt att gummit är kort precis som ni nämner. Tack för tipset iaf!
 

Mk2018

Omega
En fråga till er som kan dessa klockor bättre än mig, vad är rimligt att betala för en beg? Har ingen i sikte men är det överkomliga priser så skulle jag kunna tänka mig att komplettera lådan med en mr-G :)

Edit: lite otydligt kanske finns ju säkert massa olika modeller och utföranden. Men något liknande som ni har i tråden?
 

Derix

Patek
2-Faktor
En fråga till er som kan dessa klockor bättre än mig, vad är rimligt att betala för en beg? Har ingen i sikte men är det överkomliga priser så skulle jag kunna tänka mig att komplettera lådan med en mr-G :)

Edit: lite otydligt kanske finns ju säkert massa olika modeller och utföranden. Men något liknande som ni har i tråden?
Räkna med 12-16 000 kr för en beggad MRG-G1000. Avslutade annonser på forumet ger en hint om var de brukar ligga.

 

Derix

Patek
2-Faktor
Sätt in en köpesannons eller hör dig för här på forumet, chansen att det kommer ut en på köp&sälj är minimal.
 
Topp