• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Anropar 114270 ägare! Hur många fasta länkbitar är det på era på kl 6 sidan.

Ta gärna en exempelbild likt min. Har idag en 16200 men får den inte riktigt att sitta skönt iom att det inte går att ta bort fler länkbitar från kl 6 sidan så låset centrerar bättre. Har 16cm handled.
IMG_20181121_162707-01.jpeg

Någon med liknande bekymmer här inne?
Jag har 16,5 cm runt handleden och upplever samma sak som du. Det jag har gjort nu är att vända på länken så att den ändan som ska vara mot klockan 6 är mot klocka 12 och vise versa. Låset centrerar mycket bättre då och det känns skönare. Det är dock väldigt ovant att stänga låset när det sitter bakvänt, men det ger sig nog. Det var trotts allt igår som jag kom på att prova det.
Jag har också läst om folk som har tagit bort den sista fasta länken på klockan 6-sidan av länken och blivit riktigt nöjda med det.
https://www.minus4plus6.com/bracelet.php
Skrolla ner till rubriken ”Removing a link”

Jag har 16,5 cm runt handleden och upplever samma sak som du. Det jag har gjort nu är att vända på länken så att den ändan som ska vara mot klockan 6 är mot klocka 12 och vise versa. Låset centrerar mycket bättre då och det känns skönare. Det är dock väldigt ovant att stänga låset när det sitter bakvänt, men det ger sig nog. Det var trotts allt igår som jag kom på att prova det.
Jag har också läst om folk som har tagit bort den sista fasta länken på klockan 6-sidan av länken och blivit riktigt nöjda med det.
16,5 cm här också, 5 länkar på kl6 sidan och 6 på 12sidan samt mittenhålen på claspen blir välbalanserat för mig

Jo jag har varit inne på att låta urmakare göra detta men gillar inte riktigt att det är ett irreversibelt ingrepp (ta bort fast länkbit alltså).

Vända på låset har jag testat lite och ja det blir lite skönare men något avigt. Jag har inte fliplås på min heller vilket känns sådär om man vänt på det.

Tänkte jag ska testa att sätta dit en läderbit på insida lås med självhäftande tejp och på så vis kunna få ut mikrojusteringen något så låset centrerar bättre.
16,5 cm här också, 5 länkar på kl6 sidan och 6 på 12sidan samt mittenhålen på claspen blir välbalanserat för mig
Ser att du har en hel länkbit extra mot vad jag har på min och ditt ser rätt bra centrerat ut. Ökar jag storleken på min länk just nu kommer den kunna åka runt armen.

Får återkomma hur jag löser det :)

Trist att 114270 inte hade en mindre fast länkbit kl 6. Det hade gjort att jag sålt min DJ och bytt.

När jag lägger ut klockan som på din bild så blir det välbalanserat även för mig, men på handleden blir det inte lika bra. Det är som att jag skulle ha lite mer kött på ena sidan av handleden än den andra, om du förstår hur jag menar...

Ni som har införskaffat 114270, hur är prisläget? Förstår att skick och vad som följer med påverkar, men vad kan man förvänta sig att ge för en helt ok inklusive grejer/utan? Jag söker en när jag upplevde 39:an lite stor för min handled och uppskattar hur 36mm bär.
Beror på årgången skulle jag säga, men ca 50-55' för en inom garanti :)

@Nissenutz borde kunna köra på samma fast med max/min(beroende på hur man ser det) micro adjust.
Grejen för mig är att länken är perfekt lång som jag har den idag men låset är så galet ocentrerat. Petar jag ut ett hål på mikrojusteringen kan jag snurra klockan runt handleden (bilhandlarhäng).

16 eller 17cm handled är ju en länkbit ungefär och det är de som saknas för att den ska sitta centrerat och skönt.

Satans kycklinghandleder. Inte ens när jag tränade som mest och var 10kg tyngre i muskler blev de större :p

Beror på årgången skulle jag säga, men ca 50-55' för en inom garanti :)
50-55 låter ganska högt ligger dem verkligen där?

Edit: jämförde snabbt med chrono24 som jag brukar tycka är dyrt men fanns en hel del under 50k. Vad menar du med inom garanti? Lär väl ha gått ut på alla 36mm

Anropar 114270 ägare! Hur många fasta länkbitar är det på era på kl 6 sidan.

Ta gärna en exempelbild likt min. Har idag en 16200 men får den inte riktigt att sitta skönt iom att det inte går att ta bort fler länkbitar från kl 6 sidan så låset centrerar bättre. Har 16cm handled.
IMG_20181121_162707-01.jpeg

Någon med liknande bekymmer här inne?
Jag kör 5/7 med microjusteringen i mittenhålet. Jag har 16.5-17cm.
735D0404-CCC0-4B2C-89DE-E67249E3BEA8.jpeg

D29849BD-02C1-4210-B068-67B6FBC493BE.jpeg

4C35AE0F-D77B-4696-BF7E-1FC3D0A22810.jpeg

Hur har ni det med stretch i länken. Jag kanske är kinkig men tycker att det är oväntat mycket stretch i min för att vara från 2009.
Lägg gärna upp bilder för jämförelse. :)
CC319908-CE42-4A6E-B5F1-1AB261060C9D.jpeg

C993B55B-8B2E-40C9-A1BE-99CA0534A236.jpeg

På min länk är den leden väldigt rörlig. Har du tillgång till en ultraljudstvätt?
Möjligt att en kollega har. Tvättade dock klockan igår, vattnet blev knappt grumligt så antar att den var ganska ren. En teori är att klockan legat oanvänd flera år och smörjmedlet(om det nu är något sådant) stelnat. Luktade instängd garderob om rolexboxen och klockan när jag tog emot den. Ja en ultraljudstvätt hade kanske kommit åt om där är någon oreda i leden...

Senast ändrad:
50-55 låter ganska högt ligger dem verkligen där?

Edit: jämförde snabbt med chrono24 som jag brukar tycka är dyrt men fanns en hel del under 50k. Vad menar du med inom garanti? Lär väl ha gått ut på alla 36mm
Du har helt rätt, är ute och cyklar. Måste läst fel, trodde vi talade om 39mm. 36an ligger väl runt 40 ich? :)

• Like
Reactions: JDQ
Du har helt rätt, är ute och cyklar. Måste läst fel, trodde vi talade om 39mm. 36an ligger väl runt 40 ich? :)
Vill man ha en 114270 fullset i gott skick av serie modernare (rehaut etc.) är det 50+ som gäller, följt priserna senaste månaderna då jag själv gjort en affär. Detta är då via Chrono. Finns lite billigare utanför EU men då är det momstillägg som gäller.

Tillbaka
Topp