• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Att det är ett nytt glas är väll bara bra! :) Eftersom jag inte såg den blev jag mest orolig att det inte var original och då är det ju mindre bra.. Vad kostar det att byta till ett nytt?
Det är ju bara ett glas, så länge det sitter som det skall spelar det väl inte så stor roll? Kostar väl ett par tusenlappar att byta?
 

Magnusen

Panerai
2-Faktor
Glaset på min 114270 är bytt. Enligt säljaren ska det vara Rolex originalglas. Jag kan dock inte se någon etsad krona hur mycket jag än vänder och vrider och lyser. :confused: Kan alla se den utan lupp? Jag kanske är blind.. Börjar noja lite att det skulle vara am-glas:oops:

Kolla med lite lätt vinkel så kan man se, annars använd mobil/kamera och zooma in så syns den :)
 

mmh

Panerai
2-Faktor
Så kan det vara. Jag tänkte mer att det inte är någon panik att byta bara om det inte skulle vara Rolexglas. Däremot borde säljaren kompensera köparen för detta.
Då jag köpte min 114270 begagnad upptäckte jag att den hade icke original glas. Märkte det genom att det var lite högre och hade ”gråare” kanter än andra exemplar jag jämförde med. Hittade heller ingen krona hur jag än försökte. Säljaren bytte glaset till original utan diskussion och nu finns kronan där, även om den är mycket svår att hitta.
Finns diskussion längre bak i tråden, typ ett par år sedan. Lägger in en bild också;)
image.jpg
 

Adddoh

Omega
Någon i denna tråd som har en 214270 mk1, med vitguldssiffror och kortare visare? Tänkte ta mig till Luxury Watches för att kolla på en, på bild gillar jag den nästan mer än mk2.
 

dalle

Panerai
2-Faktor
Nu har jag kollat med lupp och ledlampa. Hur mycket jag än vinklar kan jag inte hitta kronan på glaset.. är det möjligt att jag missar den med lupp?:oops:
 

dalle

Panerai
2-Faktor
Litar du inte på personen du köpte klockan av?
Har väl egentligen ingen anledning att inte göra det. Handlare på c24 trusted seller med bra omdömen.. Bara konstigt att jag inte ser den. Han blev väldigt förnärmad när jag skrev att jag inte hittade nån LEC och frågade om det verkligen var originalglas.
Hade tänkt att sälja klockan och då vill jag ju kunna vara ärlig mot en ev köpare.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Har väl egentligen ingen anledning att inte göra det. Handlare på c24 trusted seller med bra omdömen.. Bara konstigt att jag inte ser den. Han blev väldigt förnärmad när jag skrev att jag inte hittade nån LEC och frågade om det verkligen var originalglas.
Hade tänkt att sälja klockan och då vill jag ju kunna vara ärlig mot en ev köpare.
Varför tog/tar du inte klockan till AD och kontrollerade/kontrollerar den?
 

Shadyboy

Cartier
Insåg att länken började bli lite smutsig och lät expyn följa med in i duschen. Intressant hur vattnet pärlar sig på den faktiskt. Usel bild jämfört med de som verkligen kan detta med att fota klockor (macro-linser, ljussättning, duscha med blomspruta osv osv...) men ändå...
FA4A75E6-2F71-4268-A173-01E3C2D987FB.jpeg

Då jag är lite OCD och dels vill hålla klockan i visuellt toppskick, men även säkerställa att länken inte slits onödigt mycket kommer här 2 frågor kring rengöring ”när vi ändå är inne i badrummet”:
  1. Hur rengör ni länkarna på expyn?
  2. Finns det någon risk med att köra tvål och vatten (tänker uttorkning av packningar osv)?
  3. Vad kostar det att få den rengjord hos AD? Typ ultraljudstvätt en gång per år eller nåt...
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Insåg att länken började bli lite smutsig och lät expyn följa med in i duschen. Intressant hur vattnet pärlar sig på den faktiskt. Usel bild jämfört med de som verkligen kan detta med att fota klockor (macro-linser, ljussättning, duscha med blomspruta osv osv...) men ändå...
FA4A75E6-2F71-4268-A173-01E3C2D987FB.jpeg

Då jag är lite OCD och dels vill hålla klockan i visuellt toppskick, men även säkerställa att länken inte slits onödigt mycket kommer här 2 frågor kring rengöring ”när vi ändå är inne i badrummet”:
  1. Hur rengör ni länkarna på expyn?
  2. Finns det någon risk med att köra tvål och vatten (tänker uttorkning av packningar osv)?
  3. Vad kostar det att få den rengjord hos AD? Typ ultraljudstvätt en gång per år eller nåt...
Jag kör yes och borstar av den med diskborsten i ljummet vatten lite då och då. Inget konstigare än så. Vet inte hur det påverkar packningarna, kan inte tänka mig att det är något störr problem. Det är nog värre att duscha med klockan hela tiden.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Insåg att länken började bli lite smutsig och lät expyn följa med in i duschen. Intressant hur vattnet pärlar sig på den faktiskt. Usel bild jämfört med de som verkligen kan detta med att fota klockor (macro-linser, ljussättning, duscha med blomspruta osv osv...) men ändå...
FA4A75E6-2F71-4268-A173-01E3C2D987FB.jpeg

Då jag är lite OCD och dels vill hålla klockan i visuellt toppskick, men även säkerställa att länken inte slits onödigt mycket kommer här 2 frågor kring rengöring ”när vi ändå är inne i badrummet”:
  1. Hur rengör ni länkarna på expyn?
  2. Finns det någon risk med att köra tvål och vatten (tänker uttorkning av packningar osv)?
  3. Vad kostar det att få den rengjord hos AD? Typ ultraljudstvätt en gång per år eller nåt...
Jag skulle nog påstå att det blir värre att duscha med den. Som @Pete11 säger så är Yes och ljummet vatten en bra idé. Om du verkligen vill rengöra den på djupet så köp en ultraljudstvätt, kostar typ 500kr på Kjell&Co. :)
 

Shadyboy

Cartier
Jag skulle nog påstå att det blir värre att duscha med den. Som @Pete11 säger så är Yes och ljummet vatten en bra idé. Om du verkligen vill rengöra den på djupet så köp en ultraljudstvätt, kostar typ 500kr på Kjell&Co. :)
Tror jag duschat med den 2 gånger sedan jag köpte den, så inget världsvant nötande. Men om man kör den i UL-tvätt, då är det väl endast länken som åker i tvätten och absolut inte klockan/boetten? Tänker att montera av och på länken är ett moment i sig man gärna vill slippa...
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Tror jag duschat med den 2 gånger sedan jag köpte den, så inget världsvant nötande. Men om man kör den i UL-tvätt, då är det väl endast länken som åker i tvätten och absolut inte klockan/boetten? Tänker att montera av och på länken är ett moment i sig man gärna vill slippa...
Nej, klockan ska definitivt inte ner i tvätten, då är risken stor att den förstörs. Det är ju lite pillande att plocka av och på länken men om man kör med Yes och vatten någon gång ibland så räcker det nog att ultraljudstvätta den en gång om året.

Att duscha med den sliter väl inte precis på klockan men länken blir skitigare än om man inte gör det. Lossnar en massa skit från kroppen som istället hamnar i länken. :depressed:
 

Åskviggen

Panerai
Tror det är dyrare än så men någon kan säkert upplysa oss om detta. :)
Det är ju bara ett glas, så länge det sitter som det skall spelar det väl inte så stor roll? Kostar väl ett par tusenlappar att byta?
Inte helt säker på om detta är svar på er fråga men jag behövde byta både glas och urtavla på min 114270.
Ett nytt glas kostade 2400kr på Nymans och urtavla 5800kr. Gjorde även service (vilket kostade 5800kr) :)
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Insåg att länken började bli lite smutsig och lät expyn följa med in i duschen. Intressant hur vattnet pärlar sig på den faktiskt. Usel bild jämfört med de som verkligen kan detta med att fota klockor (macro-linser, ljussättning, duscha med blomspruta osv osv...) men ändå...
FA4A75E6-2F71-4268-A173-01E3C2D987FB.jpeg

Då jag är lite OCD och dels vill hålla klockan i visuellt toppskick, men även säkerställa att länken inte slits onödigt mycket kommer här 2 frågor kring rengöring ”när vi ändå är inne i badrummet”:
  1. Hur rengör ni länkarna på expyn?
  2. Finns det någon risk med att köra tvål och vatten (tänker uttorkning av packningar osv)?
  3. Vad kostar det att få den rengjord hos AD? Typ ultraljudstvätt en gång per år eller nåt...
Ultraljudstvätt är kanon. Sök här på forumet så hittar du riktiga skräckexempel på hur det ser ut om man inte tvättar. :)
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Insåg att länken började bli lite smutsig och lät expyn följa med in i duschen. Intressant hur vattnet pärlar sig på den faktiskt. Usel bild jämfört med de som verkligen kan detta med att fota klockor (macro-linser, ljussättning, duscha med blomspruta osv osv...) men ändå...
FA4A75E6-2F71-4268-A173-01E3C2D987FB.jpeg

Då jag är lite OCD och dels vill hålla klockan i visuellt toppskick, men även säkerställa att länken inte slits onödigt mycket kommer här 2 frågor kring rengöring ”när vi ändå är inne i badrummet”:
  1. Hur rengör ni länkarna på expyn?
  2. Finns det någon risk med att köra tvål och vatten (tänker uttorkning av packningar osv)?
  3. Vad kostar det att få den rengjord hos AD? Typ ultraljudstvätt en gång per år eller nåt...
Jag gör med tandborste och tvål. Tvål använder jag istället för diskmedel av två anlednignar. För det första har tvål bättre antibakteiella egenskaper än diskmedel. För det andra är tvål mildare och inte lika fettlösande som diskmedel. Fördelen med tvål är att klockan blir mer hygienisk och, (om nu packingar kan riskerar torka ut), är tvål ett skonsammare alternativ).
 
Topp