• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Rulle

Audemars
Jag blir lite provocerad över att hans ”upptäckande” verkar bestå av att ta lite foton, åka tunnelbana och att skriva i en bok på en innergård. Vaffan liksom, åk på en skateboard åtminstone.
han verkar ändå vara rätt aktiv med dykning och vandring enligt vad han säger i the grey nato men det kan ju också bara vara BS..

skulöe vilja se james heaton göra en version på denna videon!
han och hans fru(tror hon heter gishani, pratas en del om henne i thegreynato) är riktigt duktiga på att både komma ut på äventyr och ta bilder sen som ett plus i kanten är han riktigt bra på att skriva bra artiklar!
 

vfa_pilot

Omega
Lite kyligt idag

1016 SV.jpg
 
Ursäkta om jag var otydlig. Jag har läst och hört att det är längre väntetid på många stålmodeller från Rolex för tillfället, och undrar således om Explorern är drabbad av detta med, eller om det främst gäller Sub/GMT/Daytona. Ja, jag kan ringa aktuell butik själv, men förhoppningsvis någon här som redan har en mer omfattande bild.
 

McNulty

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Ursäkta om jag var otydlig. Jag har läst och hört att det är längre väntetid på många stålmodeller från Rolex för tillfället, och undrar således om Explorern är drabbad av detta med, eller om det främst gäller Sub/GMT/Daytona. Ja, jag kan ringa aktuell butik själv, men förhoppningsvis någon här som redan har en mer omfattande bild.
Fanns inte en enda bland Stockholms AD för någon månad sedan (gällde både Explorer och Explorer II). Kanske annat nu :)

Edit: kan väl tillägga att väntetiden däremot inte var något att prata om förstod jag, att få klockan inom ett halvår verkade inte omöjligt.
 

Rulle

Audemars
Ursäkta om jag var otydlig. Jag har läst och hört att det är längre väntetid på många stålmodeller från Rolex för tillfället, och undrar således om Explorern är drabbad av detta med, eller om det främst gäller Sub/GMT/Daytona. Ja, jag kan ringa aktuell butik själv, men förhoppningsvis någon här som redan har en mer omfattande bild.
expy 1 & 2 finns rätt ofta i roelxbutikerna ute i europa!
stötte på fler ex av båda när jag var i prag i höstas tex och såg även en expy1a i amsterdam förra veckan!

så vill du inte vänta på en svensk ad så testa lyckan hos en utländsk!
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Ursäkta om jag var otydlig. Jag har läst och hört att det är längre väntetid på många stålmodeller från Rolex för tillfället, och undrar således om Explorern är drabbad av detta med, eller om det främst gäller Sub/GMT/Daytona. Ja, jag kan ringa aktuell butik själv, men förhoppningsvis någon här som redan har en mer omfattande bild.
Vet inte om läget ändrats efter årsskiftet men innan dess så dök den upp då och då i montrarna hos alla svenska AD, det verkade inte finnas några kölistor på den. Då och då kunde nog vara månader emellan om vi tar en enskild AD. Men någon hyllvärmare har dom aldrig varit, dom försvann alltid rätt snabbt. Börja med att ringa runt till våra svenska AD ifall dom har någon hemma/kolla möjligheterna att dom tar hem en.
 

Neck of Steel

Omega
2-Faktor
Jag har en 214270 sedan ett halvår tillbaka och är sjukt nöjd med den (passar till allt, alla kläder, alla tillfällen). Som det känns nu kommer den aldrig säljas.

IMG_1852.jpg

...men...det har gjort att jag inte riktigt vet vad jag ska satsa på här näst. Som småbarnsförälder med medelklassinkomst har jag inte direkt obegränsade resurser men siktar på en trevlig samling på 3-5 klockor inom de närmsta 5 åren eller så.

Hur har ni andra med explorer och samlingar på 3-5 klockor gjort? Vad har ni lagt era surt förvärvade pengar på?
 
Senast ändrad:

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Jag har en 214270 sedan ett halvår tillbaka och är sjukt nöjd med den (passar till allt, alla kläder, alla tillfällen). Som det känns nu kommer den aldrig säljas.

IMG_1852.jpg

...men...det har gjort att jag inte riktigt vet vad jag ska satsa på här näst. Som småbarnsförälder med medelklassinkomst har jag inte direkt obegränsade resurser men siktar på en trevlig samling på 3-5 klockor inom de närmsta 5 åren eller så.

Hur har ni andra med explorer och samlingar på 3-5 klockor gjort? Vad har ni lagt era surt förvärvade pengar på?
Varför köpa fler klockor om du äger en klocka som passar till allt och du dessutom inte är sugen på något annat? :)
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har en 214270 sedan ett halvår tillbaka och är sjukt nöjd med den (passar till allt, alla kläder, alla tillfällen). Som det känns nu kommer den aldrig säljas.

IMG_1852.jpg

...men...det har gjort att jag inte riktigt vet vad jag ska satsa på här näst. Som småbarnsförälder med medelklassinkomst har jag inte direkt obegränsade resurser men siktar på en trevlig samling på 3-5 klockor inom de närmsta 5 åren eller så.

Hur har ni andra med explorer och samlingar på 3-5 klockor gjort? Vad har ni lagt era surt förvärvade pengar på?
Varför köpa fler klockor om du äger en klocka som passar till allt och du dessutom inte är sugen på något annat? :)
Håller faktiskt med glassen här. Om du är så nöjd som du är och har begränsad ekonomi, varför köpa något mer?

Men för att hjälpa dig på spåren kommer man väldigt långt med en 214270 och en Speedmaster Pro.
 

Neck of Steel

Omega
2-Faktor
Håller faktiskt med glassen här. Om du är så nöjd som du är och har begränsad ekonomi, varför köpa något mer?

Men för att hjälpa dig på spåren kommer man väldigt långt med en 214270 och en Speedmaster Pro.

Sunt tänkt!...men lite tråkigt ;)

Det är inte så att familjen behöver äta snabbnudlar för att jag ska ha råd med klockor men jag har ändå möjligheten att lägga undan lite pengar varje månad som på lite sikt ger utrymme för lite onödiga inköp, såsom klockor. Men...absolut...jag förstår er poäng.

En anledning att köpa en till klocka kan nog vara att jag faktiskt är rädd att tröttna på explorern om jag använder den för mycket.
 

Träff

Rolex
Friends Of KS
Jag har en 214270 sedan ett halvår tillbaka och är sjukt nöjd med den (passar till allt, alla kläder, alla tillfällen). Som det känns nu kommer den aldrig säljas.

IMG_1852.jpg

...men...det har gjort att jag inte riktigt vet vad jag ska satsa på här näst. Som småbarnsförälder med medelklassinkomst har jag inte direkt obegränsade resurser men siktar på en trevlig samling på 3-5 klockor inom de närmsta 5 åren eller så.

Hur har ni andra med explorer och samlingar på 3-5 klockor gjort? Vad har ni lagt era surt förvärvade pengar på?
@vaniljglass har en poäng meeeen ack så tråkigt.
Mina tips/rekommendationer är
- Panerai Luminor.
- En GMT, exempelvis Grand Seiko SBGN005.
- En tank, exempelvis reverso eller Cartier.
 

Neck of Steel

Omega
2-Faktor
@vaniljglass har en poäng meeeen ack så tråkigt.
Mina tips/rekommendationer är
- Panerai Luminor.
- En GMT, exempelvis Grand Seiko SBGN005.
- En tank, exempelvis reverso eller Cartier.

Tack för förslagen!

En reverso kommer det definitivt bli framöver! Har just börjat doktorera och en reverso är planerad att införskaffas när disputationen är klar!

En GMT är absolut ett alternativ och grand seiko tänker jag absolut borde kunna komplettera explorerns toolighet fint!
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Tack för förslagen!

En reverso kommer det definitivt bli framöver! Har just börjat doktorera och en reverso är planerad att införskaffas när disputationen är klar!

En GMT är absolut ett alternativ och grand seiko tänker jag absolut borde kunna komplettera explorerns toolighet fint!
Det där ger sig med tiden vill jag påstå, bara att spara på tills det dyker upp något du bara MÅSTE ha. Har väl också skrivit någon gång att 214270 aldrig skall säljas... har min tredje nu :) Man måste nog sluta hänga på KS om man tänkt bygga upp en samling av 3-5 klockor som verkligen består.
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Sunt tänkt!...men lite tråkigt ;)

Det är inte så att familjen behöver äta snabbnudlar för att jag ska ha råd med klockor men jag har ändå möjligheten att lägga undan lite pengar varje månad som på lite sikt ger utrymme för lite onödiga inköp, såsom klockor. Men...absolut...jag förstår er poäng.

En anledning att köpa en till klocka kan nog vara att jag faktiskt är rädd att tröttna på explorern om jag använder den för mycket.

Skulle du tröttna på klockan så är det bara att sälja och köpa en annan.
Jag var lite i din situation innan, men sparade pengar och jag köpte mig en DJ, min första Rolexkärlek finns fortfarande kvar :)
 

Neck of Steel

Omega
2-Faktor
Det där ger sig med tiden vill jag påstå, bara att spara på tills det dyker upp något du bara MÅSTE ha. Har väl också skrivit någon gång att 214270 aldrig skall säljas... har min tredje nu :) Man måste nog sluta hänga på KS om man tänkt bygga upp en samling av 3-5 klockor som verkligen består.

Ja, det är kanske bästa alternativet. Vänta och se vad jag inte kan släppa.
Jag har tre klockor idag som egentligen täcker mitt behov. (Seiko turtle - beater, sinn 103st - jobb, Explorer till allt annat) så jag har ju egentligen inte bråttom. :)
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Jag slog till på en en Pelagos. Har en 214270 mk2 och tycker den gör tillräckligt stor skillnad för att byta klocka. Bekväm. Hade jag haft en 114270 så kanske en bb58. Annars speedy kanske som redan föreslagits. Mina tankar...
Jag vet att tråden egentligen borde heta 114270-tråden men tycker min 39a sitter perfekt för mig och låset är ett jättestort plus med easy link.
53AA9851-4091-4979-8AA4-2CC9CE99A62E.jpeg
Jag har en 214270 sedan ett halvår tillbaka och är sjukt nöjd med den (passar till allt, alla kläder, alla tillfällen). Som det känns nu kommer den aldrig säljas.

IMG_1852.jpg

...men...det har gjort att jag inte riktigt vet vad jag ska satsa på här näst. Som småbarnsförälder med medelklassinkomst har jag inte direkt obegränsade resurser men siktar på en trevlig samling på 3-5 klockor inom de närmsta 5 åren eller så.

Hur har ni andra med explorer och samlingar på 3-5 klockor gjort? Vad har ni lagt era surt förvärvade pengar på?
 

Neck of Steel

Omega
2-Faktor
Jag slog till på en en Pelagos. Har en 214270 mk2 och tycker den gör tillräckligt stor skillnad för att byta klocka. Bekväm. Hade jag haft en 114270 så kanske en bb58. Annars speedy kanske som redan föreslagits. Mina tankar...
Jag vet att tråden egentligen borde heta 114270-tråden men tycker min 39a sitter perfekt för mig och låset är ett jättestort plus med easy link.
53AA9851-4091-4979-8AA4-2CC9CE99A62E.jpeg
Pelagosen ser bra ut tillsammans med explorern!

Jag är också supernöjd med easylink och vill gärna kunna justera armbandet på nästa klocka.
Både pelagos och nya seamaster diver 300 är heta kandidater.

Ett alternativ annars tänker jag är typ en Omega Globemaster. Lite liknande formspråk som explorern men åt det mer fancy-hållet.
 
Topp