• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Nyss hände något väldigt märkligt. :eek::depressed:
Tog fram min 214270 och tänkte vrida upp den några varv, men till min förtvivlan kändes den jättekonstig i uppdraget och var alldeles motstridig.
Som pricken över i:et tog det inte stop där! Utan när jag drog ut kronan till postionen längst ut (för tidsomställning) så stannade inte sekundvisaren!! :arghh: Något är tokfel men min stackars expy och jag har inte en blekaste aning vad detta kan bero på!

Prio 1 på schemat är att ta honom till min lokala AD! Hoppas innerligt att det inte är något allvarligare fel... :doctor:
Känn ingen oro. Urmakare fixar det där utan problem.
 
Nyss hände något väldigt märkligt. :eek::depressed:
Tog fram min 214270 och tänkte vrida upp den några varv, men till min förtvivlan kändes den jättekonstig i uppdraget och var alldeles motstridig.
Som pricken över i:et tog det inte stop där! Utan när jag drog ut kronan till postionen längst ut (för tidsomställning) så stannade inte sekundvisaren!! :arghh: Något är tokfel men min stackars expy och jag har inte en blekaste aning vad detta kan bero på!

Prio 1 på schemat är att ta honom till min lokala AD! Hoppas innerligt att det inte är något allvarligare fel... :doctor:

Jag hade ett liknande problem, den var borta på service i 6 veckor och fick tillbaka den och allt funkade efter det. Men bered dig på en tid utan klockan...
 
Goda nyheter!
Gick förbi AD och de förklarade att det var ett fel som kan uppstå ibland. Värt att säga är att Klockan funkar bättre nu än den gjorde igår. Den känns fortfarande lite annorlunda i uppdraget men ska låta den återhämta sig. Uppstår det igen skulle de ta en ordentligare titt på den.

Fick med en 150 sidor tjock och riktigt trevlig Explorer-katalog hem! Så besöket var 10/10 som alltid hos Engströms ur i Jönköping!
8C60AEEA-E236-4697-B357-0D55E1971B67.jpeg
98F44579-200E-4BDC-A495-CDA0E258D5B2.jpeg
FD789872-9F8B-497F-BB73-4338F3F2A2B9.jpeg
 
Goda nyheter!
Gick förbi AD och de förklarade att det var ett fel som kan uppstå ibland. Värt att säga är att Klockan funkar bättre nu än den gjorde igår. Den känns fortfarande lite annorlunda i uppdraget men ska låta den återhämta sig. Uppstår det igen skulle de ta en ordentligare titt på den.

Fick med en 150 sidor tjock och riktigt trevlig Explorer-katalog hem! Så besöket var 10/10 som alltid hos Engströms ur i Jönköping!
8C60AEEA-E236-4697-B357-0D55E1971B67.jpeg
98F44579-200E-4BDC-A495-CDA0E258D5B2.jpeg
FD789872-9F8B-497F-BB73-4338F3F2A2B9.jpeg
Vad var felet?
 
Jag förstod i stunden men tror inte jag har kunskaperna att återberätta det på utförligt eller helt korrekt sätt. Men kan försöka på ett förenklat sätt; Urmakare förklras att ett hjul ibland kan fastna i ett annat hjul vilket leder till att det känns väldigt trögt och motstridigt att dra upp klockan. I samband med att det händer är det en ytterligare "bit" vars jobb att stoppa sekundvisaren, inte lyckas med detta, när de två hulen fastnar i varandra. (Typ nåt sånt).
Det förklarades vidare att detta händer ibland, varför sa de inte. Men jag skulle återkomma om det inte ordnar sig.
 
Goda nyheter!
Gick förbi AD och de förklarade att det var ett fel som kan uppstå ibland. Värt att säga är att Klockan funkar bättre nu än den gjorde igår. Den känns fortfarande lite annorlunda i uppdraget men ska låta den återhämta sig. Uppstår det igen skulle de ta en ordentligare titt på den.

Fick med en 150 sidor tjock och riktigt trevlig Explorer-katalog hem! Så besöket var 10/10 som alltid hos Engströms ur i Jönköping!
8C60AEEA-E236-4697-B357-0D55E1971B67.jpeg
98F44579-200E-4BDC-A495-CDA0E258D5B2.jpeg
FD789872-9F8B-497F-BB73-4338F3F2A2B9.jpeg
Vad bra! Och riktigt schysst katalog :greedy:
 
Jag har haft min explorer i ett par veckor nu och konstigt nog har det ställt till ett problem för mig som jag aldrig tidigare har haft. Ett angenämnt problem, men än dock...

Jag har inget sug efter en ny klocka! Vad jag än har köpt tidigare, klockor eller annat, så har jag alltid hittat nästa sak att sträva efter så snart jag har mitt nyköp i handen. Med explorern är det annorlunda. Vilken klocka köper jag nu? Den fyller så många olika roller för mig. Det är väl egentligen bara ren dressare och dykare med vridring som jag inte ser att explorern kan fungera som. Dressare har jag, och dykare känner jag inget behov av. Explorerns 100 meter räcker gott för mig.

Som sagt - ett angenämnt problem.
 
Jag har haft min explorer i ett par veckor nu och konstigt nog har det ställt till ett problem för mig som jag aldrig tidigare har haft. Ett angenämnt problem, men än dock...

Jag har inget sug efter en ny klocka! Vad jag än har köpt tidigare, klockor eller annat, så har jag alltid hittat nästa sak att sträva efter så snart jag har mitt nyköp i handen. Med explorern är det annorlunda. Vilken klocka köper jag nu? Den fyller så många olika roller för mig. Det är väl egentligen bara ren dressare och dykare med vridring som jag inte ser att explorern kan fungera som. Dressare har jag, och dykare känner jag inget behov av. Explorerns 100 meter räcker gott för mig.

Som sagt - ett angenämnt problem.
One of the many perks of owning an Explorer ;)
 
Hej Explorer proffs! Vet inte om jag skriver i rätt tråd eller om ni kan hjälpa mig, har under en tid spanat runt på en Explorer 2 hittade en på jälmers ur för 35900kr vilket känns aningen för billigt, den är dessutom prissänkt en gång, vad tror ni? Tacksam för svar

https://www.blocket.se/vi/81929658.htm
Fel tråd! Finns dedikerade trådar för Explorer ii som du förmodligen kan få bättre hjälp i. Järn diskuterad bara Explorer 1. :)
 
Hej Explorer proffs! Vet inte om jag skriver i rätt tråd eller om ni kan hjälpa mig, har under en tid spanat runt på en Explorer 2 hittade en på jälmers ur för 35900kr vilket känns aningen för billigt, den är dessutom prissänkt en gång, vad tror ni? Tacksam för svar

https://www.blocket.se/vi/81929658.htm
Vet inte om jag tycker 35 för en heads only utan papper och box är så anmärkningsvärt billigt. Men som påpekats du får säkert bättre hjälp i tråden om Exp II.
Finns även dedikerade trådar om Jälmers som kan vara värt att läsa.
 
Tillbaka
Topp