• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Lånar @Nissenutz bild och beskär lite samtidigt.
93A9DA3E-B9AF-4ED4-8D45-847EA61E639F.png

Om vi börjar med tavlan så ser 36an mer ”rätt” ut med Explorertexten i ovankant. På 39an ser det bottentungt ut.
Iom att länken är 20mm på bägge två så gör det att på 39an ser det lite smalt ut medan det på 36an ser ut att vara en förlängning av själva klockan vilket jag gillar skarpt! Bezelen på 39an är för bred men en halv millimeter eller så.
Med det sagt så är det ju ändå två klockor som är ganska lika. Har man lite grövre handleder så är 39an helt klockren.
En helt subjektiv åsikt som inte alla måste hålla med förstås! :)

Jag själv har bara ägt 39an och inte intresserat mig för Explorer innan jag såg 39an så har aldrig vant mig att se på Explorer i mindre storlek. så jag tror att det handlar om vad man är van vid, man kan säga att så som du ser på 39an ser jag på 36an fast tvärtom :) Men däremot så tycker jag att båda har sin charm och hade jag varit i Explorer träsket tidigare så hade jag säkert tänkt som du!

Det blev en 39mm köpt av Max här på forumet, jag är supernöjd men då telefonen är sönder kan jag inte bjuda på några bilder ännu. Tur är kanske det, risken är att jag inte fått något gjort om halva dagen gick åt till att titta på den och andra halvan till att fota densamme. Men jag är supernöjd och kan svårligen tro att jag någonsin skulle sälja av den. Var förbi Luxury watches för att jämföra med en 36mm men det fanns ingen inne för tillfället, hoppas man får tillfälle att titta på en sådan framledes...gärna av äldre modell.

Hejsan!
Fyller snart 40år och bestämt mig för att ge mig själv en Rolex Explorer I i födelsedagspresent ;-) Velar dock mellan 36:an och 39:an. Tycker helt klart att 36:an är mer elegant och tidlös men orolig att den kommer kännas för liten på min 17,5-18cm handled.
Som jag förstått det brukar 114270 komma med 12 länkbitar, kommer det räcka till min handled eller kommer jag behöva hitta en extra länkbit?
För övrigt får jag tillägga att jag verkligen diggar denna trevliga tråd :)

• Like
Reactions: Ncs
Hejsan!
Fyller snart 40år och bestämt mig för att ge mig själv en Rolex Explorer I i födelsedagspresent ;-) Velar dock mellan 36:an och 39:an. Tycker helt klart att 36:an är mer elegant och tidlös men orolig att den kommer kännas för liten på min 17,5-18cm handled.
Som jag förstått det brukar 114270 komma med 12 länkbitar, kommer det räcka till min handled eller kommer jag behöva hitta en extra länkbit?
Det vore rejält sjukt om Rolex slängde ut klockor ur butik som inte passade handleder större än 18 cm ;)

Hejsan!
Jag har 17 cm och kör med 12 länkbitar. Som du ser finns det några snäpp kvar på spännet så 17,5 borde också funka. Ska vara 13 länkbitar om alla är med, vilket de inte alltid är vid beg köp. Går dock att komplettera hos AD.
5FA8A2C8-DE0D-46ED-AB69-94FA630C4EEA.jpeg

Hejsan!
Väldigt bra val av klocka i 40-årspresent! :)Här ser du min med 12 länkbitar och jag har ca 18,5 cm runt handleden och då sitter den fortfarande löst och mysigt på handleden. Har cirka 8 mm mellan länk och hud. Så den kommer inte kännas för liten, alla vettiga vet ju att 36 mm är idealstorleken ;)
IMG_20181126_234641.jpg

Och här ser du den på. Svårt att få exakt uppfattning utan att själv pröva men den sitter som en smäck - tro mig! :) Klart, har du aldrig kört 36 mm innan så kan det i början upplevas som litet men du vänjer dig snabbt. Om du nu inte gillar stora klockor som 42 mm +
IMG_20181126_134431.jpg

Senast ändrad:
Väldigt bra val av klocka i 40-årspresent! :)Här ser du min med 12 länkbitar och jag har ca 18,5 cm runt handleden och då sitter den fortfarande löst och mysigt på handleden. Har cirka 8 mm mellan länk och hud. Så den kommer inte kännas för liten, alla vettiga vet ju att 36 mm är idealstorleken ;)
IMG_20181126_234641.jpg

Och här ser du den på. Svårt att få exakt uppfattning utan att själv pröva men den sitter som en smäck - tro mig! :) Klart, har du aldrig kört 36 mm innan så kan det i början upplevas som litet men du vänjer dig snabbt. Om du nu inte gillar stora klockor som 42 mm +
IMG_20181126_134431.jpg
Tack för bilderna! Den ser ut att sitta perfekt på dig :) Gillar inte klockor över 40mm så det ska nog vara lugnt. Ska träffa en polare i veckan som har en 114270 för att testa den i verkligheten, kommer nog bli helt såld misstänker jag :-D

Tack för bilderna! Den ser ut att sitta perfekt på dig :) Gillar inte klockor över 40mm så det ska nog vara lugnt. Ska träffa en polare i veckan som har en 114270 för att testa den i verkligheten, kommer nog bli helt såld misstänker jag :-D
Den sitter riktigt bra! Väldigt skön känsla, bra balanserad klocka med vikt och design! :) Bra! 40 mm är min maxgräns! Super! Så länge kan du se mer hur den sitter på mig genom att kolla min Instagram:
https://www.instagram.com/p/BnCU6pUndCm/utm_source=ig_share_sheet&igshid=m8b3epudzzax :D

Trevligt! :) Är den en graverad rehaut, ja? Är de mycket dyrare än utan? Funderar på att byta upp mig nämligen! :rolleyes:
I den mån jag har koll på läget uppfattade jag det som att man kan få en full set utan gravyr för samma peng som en graverad utan b&p. Jag gav 49K för mitt ex. men de flesta ligger runt 55K med tillbehör och cert.
Happy Hunting!

Titt ut! Åter behörig medlem i tråden med nyinkommen 114270 från 2009.
261FEE8D-F744-4E33-806A-737A5CA77D1E.jpeg
Efter noggrann rengöring är det på sin plats med närbilder. @Moorflax har lärt mig att kronan på spännet är en tydlig markör på hur hårt polerad klockan blivit genom åren.
03C882DD-74EE-4EFC-B606-EBB54E17A019.jpeg

E0E1F697-0D84-472D-B8E4-6A4F16A7DF99.jpeg

BE00517B-674F-41F9-806F-F6836FC9AB6C.jpeg
Svårt det där. En klocka kan ju vara tokpolerad med utbytt lås.
Din är väl säkert lite polerad, men den ser ju mysig ut för det! :)

Tillbaka
Topp