• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Rum Runner

Patek
2-Faktor
Tack så mycket! Kände mig väldigt emotionell när jag var ute och gick, kände att jag ville dela med mig och här är vi. Fördelen är att alla dagar tar slut och en ny kommer, snart kommer även mina mörka dagar hamna bakom mig och nya ljusa komma. Det är en fråga om tid...tror jag.

Also, det värmer mitt hjärta att du tog dig tid att svara. Massa kärlek ska du ha för det!
Du har helt rätt i att det är en fråga om tid. Jag har själv gått igenom tider av mörker men man tar en dag i taget. Och vissa dagar en timme i taget, och utan att det märks just i stunden ökar man hela tiden avståndet till mörkret och närmar sig ljuset. Inte ens här på KS mår alla toppen alltid och även om de flesta av oss aldrig kommer mötas irl har vi alla möjligheten att både dela våra sorger och att stötta varandra. Nu blev det djupt men så är livet. Kärlek till dig med för att du delar din börda med oss.
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
8B28AAB8-6941-47C8-840A-2F33E6266E61.jpeg

Lite mysig ändå. 6610 på kaplans
 

Bergsman

Cartier
2-Faktor
Hej på er!

Ny på forumet och skrev en kort presentation nyss i avsedd tråd. Har gått igenom alla 139st sidor i denna tråd under senaste tiden och håller er ansvariga för att jag måste ha en Explorer och att tanken på de flesta andra klockor har övergetts, vet inte om jag ska tacka er eller förbanna er ;)
39mm är det som är aktuellt för min del sen hade jag hemskt gärna någon gång haft en vintage från 1984, sen om det blir AD eller beg har jag inte bestämt mig för ännu, vore kanske roligt att köpa sin första Rolex från AD, men samtidigt kan man i princip köpa en i nyskick och göra något annat roligt för de 10tkr som blir över.

Förhoppningsvis kommer jag lägga upp någon bild innan året är slut på min Expy och tills dess hoppas jag ni fortsätter som ni gör så den här sjukdomen inte går över.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Hej på er!

Ny på forumet och skrev en kort presentation nyss i avsedd tråd. Har gått igenom alla 139st sidor i denna tråd under senaste tiden och håller er ansvariga för att jag måste ha en Explorer och att tanken på de flesta andra klockor har övergetts, vet inte om jag ska tacka er eller förbanna er ;)
39mm är det som är aktuellt för min del sen hade jag hemskt gärna någon gång haft en vintage från 1984, sen om det blir AD eller beg har jag inte bestämt mig för ännu, vore kanske roligt att köpa sin första Rolex från AD, men samtidigt kan man i princip köpa en i nyskick och göra något annat roligt för de 10tkr som blir över.

Förhoppningsvis kommer jag lägga upp någon bild innan året är slut på min Expy och tills dess hoppas jag ni fortsätter som ni gör så den här sjukdomen inte går över.
Välkommen hit! Explorer är helt rätt väg att gå!

7E776452-8467-4668-8CC1-D2A9AFDF0D1F.jpeg
 

direction

Panerai
2-Faktor
Hej på er!

Ny på forumet och skrev en kort presentation nyss i avsedd tråd. Har gått igenom alla 139st sidor i denna tråd under senaste tiden och håller er ansvariga för att jag måste ha en Explorer och att tanken på de flesta andra klockor har övergetts, vet inte om jag ska tacka er eller förbanna er ;)
39mm är det som är aktuellt för min del sen hade jag hemskt gärna någon gång haft en vintage från 1984, sen om det blir AD eller beg har jag inte bestämt mig för ännu, vore kanske roligt att köpa sin första Rolex från AD, men samtidigt kan man i princip köpa en i nyskick och göra något annat roligt för de 10tkr som blir över.

Förhoppningsvis kommer jag lägga upp någon bild innan året är slut på min Expy och tills dess hoppas jag ni fortsätter som ni gör så den här sjukdomen inte går över.
Vad roligt att du hittat rätt!
Jag skulle råda dig att köpa ett fint ex här på forumet. Du får samma sak fast lite billigare. Spelar ingen roll om det finns lite swirls och så här och där, de kommer så fort man satt på sig klockan ändå.
Lycka till i sökandet. :)
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Hej på er!

Ny på forumet och skrev en kort presentation nyss i avsedd tråd. Har gått igenom alla 139st sidor i denna tråd under senaste tiden och håller er ansvariga för att jag måste ha en Explorer och att tanken på de flesta andra klockor har övergetts, vet inte om jag ska tacka er eller förbanna er ;)
39mm är det som är aktuellt för min del sen hade jag hemskt gärna någon gång haft en vintage från 1984, sen om det blir AD eller beg har jag inte bestämt mig för ännu, vore kanske roligt att köpa sin första Rolex från AD, men samtidigt kan man i princip köpa en i nyskick och göra något annat roligt för de 10tkr som blir över.

Förhoppningsvis kommer jag lägga upp någon bild innan året är slut på min Expy och tills dess hoppas jag ni fortsätter som ni gör så den här sjukdomen inte går över.
Välkommen ner i Explorerträsket...:D
 

Bergsman

Cartier
2-Faktor
Det är inte omöjligt att det blir så, såg att det fanns en i Sthlm till salu och jag skall ner dit nästa vecka. Hur ligger kvoten mellan 36mm och 39mm mellan alla här? Har någon gått från den ena till den andra av någon anledning? Att det finns folk som sitter på båda har jag sett.

Jag lutar mot 39mm pga bättre verk mig veterligen och roligare lume, tycker inte den ser obalanserad ut som några framhåller, men jag har inte de grövsta av handleder så en ordentligt provning ska nog till innan. Men tänker att jag vill äga en vintage fr 1984 i min långtidsplan och då kan man lika gärna köpa en 39mm nu (förutsatt att den inte blir för stor, har förstått att den bärs stort? Tycker inte att en Yacht Master ser stor ut på mig som referens) och sen påbörja jakten på en mindre och äldre efter det.
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Du får vara beredd på att betala rätt mycket för en explorer från 1984. Det innebär att det är en 1016 du ska ha och de går för väldigt mycket mer än de senare 14270 och 114270. Räkna med att de börjar på 100’ kr för en i okej skick.
Du har säkert redan koll på det, men jag säger det i alla fall :)
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Det är inte omöjligt att det blir så, såg att det fanns en i Sthlm till salu och jag skall ner dit nästa vecka. Hur ligger kvoten mellan 36mm och 39mm mellan alla här? Har någon gått från den ena till den andra av någon anledning? Att det finns folk som sitter på båda har jag sett.

Jag lutar mot 39mm pga bättre verk mig veterligen och roligare lume, tycker inte den ser obalanserad ut som några framhåller, men jag har inte de grövsta av handleder så en ordentligt provning ska nog till innan. Men tänker att jag vill äga en vintage fr 1984 i min långtidsplan och då kan man lika gärna köpa en 39mm nu (förutsatt att den inte blir för stor, har förstått att den bärs stort? Tycker inte att en Yacht Master ser stor ut på mig som referens) och sen påbörja jakten på en mindre och äldre efter det.
Blandning av 39, 36 och min gamla bb36
IMG_20180714_181641.jpg
IMG_20180714_181632.jpg
IMG_20180714_181653.jpg

På min handled som är 16cm först 36mm
IMG_20180714_180219.jpg

Sen 39mm
IMG_20180714_181200.jpg
 

Rum Runner

Patek
2-Faktor
Blandning av 39, 36 och min gamla bb36
IMG_20180714_181641.jpg
IMG_20180714_181632.jpg
IMG_20180714_181653.jpg

På min handled som är 16cm först 36mm
IMG_20180714_180219.jpg

Sen 39mm
IMG_20180714_181200.jpg
Både 36 och 39mm sitter kalas på dig. Jag förstår och delar ditt dilemma. Jag hade båda men släppte till slut iväg 36:an. I dagsläget har jag ingen men funderar på ett nyköp och velar åter igen mellan storlekarna. Det är fördel 36mm, i alla fall just nu...:D
36mm
50506BE5-8799-4669-9460-4373FB3E6251.jpeg

39mm
5BF5938E-8FAC-4FC5-9C50-9A55F21B599B.jpeg
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Både 36 och 39mm sitter kalas på dig. Jag förstår och delar ditt dilemma. Jag hade båda men släppte till slut iväg 36:an. I dagsläget har jag ingen men funderar på ett nyköp och velar åter igen mellan storlekarna. Det är fördel 36mm, i alla fall just nu...:D
36mm
50506BE5-8799-4669-9460-4373FB3E6251.jpeg

39mm
5BF5938E-8FAC-4FC5-9C50-9A55F21B599B.jpeg
Jag får hålla med här. Skulle sannolikt köpa 36mm om jag sålde min och ville ha en Explorer igen. Men ångrar inte att jag köpte min 214270, inte alls.
IMG_20181118_171600.jpg
 

Hyperkub

Omega
Vad jag tycker man ser stor skillnad är på de extra indexmarkeringarna på den större tavlan, de utanför de ”riktiga” markeringarna, i mitt tyckte blir det lite för plottrigt för en så enkel och ren tavla i grundform. Själva storleken 39mm skulle säkert funka för mig om det inte vore för att den ser plottrigare ut :)
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Det är inte omöjligt att det blir så, såg att det fanns en i Sthlm till salu och jag skall ner dit nästa vecka. Hur ligger kvoten mellan 36mm och 39mm mellan alla här? Har någon gått från den ena till den andra av någon anledning? Att det finns folk som sitter på båda har jag sett.

Jag lutar mot 39mm pga bättre verk mig veterligen och roligare lume, tycker inte den ser obalanserad ut som några framhåller, men jag har inte de grövsta av handleder så en ordentligt provning ska nog till innan. Men tänker att jag vill äga en vintage fr 1984 i min långtidsplan och då kan man lika gärna köpa en 39mm nu (förutsatt att den inte blir för stor, har förstått att den bärs stort? Tycker inte att en Yacht Master ser stor ut på mig som referens) och sen påbörja jakten på en mindre och äldre efter det.
Köp det du tycker är snyggast. I min mening inte vettigt att välja klocka på verk och lume.
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Det är inte omöjligt att det blir så, såg att det fanns en i Sthlm till salu och jag skall ner dit nästa vecka. Hur ligger kvoten mellan 36mm och 39mm mellan alla här? Har någon gått från den ena till den andra av någon anledning? Att det finns folk som sitter på båda har jag sett.

Jag lutar mot 39mm pga bättre verk mig veterligen och roligare lume, tycker inte den ser obalanserad ut som några framhåller, men jag har inte de grövsta av handleder så en ordentligt provning ska nog till innan. Men tänker att jag vill äga en vintage fr 1984 i min långtidsplan och då kan man lika gärna köpa en 39mm nu (förutsatt att den inte blir för stor, har förstått att den bärs stort? Tycker inte att en Yacht Master ser stor ut på mig som referens) och sen påbörja jakten på en mindre och äldre efter det.
214270 tycker jag bär som en femsiffrig sub / gmt ish.
På mina ca 20cm handleder sitter den som en smäck IMO. Men hade lätt kunnat tänka mig en 36:a.
I mitt fall valde jag 39:an för jag ville ha sprillnas nytt och inte tyckte det var särskilt prisvärt att köpa en NOS 114270 ;)
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
214270 tycker jag bär som en femsiffrig sub / gmt ish.
På mina ca 20cm handleder sitter den som en smäck IMO. Men hade lätt kunnat tänka mig en 36:a.
I mitt fall valde jag 39:an för jag ville ha sprillnas nytt och inte tyckte det var särskilt prisvärt att köpa en NOS 114270 ;)
Citerar mig själv;

I den bästa av världar hade 214270 varit 38mm :)
 

metamorfos

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
214270 tycker jag bär som en femsiffrig sub / gmt ish.
På mina ca 20cm handleder sitter den som en smäck IMO. Men hade lätt kunnat tänka mig en 36:a.
I mitt fall valde jag 39:an för jag ville ha sprillnas nytt och inte tyckte det var särskilt prisvärt att köpa en NOS 114270 ;)

20cm? Jesus! Jag kanske ska sluta ha min Panerai med mina 16.5cm...

Å andra sidan: en 114270 hade jag glatt haft!
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
214270 tycker jag bär som en femsiffrig sub / gmt ish.
På mina ca 20cm handleder sitter den som en smäck IMO. Men hade lätt kunnat tänka mig en 36:a.
I mitt fall valde jag 39:an för jag ville ha sprillnas nytt och inte tyckte det var särskilt prisvärt att köpa en NOS 114270 ;)
36an är ju 36an liksom.

Förstår än idag inte de som väljer mellan 39 och 36. Visst, lockelsen till enbart modellen är väl inte så konstig, men antingen vill man ha en klassisk Rolex på 36mm eller en modernt alternativ till keramiska klossar.
 
36an är ju 36an liksom.

Förstår än idag inte de som väljer mellan 39 och 36. Visst, lockelsen till enbart modellen är väl inte så konstig, men antingen vill man ha en klassisk Rolex på 36mm eller en modernt alternativ till keramiska klossar.
För vissa handlar det väl om att de är vana vid dagens relativt stora klockor och är tveksamma om det funkar att gå ner till 36.
 
Topp