• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Träff

Rolex
Friends Of KS
Snart blir jag förhoppningsvis medlem i tråden. Haft siktet inställt på en explorer i närmare ett års tid och den är helt klart en av mina absoluta favoriter.

Något som stör mig mer och mer är det faktum att Rolex över huvud taget släppt Explorern i något annat än 36mm. Jag vill gå så lång som att säga att det är deras största misstag någonsin. Det tar helt klart bort en del av magin. Explorern är inte ämnad för annat än 36mm. Den är inte heller ämnad för annat än länk.

Är det någon här som delar min åsikt eller är jag helt ute och cyklar? Shoot!
Gå och lägg dig! Visst 36mm är en trevlig storlek men med Explorerns design är min helt personliga åsikt att 36mm blir lite litet för att kännas ultimat om man har +19,5 runt handleden som jag och många andra har. Sen att säga att det är Rolex största misstag känns konstigt då du inte kan förvänta dig att bara gå in och köpa en då de ofta är slut..
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Snart blir jag förhoppningsvis medlem i tråden. Haft siktet inställt på en explorer i närmare ett års tid och den är helt klart en av mina absoluta favoriter.

Något som stör mig mer och mer är det faktum att Rolex över huvud taget släppt Explorern i något annat än 36mm. Jag vill gå så lång som att säga att det är deras största misstag någonsin. Det tar helt klart bort en del av magin. Explorern är inte ämnad för annat än 36mm. Den är inte heller ämnad för annat än länk.

Är det någon här som delar min åsikt eller är jag helt ute och cyklar? Shoot!
Om jag håller med? Njaaaeee delvis kanske.

Har full förståelse att Rolex ökade boetten med 3cm 2010 då trenden i väldigt stor utsträckning har förespråkat större klockor det senaste decenniet . Tack och lov har den trenden sakta men säkert börjat dra sig tillbaka delvis då vi ser att tillverkare börjar lansera lite mindre klockor igen.

Jag ser referens 214270 (expy 39mm) på två sätt:

(1) Ur ett Rolexperspektiv
Fokuserar man bara på själva klockan är det en perfekt allround klocka som funkar till i princip allt. Som en klocka i nutida rolexkatalog har den tydliga karaktärsdrag för en klassisk rolex (med smalare bandhorn som påminner om 5-siffriga referenser), och ser betydligt bättre ut än 6-siffriga Subbar, GMT's m.m. som idag har maxi case.
På 39mm utgör storleken sweet spot på majoriteten handleder.

(2) Ur ett explorerperspektiv
Jag håller med om att den är kontroversiell på sina 39mm och det är inget snack om saken att en explorer gör sig fantastisk på 36mm. Jag valde 39milimeters explorer av den simpla anledning att jag ville ha nytt från AD (av diverse olika anledningar som jag inte tänker gå in på nu).

Med detta sagt vill jag förtydliga att jag är extremt nöjd med min 214270 på 39mm, men jag hade absolut kunnat tänka mig en "traditionell expy" på 36mm. Hade rolex släppt en ny "314270" ;) på 37,8mm hade jag flygit över den direkt.
 

Åskviggen

Panerai
Finns det några kommentarer till priset på denna som
ligger ute? Dyrt tycker jag. Visserligen papper och tags och allt, men ändå.

https://klocksnack.se/threads/fullset-explorer-14270-extremt-bra-skick-56k-bud.108752/

Viss, jag har min från -97 så jag är glad om priserna sticker...

/Söder
Priserna har ju gått upp lite men detta känns lite väl fläskigt. Jag tycker 50-53 är rimligt om det nu hade varit en service hos AD med papper på det. :)
 

WolfieH

Cartier
2-Faktor
Vilka underbara svar och tankar! Jag förstår absolut att 36mm inte funkar på alla armar, då är det klart att det är bra att det finns alternativ för alla explorerälskare.

Länken då? Jag har aldrig sett ett alternativ som funkar.
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Vilka underbara svar och tankar! Jag förstår absolut att 36mm inte funkar på alla armar, då är det klart att det är bra att det finns alternativ för alla explorerälskare.

Länken då? Jag har aldrig sett ett alternativ som funkar.
Jag tycker min Explorer funkar bra på sailcloth när jag vill variera mig lite.
E45BEBD2-A2AE-428E-8045-D2D1D6719BF0.jpeg

E215F172-0DD8-43F3-9143-08CB438D889D.jpeg
 

soder

Cartier
Priserna har ju gått upp lite men detta känns lite väl fläskigt. Jag tycker 50-53 är rimligt om det nu hade varit en service hos AD med papper på det. :)

Jag har en 14270 från -97 tror jag, eller -98, men med ett äldre spänne ( tidigt 90-tal). Den är polerad och servar förra året (ej AE). Några små hack i glas, och normalt med smårepor på länk, spänne och boett.

Låda och ask är med, men inga papper eller tags eller broschyrer och sådant. Vad skulle man få för den tror ni?

/Söder
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Vilka underbara svar och tankar! Jag förstår absolut att 36mm inte funkar på alla armar, då är det klart att det är bra att det finns alternativ för alla explorerälskare.

Länken då? Jag har aldrig sett ett alternativ som funkar.
Att annat än länken inte skulle funka är bara trams. Oysterläbk må va bäst med det finns flertalet kombinationer som blir riktigt bra
30072DC5-3588-47FE-AEAC-D4BB8754FF9B.jpeg
175B9637-BF2E-463B-819F-B06580FA8098.jpeg
11E917E0-C1A0-495F-AAA6-A735E63DBFAF.jpeg
 

Åskviggen

Panerai
Känns inte även det i överkant?
Kikade snabbt igenom annonsen och tyckte skicket såg väldigt fint ut. Det blir alltid svårt att bedöma hur mycket en modell som var gått ut är värd. Baserat på efterfrågan så tänker jag att priset 50 000 rimligt om nu klockan hade genomgått en service av AD vilket ligger kring 6000.
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Riktigt bra med Jubilee, har du testat med rubberB?
För att förtydliga var ingen av bilderna mina utan tagna från internet.

Nej har inte gjort det men är mycket sugen! Blir kanske ett till sommaren... är dock som mest sugen på ett superjubilee 63600 men då får man räkna med att betala ~14'
 

mofo

Audemars
2-Faktor
För att förtydliga var ingen av bilderna mina utan tagna från internet.

Nej har inte gjort det men är mycket sugen! Blir kanske ett till sommaren... är dock som mest sugen på ett superjubilee 63600 men då får man räkna med att betala ~14'
Låg väl ett ute nu på k&s för just 14' ?
Hugg det snabbt för sen när nya jubileet kommer så kommer det bli premiumpriser :)
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Explorer ska sitta på länk. Sagt det förr och står fortfarande fast vid den punkten. Blir nästan ledsen när jag ser den på gummi och nato, tappar hela charmen.

Smaken är som baken.
 

Bergsman

Cartier
2-Faktor
Att annat än länken inte skulle funka är bara trams. Oysterläbk må va bäst med det finns flertalet kombinationer som blir riktigt bra
30072DC5-3588-47FE-AEAC-D4BB8754FF9B.jpeg
175B9637-BF2E-463B-819F-B06580FA8098.jpeg
11E917E0-C1A0-495F-AAA6-A735E63DBFAF.jpeg
Såg nu att det var bilder från internet, var för snabb på avtryckaren.
Kör du Rubber B själv eller är det bild från internet? I första fallet lägg gärna upp bilder från alla vinklar och vrår då jag går i Rubber tankar.
 
Topp