• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Menar du alla referenser eller någon specifik? Ganska stor skillnad t ex mellan siffrorna på en 1016 och en 214270. Den enda referensen där jag har svårt för siffrorna är 214270 mk 1. Helguldssiffrorna var ingen höjdare. Mk 2 funkar men känns lite uppblåsta. Jag tycker siffrorna gör sig bäst på 36 mm versionerna, där är de perfekta.

För mig är valet enkelt här, tycker 1016 är estetiskt betydligt mer tilltalande än senare utgåvor. Samtidigt är jag inte intresserad av att äga ”gamla” klockor, det är lite bortom min budget och förmåga att hantera på ett bra sätt (lite grand som att äga äldre bilar). Jag tycker att senare referenser är fina, men siffrorna har dessvärre blivit en dealbreaker för mig. Men som flera redan påpekat, det finns ju alternativ till Explorern om man känner på det viset ;)

För mig är valet enkelt här, tycker 1016 är estetiskt betydligt mer tilltalande än senare utgåvor. Samtidigt är jag inte intresserad av att äga ”gamla” klockor, det är lite bortom min budget och förmåga att hantera på ett bra sätt (lite grand som att äga äldre bilar). Jag tycker att senare referenser är fina, men siffrorna har dessvärre blivit en dealbreaker för mig. Men som flera redan påpekat, det finns ju alternativ till Explorern om man känner på det viset ;)

Hade samma åsikt innan. Men om du inte prövat en 14270, 114270 eller 214270 så rekommenderar jag dig starkt att göra det :)

Är på jakt efter en Explorer I, det som jag är säker på är att det är referenserna 14270/114270 som är mest aktuella pga av boettstorleken. Borde man vänta tills det dyker upp en annons med komplett set med certifikat, serviceintyg, tag etc. och hur påverkar det prisbilden? Går det att få tag på en för 35k?

Är på jakt efter en Explorer I, det som jag är säker på är att det är referenserna 14270/114270 som är mest aktuella pga av boettstorleken. Borde man vänta tills det dyker upp en annons med komplett set med certifikat, serviceintyg, tag etc. och hur påverkar det prisbilden? Går det att få tag på en för 35k?
Skicket går alltid före cert o box i min värld. Fullset blir givetvis alltid dyrare. Tror att det blir svårt att hitta ett ex i bra skick och fullset för din budget.

Hur kommer det sig att du hänger i Explorertråden om du inte gillar klockorna?

Fick tag i en 114270 fullset i extremt bra skick men priset är där efter och letandet tar längre tid. Är du inte som jag en som dyrkar fullset så kör skick före fullset som de två talarna före mig säger.

För att det är intressant att lära sig mer, och ta del av olika åsikter om klockan? Bara för att den inte tickar alla mina boxar just nu betyder inte det att det kommer att vara så för alltid - jag håller dörren öppen.

Besvarar det din fråga?
Jo då men för mig blir det ändå konstigt när det finns så extremt många olika trådar att välja på och så väljer man att hänga i en tråd där det diskuteras en klocka man inte gillar. :rolleyes:

Jo då men för mig blir det ändå konstigt när det finns så extremt många olika trådar att välja på och så väljer man att hänga i en tråd där det diskuteras en klocka man inte gillar. :rolleyes:

Håller delvis med dig men för att få upp ögonen för något nytt och släppa sina irrationella tankar (siffrorna... ;)), få nya perspektiv och inspiration så är det bra att diskutera i det här fallet i denna tråd. Som sagt, en tidsfråga innan den sitter på hans handled.. :p

Senast ändrad:
Kan man förvänta sig prisskillnader mellan 114270 och 14270 i och med tritiumtrfyllningen? Och vad är grejen med lug holes, varför är det önskvärt hos klockfantaster?

Kan man förvänta sig prisskillnader mellan 114270 och 14270 i och med tritiumtrfyllningen? Och vad är grejen med lug holes, varför är det önskvärt hos klockfantaster?
Oklart, hålen gör det lättare att byta band men samtidigt dissas allt utom länk ganska hårt. Själv tycker jag mest att den senaste modellen passar illa på band, äldre ref funkar ofta bra.

Skulle gissa att lug holes generellt har mer att göra med att man vill åt vintagekänslan, snarare än att det underlättar bandbyte.
På din första fråga skulle jag svara ja, du kommer sannolikt behöva betala lite mer för tritium. Av samma anledning som ovanstående resonemang.

Håller delvis med dig men för att få upp ögonen för något nytt och släppa sina irrationella tankar (siffrorna... ;)), få nya perspektiv och inspiration så är det bra att diskutera i det här fallet denna tråd. Som sagt, en tidsfråga innan den sitter på hans handled.. :p
Jo visst, men han sölar ju ner tråden med dålig karma.. :D

Precis som @kvantfysik skriver så är lugholes just populärt för de som vill åt den "riktiga" vintagekänslan. Jag klarar mig utan då jag inte är ett så stort fan av dem. Min gissning är också att man får betala lite mer för 14270 än 114270 men den senare tenderar också till att öka i pris då efterfrågan är stor.

A17425D7-950C-402C-90D8-700DABF62195.jpeg

Bryan Ferry med en 1016
Snygg:)

Tillbaka
Topp