• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Jag är inte mycket för ädelmetaller. Tycker inte det passar med tooligheten. Men titan däremot, det skulle jag nog gilla.

Vad säger du då om en Daytona, toolwatch? Den finns i alla typer av ädelmetall... Vad är tooligast? Daytona eller Explorer?
För mig är explorern mycket tooligare än daytonan. Explorern känns som att den ska ut och leverera i alla väder och påfrästande förhållanden. Daytonan känns mer som en statussymbol som man är lite mer rädd om. Men det är bara mina tankar...
Ur ett mer rationellt perspektiv så förstår jag inte varför en toolwatch ska tillverkas i ädelmetaller. Vad är det som blir bättre? Om man ser det ur tool-perspektivet? Ädelmetaller rostar inte, det är väl det argumentet jag kan se.

För mig är explorern mycket tooligare än daytonan. Explorern känns som att den ska ut och leverera i alla väder och påfrästande förhållanden. Daytonan känns mer som en statussymbol som man är lite mer rädd om. Men det är bara mina tankar...
Ur ett mer rationellt perspektiv så förstår jag inte varför en toolwatch ska tillverkas i ädelmetaller. Vad är det som blir bättre? Om man ser det ur tool-perspektivet? Ädelmetaller rostar inte, det är väl det argumentet jag kan se.
Jag gillar motsägelsen i att ha en tool-klocka i ädelmetall.
Men visst är det lite konstigt med t.ex. en Sub i vitguld :angel:

En fråga till 214270-ägare:
Jag har haft min i ca 8 mån nu och tycker att den börjar arta sig med lite hairlines och microrepor på boett, bezel och länk ;)
Ni som haft era lite längre, tycker ni att den slits/åldras snyggt?

Myslördag med Expyn!
IMG_20181110_212022.jpg

Har inte haft på mig den här på månader, går igenom lite utav en sorgsen tid i livet just nu och hittar stort lugn i den här som är min första egna klocka. Den ger mig motivation när den behövs, att fokuserar man på sitt och tågar på kan man få till allt man vill. I mitt fall har jag den här som påminnelse. Få saker får mig så lugn som att följa sekudkvisarens resa över tavlan. Subsekunder ger inte den tillfredsställelsen. Plus att den fyllde 2 förra veckan

9FE58A52-329F-44EB-88F4-EC5CD26ABEEF.jpeg

Senast ändrad:
Har inte haft på mig den här på månader, går igenom lite utav en sorgsen tid i livet just nu och hittar stort lugn i den här som är min första egna klocka. Den ger mig motivation när den behövs, att fokuserar man på sitt och tågar på kan man få till allt man vill. I mitt fall har jag den här som påminnelse. Få saker får mig så lugn som att följa sekudkvisarens rida över tavlan. Subsekunder ger inte den tillfredsställelsen. Plus att den fyllde 2 förra veckan

Tack för ett fint och känslosamt inlägg. Jag önskar dig all styrka du behöver just nu i livet och hoppas att du snart är på fastare mark.

@nobblan
Tror inte det är många som har både en Explorer etta och en 5711 faktiskt. Känns som att den person som har den ena inte har den andra ...

Kanske var lite väl specifik, förlåt. Snarare nyfiken på hur en Explorer I står sig mot dyrare klockor i en större samling – och då kanske framförallt sportklockor i stil med 5711, 5167, 15202, 15300, och så vidare.

Kanske var lite väl specifik, förlåt. Snarare nyfiken på hur en Explorer I står sig mot dyrare klockor i en större samling – och då kanske framförallt sportklockor i stil med 5711, 5167, 15202, 15300, och så vidare.

Jag har en 116500, kanske inte det du letar efter men jag nappar ändå. Hade svårt att ge min Explorer någon armledstid när jag införskaffade Daytonan, blev sporadiskt och det kvarstod lite. Men det är ju inte något negativt i sig? Klockan finns ju kvar och när den passar sig att komma fram så är det så.

Tack för ett fint och känslosamt inlägg. Jag önskar dig all styrka du behöver just nu i livet och hoppas att du snart är på fastare mark.

Tack så mycket! Kände mig väldigt emotionell när jag var ute och gick, kände att jag ville dela med mig och här är vi. Fördelen är att alla dagar tar slut och en ny kommer, snart kommer även mina mörka dagar hamna bakom mig och nya ljusa komma. Det är en fråga om tid...tror jag.

Inte någon som mot förmodan kikar på att sälja sin 114270? :)))) Känns svettigt att beställa på chrono24, och det känns svårt att veta vad vettigt pris är för en nu för tiden.

Har inte haft på mig den här på månader, går igenom lite utav en sorgsen tid i livet just nu och hittar stort lugn i den här som är min första egna klocka. Den ger mig motivation när den behövs, att fokuserar man på sitt och tågar på kan man få till allt man vill. I mitt fall har jag den här som påminnelse. Få saker får mig så lugn som att följa sekudkvisarens resa över tavlan. Subsekunder ger inte den tillfredsställelsen. Plus att den fyllde 2 förra veckan

Tack för att du delade med dig av detta. Det finns både glädje och sorg i livet, detta vet jag själv alltför väl eftersom jag förlorade en familjemedlem i cancer i juni. I dessa stunder är det fint att man kan hitta glädje och styrka i sina intressen. Skogspromenad och klockor tex.

Tillbaka
Topp