Laddar...
Erikson Urhandel

Tråden om Rolex Explorer 1

Diskussion i 'Diskussion' startad av Airman, 3 maj 2016.

1. Pete11

Pete11 Silver

Från:
    Stockholm
    Det är ju bara ett glas, så länge det sitter som det skall spelar det väl inte så stor roll? Kostar väl ett par tusenlappar att byta?

2. Moorflax

Moorflax Diamant

Från:
    Norberg
    Tror det är dyrare än så men någon kan säkert upplysa oss om detta. :)

3. Magnusen

Magnusen Brons

Kolla med lite lätt vinkel så kan man se, annars använd mobil/kamera och zooma in så syns den :)

coaxialdirection gillar detta.
  4. dalle

dalle Brons

Verkar inte vara fullt så enkelt på 114270 tydligen.. På många andra modeller verkar det ju funka så..

5. Magnusen

Magnusen Brons

Så länge glaset har krona så bör det fungera, och synen inte är nedsatt :)

6. Pete11

Pete11 Silver

Från:
    Stockholm
    Så kan det vara. Jag tänkte mer att det inte är någon panik att byta bara om det inte skulle vara Rolexglas. Däremot borde säljaren kompensera köparen för detta.

7. mmh

mmh Tantal

Då jag köpte min 114270 begagnad upptäckte jag att den hade icke original glas. Märkte det genom att det var lite högre och hade ”gråare” kanter än andra exemplar jag jämförde med. Hittade heller ingen krona hur jag än försökte. Säljaren bytte glaset till original utan diskussion och nu finns kronan där, även om den är mycket svår att hitta.
    Finns diskussion längre bak i tråden, typ ett par år sedan. Lägger in en bild också;)
    image.

Ncs, Rum Runner, Sistakvarten och 2 andra gillar detta.
  8. Adddoh

Adddoh Titan

Någon i denna tråd som har en 214270 mk1, med vitguldssiffror och kortare visare? Tänkte ta mig till Luxury Watches för att kolla på en, på bild gillar jag den nästan mer än mk2.

9. dalle

dalle Brons

Nu har jag kollat med lupp och ledlampa. Hur mycket jag än vinklar kan jag inte hitta kronan på glaset.. är det möjligt att jag missar den med lupp?:oops:

10. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Litar du inte på personen du köpte klockan av?

11. dalle

dalle Brons

Har väl egentligen ingen anledning att inte göra det. Handlare på c24 trusted seller med bra omdömen.. Bara konstigt att jag inte ser den. Han blev väldigt förnärmad när jag skrev att jag inte hittade nån LEC och frågade om det verkligen var originalglas.
    Hade tänkt att sälja klockan och då vill jag ju kunna vara ärlig mot en ev köpare.

Rum Runner gillar detta.
  12. vaniljglass

Varför tog/tar du inte klockan till AD och kontrollerade/kontrollerar den?

13. dalle

dalle Brons

Jag får göra det helt enkelt. Har tyvärr ingen runt hörnet..

14. Shadyboy

Shadyboy Tantal

Från:
    Stockholm
    Insåg att länken började bli lite smutsig och lät expyn följa med in i duschen. Intressant hur vattnet pärlar sig på den faktiskt. Usel bild jämfört med de som verkligen kan detta med att fota klockor (macro-linser, ljussättning, duscha med blomspruta osv osv...) men ändå...
    FA4A75E6-2F71-4268-A173-01E3C2D987FB.
    Då jag är lite OCD och dels vill hålla klockan i visuellt toppskick, men även säkerställa att länken inte slits onödigt mycket kommer här 2 frågor kring rengöring ”när vi ändå är inne i badrummet”:
    1. Hur rengör ni länkarna på expyn?
    2. Finns det någon risk med att köra tvål och vatten (tänker uttorkning av packningar osv)?
    3. Vad kostar det att få den rengjord hos AD? Typ ultraljudstvätt en gång per år eller nåt...

Rum Runner och Sistakvarten gillar detta.
  15. Pete11

Pete11 Silver

Från:
    Stockholm
    Jag kör yes och borstar av den med diskborsten i ljummet vatten lite då och då. Inget konstigare än så. Vet inte hur det påverkar packningarna, kan inte tänka mig att det är något störr problem. Det är nog värre att duscha med klockan hela tiden.

16. MaBr

MaBr Guld Premium

Jag skulle nog påstå att det blir värre att duscha med den. Som @Pete11 säger så är Yes och ljummet vatten en bra idé. Om du verkligen vill rengöra den på djupet så köp en ultraljudstvätt, kostar typ 500kr på Kjell&Co. :)

Shadyboy gillar detta.
  17. Shadyboy

Shadyboy Tantal

Från:
    Stockholm
    Tror jag duschat med den 2 gånger sedan jag köpte den, så inget världsvant nötande. Men om man kör den i UL-tvätt, då är det väl endast länken som åker i tvätten och absolut inte klockan/boetten? Tänker att montera av och på länken är ett moment i sig man gärna vill slippa...

18. MaBr

MaBr Guld Premium

Nej, klockan ska definitivt inte ner i tvätten, då är risken stor att den förstörs. Det är ju lite pillande att plocka av och på länken men om man kör med Yes och vatten någon gång ibland så räcker det nog att ultraljudstvätta den en gång om året.

Att duscha med den sliter väl inte precis på klockan men länken blir skitigare än om man inte gör det. Lossnar en massa skit från kroppen som istället hamnar i länken. :depressed:

Shadyboy gillar detta.
  19. JDQ

JDQ Brons

Testade att slänga på ett rubber b jag hade liggandes 1E209A6F-8888-44C9-B50D-ED045DE555EA.

HypeBlvd, Axwell13, Shadyboy och 12 andra gillar detta.
  20. MAIN

MAIN Titan

21. Åskviggen

Åskviggen Tantal

såg riktigt bra ut! vad är det för gummi? :)

JDQ gillar detta.
  22. Åskviggen

Åskviggen Tantal

Inte helt säker på om detta är svar på er fråga men jag behövde byta både glas och urtavla på min 114270.
    Ett nytt glas kostade 2400kr på Nymans och urtavla 5800kr. Gjorde även service (vilket kostade 5800kr) :)

Pete11 och Moorflax gillar detta.
  23. Moorflax

Moorflax Diamant

Från:
    Norberg
    Ultraljudstvätt är kanon. Sök här på forumet så hittar du riktiga skräckexempel på hur det ser ut om man inte tvättar. :)

24. vaniljglass

Står ju RubberB ;)

JDQ gillar detta.
  25. Åskviggen

Åskviggen Tantal

hehe, jag läste lite väl hastigt:angel:

JDQ gillar detta.
  26. Diskaren

Diskaren Brons

Jag gör med tandborste och tvål. Tvål använder jag istället för diskmedel av två anlednignar. För det första har tvål bättre antibakteiella egenskaper än diskmedel. För det andra är tvål mildare och inte lika fettlösande som diskmedel. Fördelen med tvål är att klockan blir mer hygienisk och, (om nu packingar kan riskerar torka ut), är tvål ett skonsammare alternativ).

Shadyboy och Big_Freeze gillar detta.
  27. JDQ

JDQ Brons

M106 heter modellen om du skulle leta begagnat:)

Åskviggen gillar detta.
  28. Big_Freeze

Big_Freeze Titan

Från:
    Helsingborg
  29. Ser ut som en 214270 mk 1 på bilden. Då gillar jag din version betydligt bättre.
    Mk 1 är i mitt tycke den sämsta versionen av Explorern.

MaBr och Big_Freeze gillar detta.
  30. Big_Freeze

Big_Freeze Titan

Från:
    Helsingborg
    Stämmer bra det, håller med om att föregångarna är trevligare än den moderna 39an.

Harry Palmer gillar detta.
Mollstedt