• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Kollar på alla gräddfärgade tavlor och blir ruggigt avundsjuk :(
9D91B5F0-ED02-48FA-967E-76931791F949.jpeg
Gräset är alltid grönare... :D

Vi har ju ett antal gånger avhandlat det här med 36 eller 39 millimeter. Jag funderar på om det inte snarare har med att den nya Explorern har ett mer fyrkantigt case och därför upplevs mer ”chunky”?

Ja, storleksskillnaden är inte särskilt stor.
Däremot är det fetare bandhorn på 214270 och proportionellt bredare glasring som man kan se på denna bild jag stal från internetz:
2lcbm1f.jpg

FABE6AE4-C462-4BCE-95B8-F0FCA0369B8E.jpeg

Denna bilden kanske ligger här redan men den skildrar allt bra storleksmässigt.

För mig är en av de största skillnaderna mellan 36 och 39mm, att 39mm på något sätt ser plattare ut i jämförelse. Tavlan ser lite för stor ut, typ. Svårt att förklara, men jag tycker helt enkelt att proportionerna på 36mm är mera balanserade,. Det var därför jag själv valde att köpa en 114270 även om jag annars helst hade köpt nytt från AD.

Nu vill ja förstås inte prata illa om 39mm och alla som har en...det är ju också en fantastiskt snygg och bra klocka, men 36mm är enligt mig ännu snyggare:D

Ansöker härmed om medlemskap i klubben! Valet föll till slut på en 214270, som första dyrare klocka. Köptes ny från AD, utan att ha provat. Det kommer kräva lite tillvänjning då jag de senaste 8 åren burit 43mm Certina dykare. Expyn känns nästan som en damklocka på min 19 cm vrist. Är helt säker på att vi kommer trivas ihop, men som sagt lite ovant med en nätt smidig klocka. Jag är glad att jag inte köpte en 114270 oprövad (som jag var inne på några sidor bak i tråden), den hade jag tyckt varit alldeles för liten.

89B52388-23D1-405E-B367-700CDD2AD095.jpeg

Ansöker härmed om medlemskap i klubben! Valet föll till slut på en 214270, som första dyrare klocka. Köptes ny från AD, utan att ha provat. Det kommer kräva lite tillvänjning då jag de senaste 8 åren burit 43mm Certina dykare. Expyn känns nästan som en damklocka på min 19 cm vrist. Är helt säker på att vi kommer trivas ihop, men som sagt lite ovant med en nätt smidig klocka. Jag är glad att jag inte köpte en 114270 oprövad (som jag var inne på några sidor bak i tråden), den hade jag tyckt varit alldeles för liten.

89B52388-23D1-405E-B367-700CDD2AD095.jpeg
Varmt välkommen in i gemenskapen! :)
Edit: är du också sjöslusk?

Senast ändrad:
Hej! Har under en längre tid läst denna tråd och är nu mycket sugen på att köpa en 114270. Är det någon som (mot förmodan) går i säljtankar får ni gärna höra av er! :)

Tillbaka
Topp