• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Nu sitter den på armen. Får känna efter och utvärdera, spontant så känns lug to lug och storleken den bra, men kanske tajt med 1 länk borttagen som säljaren föreslog. Kan dock dra ut länken 5mm fortfarande.

IMG_1073.jpeg
Du har ju 3 justeringar i låset oxå förutom easylink. Grattis till nya klockan

Stämmer men den är på den lösaste. Kanske får kombinera med easylink ”öppen” eller hur man säger och 2/3 på justering.

Tack så mycket! :)
Fick instruktionen av min AD att inte använda easy link ”öppen” hela tiden. Vet inte varför förutom att man tappar funktionen av att inte kunna släppa lite på länken om man vill.

Nu tillhör jag den ”perversa” skaran folk som gärna har klockan ”halvvägs upp mot armbågen”, enligt vissa. Det gör att länken har lite bilhandlarhäng första minuterna när jag tar på den, sen blir den nog varm eller något och sitter därefter som ett pistolskott. Vad försöker jag säga egentligen, jo, vänta lite med att justera den hejvilt fram och tillbaka innan du vant dig, den kanske sitter bra redan.

(Det är den härligaste klockan klockan jag burit, det händer ibland att jag blir förskräckt och får en kall kår i ryggraden för att jag tror jag tappat den, så snällt sitter den)

Fick instruktionen av min AD att inte använda easy link ”öppen” hela tiden. Vet inte varför förutom att man tappar funktionen av att inte kunna släppa lite på länken om man vill.

Nu tillhör jag den ”perversa” skaran folk som gärna har klockan ”halvvägs upp mot armbågen”, enligt vissa. Det gör att länken har lite bilhandlarhäng första minuterna när jag tar på den, sen blir den nog varm eller något och sitter därefter som ett pistolskott. Vad försöker jag säga egentligen, jo, vänta lite med att justera den hejvilt fram och tillbaka innan du vant dig, den kanske sitter bra redan.

(Det är den härligaste klockan klockan jag burit, det händer ibland att jag blir förskräckt och får en kall kår i ryggraden för att jag tror jag tappat den, så snällt sitter den)
Tack för tipset :) Känner igen det där med min Tudor. Upplever Explorern nu som att den sitter rätt ”direkt” men känns som en tajt kostymskjorta efter en stund.

Men jag ger det lite tid och tid på armen för att känna efter!

OP 34 124200 (krossar allt)
Expl 124270
DJ 116234 (jubilee) / 116200 (jubilee)
Expl 124273
OP 34 114200
GMT 116710
Sub 114060 / 116610
Chopard Alpine Eagle 41
Seamaster diver 300
Seiko sumo
Sub 16610 (tvåton)
Expl 39 mm

De jag ägt under längre tid och burit frekvent i vardagen.

Med risk för att ordningen är lite scewed pga preferens överlag också. D v s berkväm klocka + hur "bekväm" man känner sig med klockan (hur mkt. jag gillat den).

Säkert missat nån en typ
Hur upplevde du 124200 jämfört med 114200? Jag har inte ägt någon av dom men har provat båda i butik, jag tyckte att 114200 bar större än väntat (typ som en vintage 36mm) medan 124200 kändes liiiite för liten för mig

Hur upplevde du 124200 jämfört med 114200? Jag har inte ägt någon av dom men har provat båda i butik, jag tyckte att 114200 bar större än väntat (typ som en vintage 36mm) medan 124200 kändes liiiite för liten för mig
Stor skillnad. 114200 bärs större än måtten anger, 124200 definitivt mindre.

Även jag upplevde 124200 lite väl liten till en början men efter nån dag är man van. Jämförde back to back med 124270 häromdagen och de är inte delad förstaplats som jag först skrev. 124200 tar guldmedaljen utan tvivel. Rekas!

Stor skillnad. 114200 bärs större än måtten anger, 124200 definitivt mindre.

Även jag upplevde 124200 lite väl liten till en början men efter nån dag är man van. Jämförde back to back med 124270 häromdagen och de är inte delad förstaplats som jag först skrev. 124200 tar guldmedaljen utan tvivel. Rekas!
Kan tänka mig att man vänjer sig. Föredrar du den före 36mm OP på grund av storleken, elle enkla baron-index vid 3-6-9 eller av någon annan anledning? Jag tycker att moderna OP sitter skönare än 124270 pga att dom inte smalnar av lika mycket vid låset!

Inser nu i efterhand att jag fått den "gamla" lådan av AD fastän de bekräftade att det skulle vara den nya. Inte för att det är hela världen, jag menar man använder inte riktigt lådan så som man använder klockan.

Vad hade ni gjort? Bett dem byta ut den mot den nya eller bara behållit den gamla?

Inser nu i efterhand att jag fått den "gamla" lådan av AD fastän de bekräftade att det skulle vara den nya. Inte för att det är hela världen, jag menar man använder inte riktigt lådan så som man använder klockan.

Vad hade ni gjort? Bett dem byta ut den mot den nya eller bara behållit den gamla?
Jag hade bett dem att byta till korrekt box. Även om du inte känner så idag kan det hända att du vill sälja eller byta in den och då kan det dra ner priset eller rent av vara en deal breaker.

Jag hade bett dem att byta till korrekt box. Även om du inte känner så idag kan det hända att du vill sälja eller byta in den och då kan det dra ner priset eller rent av vara en deal breaker.
Satt och tänkte på dessa faktorer också. Kanske att någon hade undrat varför en klocka från -25 kommer med box från -24 men det känns ändå rätt rimligt med tanke på första månaden på året.

Hur som helst så ska jag ta kontakt med AD och se om vi kan få detta fixat.

Satt och tänkte på dessa faktorer också. Kanske att någon hade undrat varför en klocka från -25 kommer med box från -24 men det känns ändå rätt rimligt med tanke på första månaden på året.

Hur som helst så ska jag ta kontakt med AD och se om vi kan få detta fixat.
Om jag vet rätt kan boxar m.m. ändras under tiden för en och samma klockreferens. T.ex. ändrades ju till och med urtavlan och visarna på Explorer 39:an utan att referensen ändrades. Därtill har, om jag vet rätt de tidigare ”mk1orna” borstad insida av claspen medan de senare mk1orna har polerad insida av claspen, tror även att samma skillnader finns mellan tidigare 40mm keramiska subs och senare. Att din klocka som du har köpt i januari 2025 har en låda som är tillverkad 2024 tycker jag därtill låter högst rimligt. Men du får ta allt detta med en nypa salt då jag inte törs lova att det jag skrivit är 100% korrekt.

Om jag vet rätt kan boxar m.m. ändras under tiden för en och samma klockreferens. T.ex. ändrades ju till och med urtavlan och visarna på Explorer 39:an utan att referensen ändrades. Därtill har, om jag vet rätt de tidigare ”mk1orna” borstad insida av claspen medan de senare mk1orna har polerad insida av claspen, tror även att samma skillnader finns mellan tidigare 40mm keramiska subs och senare. Att din klocka som du har köpt i januari 2025 har en låda som är tillverkad 2024 tycker jag därtill låter högst rimligt. Men du får ta allt detta med en nypa salt då jag inte törs lova att det jag skrivit är 100% korrekt.
Förstår vad du säger och resonerar liknande men det är just att säljaren nämnde/bekräftade att det var nya lådan som gör mig lite fundersam.

Om säljaren bekräftat den nya lådan och du vill ha den hade jag absolut tagit upp detta med säljaren. Det är ju inget konstigt alls. Om dom gjort en miss och inser detta kanske du kan få något annat i kompensation.

Tillbaka
Topp