• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Då har jag och min explorer genomfört söndagens träningspass (rask promenad). 10 kilometer med 20 kilo på ryggen.

8C66843C-03CB-4E5E-8626-234EA95E689B.jpeg
 

Rum Runner

Patek
2-Faktor
Då jag köpte min 114270 begagnad upptäckte jag att den hade icke original glas. Märkte det genom att det var lite högre och hade ”gråare” kanter än andra exemplar jag jämförde med. Hittade heller ingen krona hur jag än försökte. Säljaren bytte glaset till original utan diskussion och nu finns kronan där, även om den är mycket svår att hitta.
Finns diskussion längre bak i tråden, typ ett par år sedan. Lägger in en bild också;)
image.jpg
En riktigt härlig vinterbild du fick till där!
OT: Vad är det för jacka? Jag är gillar stickade muddar skarpt.
 

Adddoh

Omega
Kollade på en 114270 från 2006 hos en AD idag. 47 000 vill de ha, box och cert finns. Servad 2019, oklart om servicehistorik dessförinnan. De vet inte om den är polerad, fanns en del hairlines på bezel och spänne men inga djupa repor/dings. Kändes mjuk i uppdraget. Vad tycker ni om bilderna? Tog med mobilen.. bra deal?

Vet att Moorflax har en nyare ute på K/S för 40 jämnt, dock inga papper på den.
 

Bilagor

  • 657D7D5E-9C97-42B5-891C-D139421F734B.jpeg
    657D7D5E-9C97-42B5-891C-D139421F734B.jpeg
    168.4 KB · Visningar: 2
  • 9527D7EC-BD99-4FFD-865A-F14D1F8CF49F.jpeg
    9527D7EC-BD99-4FFD-865A-F14D1F8CF49F.jpeg
    184.2 KB · Visningar: 2

hejsam

Patek
2-Faktor
Kollade på en 114270 från 2006 hos en AD idag. 47 000 vill de ha, box och cert finns. Servad 2019, oklart om servicehistorik dessförinnan. De vet inte om den är polerad, fanns en del hairlines på bezel och spänne men inga djupa repor/dings. Kändes mjuk i uppdraget. Vad tycker ni om bilderna? Tog med mobilen.. bra deal?

Vet att Moorflax har en nyare ute på K/S för 40 jämnt, dock inga papper på den.
Låter något dyrt, dock + för att den är servad 2019 (finns papper på detta?) är fullset samt att den säljs av en handlare.
Sen om det är värt 7k är ju upp till dig, men bara en service kostar väl typ 7k annars!
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Kollade på en 114270 från 2006 hos en AD idag. 47 000 vill de ha, box och cert finns. Servad 2019, oklart om servicehistorik dessförinnan. De vet inte om den är polerad, fanns en del hairlines på bezel och spänne men inga djupa repor/dings. Kändes mjuk i uppdraget. Vad tycker ni om bilderna? Tog med mobilen.. bra deal?

Vet att Moorflax har en nyare ute på K/S för 40 jämnt, dock inga papper på den.
Bilderna är alldeles för dåliga för att kunna ge en bra bedömning. Men om den är opolerad, Fullset och dessutom nyservad så tycker jag 47k från AD känns rätt rimligt. Inte billigt men rimligt
 
Har tittat på 214270 (som första rolex) men kommer inte riktigt överens med hur stor den upplevs, framförallt upplever jag tavlan stor, trots att klockan egentligen inte är så stor. Nu har jag börjat snegla efter 114270 och 36mm istället. Har plöjt tråden, oändligt med fina wristshots, men det är svårt att avgöra med avseende på handledsgrovlek. Har själv ganska grova, 19cm och kanske några millimeter till. Klockan skulle för mig användas som en allrounder, till allt mellan kostym och jaktkläder. Vågar man osett/oprövat gå på 36mm, eller kommer den kännas för liten som allrounder?
 

Magnusen

Panerai
2-Faktor
Har tittat på 214270 (som första rolex) men kommer inte riktigt överens med hur stor den upplevs, framförallt upplever jag tavlan stor, trots att klockan egentligen inte är så stor. Nu har jag börjat snegla efter 114270 och 36mm istället. Har plöjt tråden, oändligt med fina wristshots, men det är svårt att avgöra med avseende på handledsgrovlek. Har själv ganska grova, 19cm och kanske några millimeter till. Klockan skulle för mig användas som en allrounder, till allt mellan kostym och jaktkläder. Vågar man osett/oprövat gå på 36mm, eller kommer den kännas för liten som allrounder?

Hade jag haft 19cm handled hade jag lätt gått på 39mm.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Har tittat på 214270 (som första rolex) men kommer inte riktigt överens med hur stor den upplevs, framförallt upplever jag tavlan stor, trots att klockan egentligen inte är så stor. Nu har jag börjat snegla efter 114270 och 36mm istället. Har plöjt tråden, oändligt med fina wristshots, men det är svårt att avgöra med avseende på handledsgrovlek. Har själv ganska grova, 19cm och kanske några millimeter till. Klockan skulle för mig användas som en allrounder, till allt mellan kostym och jaktkläder. Vågar man osett/oprövat gå på 36mm, eller kommer den kännas för liten som allrounder?
Jag skulle våga påstå det. Kan inte påminna mig om någon som gått från 36mm Explorer till 39mm.
Tavlan på 39:an är stor och om du redan nu tvekar kanske du ändrar sig längre fram.
Se till att du får ett bra exemplar bara :)
 
Jag skulle våga påstå det. Kan inte påminna mig om någon som gått från 36mm Explorer till 39mm.
Tavlan på 39:an är stor och om du redan nu tvekar kanske du ändrar sig längre fram.
Se till att du får ett bra exemplar bara :)

Tack för svar. Det ska tilläggas att jag aldrig provade 214270 på, utan bara i monter. Kollade Bergströms i Malmö idag, men dom hade ingen inne. Att hitta en 114270 blir ju att tråla säljes-delen här, köpa utomlands via chrono24 känns ju sådär som oerfaren/okunnig.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Tack för svar. Det ska tilläggas att jag aldrig provade 214270 på, utan bara i monter. Kollade Bergströms i Malmö idag, men dom hade ingen inne. Att hitta en 114270 blir ju att tråla säljes-delen här, köpa utomlands via chrono24 känns ju sådär som oerfaren/okunnig.
Det är alltid bra att pröva på handleden såklart. Hade samma dilemma men fick möjlighet att pröva en annan medlems 36:a. Valde ändå en ny 214270 för att jag inte var redo för 36mm. Det kan vara knepigt när man går från en 43mm dykare.
Nu känns 36mm helrätt för en allround-klocka, fast i mitt fall blev det en datejust. Kanske köper jag en 114270 senare, men jag har andra planer just nu.
Har för övrigt 18cm handleder.
 

Lövet

Omega
Om det handlar om sälj för att finansiera annan klocka - nej, behåll.
Om du ändå ledsnat lite på denna och vill ha något annat, ja kanske det.
Ge det lite tid innan du bestämmer dig, suget kanske minskar.
Vettig utgångspunkt och tack för stöd i denna svåra stund :nailbiting:Tröttnar gör man aldrig på 1016 - perfekta toolwatchen imo. Men flippsjuka drabbar mig tyvärr ett par ggr om året och nu är det aquanaut som måste testas. Det svåra blir att prissätta rackarn, inte lätt direkt att hitta en 1.7 serial igen i detta skick.... Den som lever få se;)
 

Rulle

Audemars
Tack för svar. Det ska tilläggas att jag aldrig provade 214270 på, utan bara i monter. Kollade Bergströms i Malmö idag, men dom hade ingen inne. Att hitta en 114270 blir ju att tråla säljes-delen här, köpa utomlands via chrono24 känns ju sådär som oerfaren/okunnig.
annars har du ju op36 om du nu vill ha en ny 36mm klocka utan för mycket glansiga ytor!
 
Topp