• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Någon i denna tråd som ägt både Submariner och Explorer 36 mm som kan skriva lite för och nackdelar på båda klockorna?
Stod länge och valde mellan de båda innan valet föll på en 16610 men sneglar hela tiden på Explorern ändå då jag gillar storleken och att det verkligen är en allround klocka.

Någon i denna tråd som ägt både Submariner och Explorer 36 mm som kan skriva lite för och nackdelar på båda klockorna?
Stod länge och valde mellan de båda innan valet föll på en 16610 men sneglar hela tiden på Explorern ändå då jag gillar storleken och att det verkligen är en allround klocka.
Jag har en äldre Sub5513 och tycker att den och min 14270 har liknande känsla. Lite halvrassliga så där. Jämför jag med 114270 med sel och lume så blir det helt annorlunda. 114270 känns mycket mer modern.
En Explorer är verkligen så mycket GADA det kan bli.

Jag har en äldre Sub5513 och tycker att den och min 14270 har liknande känsla. Lite halvrassliga så där. Jämför jag med 114270 med sel och lume så blir det helt annorlunda. 114270 känns mycket mer modern.
En Explorer är verkligen så mycket GADA det kan bli.

Vad är Gada?
Min fundering kommer av att jag även är sugen på att ja två klockor att varva mellan och ser då Reverso som nästa klocka och då skulle Explorern pass utmärkt tillsammans med den samt ge lite startkapital om jag säljer Subben :)

114270 från 2009. :)
F9286F79-FCC0-42A8-809F-5CEF65BC77E9.jpeg
Fantastisk!!!

Jag hade både en 14270 och en Rolex Submariner 1680 (-74) under en period. Det är två helt olika klockor, funktionsmässigt samt form. Dels är suben 40mm har vridring samt top hat vilket gör att den bärs betydligt större än Explorer som är väldigt nätt och smidig. Nu talar jag enbart från min erfarenhet med en vintage sub. Jag skulle säga att det inte riktigt går att jämföra en vintage sub med en ”modernare” Explorer, det är helt enkelt två helt olika klockor med olika karaktär och bakgrund.

Någon annan med erfarenhet rörande en moderna Sub får gärna bidrag med några rader i denna diskussion.

Nu har jag äntligen fått chansen att prova polarens 114270 från 2009 och jag bestämt mig för att det är klockan jag ska ha! Kommer nog ta en liten stund att vänja sig med storleken på min 18cm handled men det går nog fort. Nu är det bara att leta rätt på en i fint skick till rätt pris :) Någon som har tröttnat på sin? ;)

Ni som har en Explorer 114270 från 2007 och framåt:
Linjerar kronan på rehauten med index kl. 12?
Min ser bra ut men jag har för mig att inte alla gör det?

IMG_1512.JPG

Tillbaka
Topp