• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Moorflax

Patek
2-Faktor
Lånar @Nissenutz bild och beskär lite samtidigt.
93A9DA3E-B9AF-4ED4-8D45-847EA61E639F.png


Om vi börjar med tavlan så ser 36an mer ”rätt” ut med Explorertexten i ovankant. På 39an ser det bottentungt ut.
Iom att länken är 20mm på bägge två så gör det att på 39an ser det lite smalt ut medan det på 36an ser ut att vara en förlängning av själva klockan vilket jag gillar skarpt! Bezelen på 39an är för bred men en halv millimeter eller så.
Med det sagt så är det ju ändå två klockor som är ganska lika. Har man lite grövre handleder så är 39an helt klockren.
En helt subjektiv åsikt som inte alla måste hålla med förstås! :)
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Lånar @Nissenutz bild och beskär lite samtidigt.
93A9DA3E-B9AF-4ED4-8D45-847EA61E639F.png


Om vi börjar med tavlan så ser 36an mer ”rätt” ut med Explorertexten i ovankant. På 39an ser det bottentungt ut.
Iom att länken är 20mm på bägge två så gör det att på 39an ser det lite smalt ut medan det på 36an ser ut att vara en förlängning av själva klockan vilket jag gillar skarpt! Bezelen på 39an är för bred men en halv millimeter eller så.
Med det sagt så är det ju ändå två klockor som är ganska lika. Har man lite grövre handleder så är 39an helt klockren.
En helt subjektiv åsikt som inte alla måste hålla med förstås! :)
Vilken snygg 14270 som agerar fotomodell på din referensbild ;)
 
Hur tänker ni kring polering på beg. Explorer? Är det en dealbreaker? Är det nice att hairlines polerats bort så man får sätta sina egna spår?
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
För vissa handlar det väl om att de är vana vid dagens relativt stora klockor och är tveksamma om det funkar att gå ner till 36.
För mig var det inte så mycket det, även om jag tycker att 36mm explorer bärs mindre än 36mm. För mig handlade det nästan bara om att 39mm går att köpa ny, oanvänd medan 36mm i regel är begagnad. Ibland vill man sätta sin egen prägel på en klocka, Explorern känns som en sån för mig.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Bra jämförelse och nu är det väl ändå solklart vilken som är bäst? ;)
Japp, 114270 så den är inte med på bild :D
Alltså, jag ser knappt någon skillnad på de där bilderna.
39 upplevs klart större och tyngre! Inget för mig men har man större handleder så :)
Både 36 och 39mm sitter kalas på dig. Jag förstår och delar ditt dilemma. Jag hade båda men släppte till slut iväg 36:an. I dagsläget har jag ingen men funderar på ett nyköp och velar åter igen mellan storlekarna. Det är fördel 36mm, i alla fall just nu...:D
36mm
50506BE5-8799-4669-9460-4373FB3E6251.jpeg

39mm
5BF5938E-8FAC-4FC5-9C50-9A55F21B599B.jpeg
Har inget dilemma alls, det var någon annan. Mitt självklara val är en 114270. 36mm ftw! :)
Också ägt alla tre. Explorern på 36 mm är den som fått stanna. Bra med bilder men man kan inte avgöra vilken som man föredrar förrän de suttit på armen. BB kändes som klart större än Explorern trots att de båda är 36.
Sant. En 36mm explorer är faktiskt tjockare än BB36 men de skulle man aldrig tro när man testar dom. BB36 känns större/tjockare iom den klossigare boetten
Vilken snygg 14270 som agerar fotomodell på din referensbild ;)
Riktigt fin! ;)

Tror jag fick med alla nu. Jäklar va ni skrev! :p
Det var @Pete11 39mm expy, @P-vakten 36mm expy och min gamla BB36 :)
 
Hur tänker ni kring polering på beg. Explorer? Är det en dealbreaker? Är det nice att hairlines polerats bort så man får sätta sina egna spår?
Skulle säga det beror på hur många år klockan har på nacken. Att förvänta sig att en säg 10+ årig klocka aldrig blivit polerad känns väl lite väl. Har förövrigt hört att en väl utförd polering kan utföras 2-3 gånger utan att det behöver påverka negativt.
 
Skulle säga det beror på hur många år klockan har på nacken. Att förvänta sig att en säg 10+ årig klocka aldrig blivit polerad känns väl lite väl. Har förövrigt hört att en väl utförd polering kan utföras 2-3 gånger utan att det behöver påverka negativt.
Bra info, tack! Kan tycka att på vissa Explorer (t.ex. på C24) så syns knappt borstningen på boetten längre. Kan iofs vara svårt att veta om det bara är ljuset eller om den polerats slät.
 
För mig var det inte så mycket det, även om jag tycker att 36mm explorer bärs mindre än 36mm. För mig handlade det nästan bara om att 39mm går att köpa ny, oanvänd medan 36mm i regel är begagnad. Ibland vill man sätta sin egen prägel på en klocka, Explorern känns som en sån för mig.
Nytt är givetvis bra men står inte högst på min priolista. Har t ex bestämt mig för att skippa en ny DJ och istället köpa en 5 siffrig för jag stör mig på de blankpolerade bandhornen. Försöker dock givetvis hitta ett så fint ex som möjligt när det blir begagnat och är beredd att betala för det.
 

Omega87

Rolex
Lånar @Nissenutz bild och beskär lite samtidigt.
93A9DA3E-B9AF-4ED4-8D45-847EA61E639F.png


Om vi börjar med tavlan så ser 36an mer ”rätt” ut med Explorertexten i ovankant. På 39an ser det bottentungt ut.
Iom att länken är 20mm på bägge två så gör det att på 39an ser det lite smalt ut medan det på 36an ser ut att vara en förlängning av själva klockan vilket jag gillar skarpt! Bezelen på 39an är för bred men en halv millimeter eller så.
Med det sagt så är det ju ändå två klockor som är ganska lika. Har man lite grövre handleder så är 39an helt klockren.
En helt subjektiv åsikt som inte alla måste hålla med förstås! :)
Tack för redogörelsen! Nu kan man spotta vilken som är vilken :)
 

floristen

Cartier
2-Faktor
En novis fråga som någon kanske kan hjälpa till med att besvara. Jag letar en 14270 från 1993 (årsklocka) men de jag hittar sägs vara från 1993-1994. Går det att säkerställa på något sätt att den är från -93?
 
Topp