• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Ska införskaffa mig min första rolex inom kort,
Men står i valet om kvalet mellan sub 14060 eller explorer 1 14720
Kommer troligen att i framtiden vilja äga båda men vilken tycker ni borde bli den första? (Vet att risken för partiska svar finns med tanke på tråden ;)) Några här kanske äger båda och kan säga vilken den föredra framför den andra? Tacksam för svar
 
Senast ändrad:

Henke82

Omega
2-Faktor
Ska införskaffa mig min första rolex inom kort,
Men står i valet om kvalet mellan sub 14060 eller explorer 1 14270.
Budget tillåter just någonstans 30-60k.
Kommer troligen att i framtiden vilja äga båda men vilken tycker ni borde bli den första? (Vet att risken för partiska svar finns med tanke på tråden ;)) Några här kanske äger båda och kan säga vilken den föredra framför den andra? Tacksam för svar
Var i precis samma sits som du. Valde mellan de båda och hade en liknande budget. Valde en Explorer då den ligger lägre i pris så jag fick en servad full set i finfint skick inom budget. Kommer dock satsa på en Sub i framtiden.
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Sitter och pluggar psykologi med trotjänaren
7F7BFE19-5C64-491D-988A-C8DE270EE044.jpeg
 
Skulle inte ett mattsvart läderband med vita dekorationsstygn kunna vara snyggt? Speciellt om man tillverkar det så det sitter "ända in" mot boetten, som gummiremmen på en Aquanaut.
Det tror jag skulle bli snyggt och komplettera tavlan bra. :)
 

Txistorra

Omega
Var i precis samma sits som du. Valde mellan de båda och hade en liknande budget. Valde en Explorer då den ligger lägre i pris så jag fick en servad full set i finfint skick inom budget. Kommer dock satsa på en Sub i framtiden.
Samma här, köpte först en 114270. Efter ett antal månader fick jag den dåliga idéen att byta bort den mot en 16610. Saknar min Explorer :banghead:
 
Ska införskaffa mig min första rolex inom kort,
Men står i valet om kvalet mellan sub 14060 eller explorer 1 14720
Kommer troligen att i framtiden vilja äga båda men vilken tycker ni borde bli den första? (Vet att risken för partiska svar finns med tanke på tråden ;)) Några här kanske äger båda och kan säga vilken den föredra framför den andra? Tacksam för svar
Ägt båda, eller om man ska vara petig en 114270 och inte en 14270. Med 17 cm runt handleden upplevde jag 14060 som en stor klocka. Inte så att bandhornen stack ut utanför handleden eller så, utan det var mer en känsla. En sak jag gillar med min 114270 att den inte känns alls, den bara finns där. Sedan föredrar jag Explorers minimalistiska inget tjafs utseende för hur jag använde klockorna (dyker inte). Båda sakerna värderar jag högt när det gäller en sportklocka. 14060 är en riktigt fin klocka och en klassiker som är kul att ha testat. Föredrar dock Explorern alla dar i veckan. Men testa båda, enda sättet att vara säker. :)
 

Henke82

Omega
2-Faktor
Ägt båda, eller om man ska vara petig en 114270 och inte en 14270. Med 17 cm runt handleden upplevde jag 14060 som en stor klocka. Inte så att bandhornen stack ut utanför handleden eller så, utan det var mer en känsla. En sak jag gillar med min 114270 att den inte känns alls, den bara finns där. Sedan föredrar jag Explorers minimalistiska inget tjafs utseende för hur jag använde klockorna (dyker inte). Båda sakerna värderar jag högt när det gäller en sportklocka. 14060 är en riktigt fin klocka och en klassiker som är kul att ha testat. Föredrar dock Explorern alla dar i veckan. Men testa båda, enda sättet att vara säker. :)
Håller med till 100%. Har haft svårt för klockor med länk då de flesta har känts för tunga runt handleden, men min 114270 känns knappt.
 
Ägt båda, eller om man ska vara petig en 114270 och inte en 14270. Med 17 cm runt handleden upplevde jag 14060 som en stor klocka. Inte så att bandhornen stack ut utanför handleden eller så, utan det var mer en känsla. En sak jag gillar med min 114270 att den inte känns alls, den bara finns där. Sedan föredrar jag Explorers minimalistiska inget tjafs utseende för hur jag använde klockorna (dyker inte). Båda sakerna värderar jag högt när det gäller en sportklocka. 14060 är en riktigt fin klocka och en klassiker som är kul att ha testat. Föredrar dock Explorern alla dar i veckan. Men testa båda, enda sättet att vara säker. :)
Tack för utförlig svar :) Det lutar åt explorer, sen är det som du skriver att för att vara säker vad som passar bäst är de bara och testa :)
 
Topp