• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Rum Runner

Patek
2-Faktor
Jag har en 214270 sedan ett halvår tillbaka och är sjukt nöjd med den (passar till allt, alla kläder, alla tillfällen). Som det känns nu kommer den aldrig säljas.

IMG_1852.jpg

...men...det har gjort att jag inte riktigt vet vad jag ska satsa på här näst. Som småbarnsförälder med medelklassinkomst har jag inte direkt obegränsade resurser men siktar på en trevlig samling på 3-5 klockor inom de närmsta 5 åren eller så.

Hur har ni andra med explorer och samlingar på 3-5 klockor gjort? Vad har ni lagt era surt förvärvade pengar på?
Den kallas inte ”Hobbydödaren” för inte...:)
Härligt att du fortfarande är så nöjd med den. Jag är i nuläget nere på tre klockor: 214270, 14060 och en Tudor 79500. Jag håller dock till fullo med @Fixxxer här i att en Speedy vore ett perfekt komplement i den mån det ens behövs någon mer.
 
Jag har en 214270 sedan ett halvår tillbaka och är sjukt nöjd med den (passar till allt, alla kläder, alla tillfällen). Som det känns nu kommer den aldrig säljas.

IMG_1852.jpg

...men...det har gjort att jag inte riktigt vet vad jag ska satsa på här näst. Som småbarnsförälder med medelklassinkomst har jag inte direkt obegränsade resurser men siktar på en trevlig samling på 3-5 klockor inom de närmsta 5 åren eller så.

Hur har ni andra med explorer och samlingar på 3-5 klockor gjort? Vad har ni lagt era surt förvärvade pengar på?

Speedmaster + Pelagos. Nästa kommer att vara en spring drive, troligtvis SBGA211.

Min Explorer får däremot mest handledstid.
 

Neck of Steel

Omega
2-Faktor
Den kallas inte ”Hobbydödaren” för inte...:)
Härligt att du fortfarande är så nöjd med den. Jag är i nuläget nere på tre klockor: 214270, 14060 och en Tudor 79500. Jag håller dock till fullo med @Fixxxer här i att en Speedy vore ett perfekt komplement i den mån det ens behövs någon mer.

Supernöjd med den. Mitt absolut bästa klockköp hittills.

Härlig samling du har!
Hur känns Tudorn gentemot explorern? Ungefär samma användningsområde?
 

lladron

Cartier
2-Faktor
Är det något fel på de befintliga 36mm :) ?
Finns inga befintliga Explorer i 36 som man kan köpa ny från AD. Den ny modellen 214270 är 39 :)

Edit: förstår vad du menar nu! Det är väl inget fel på 114270 men kanske vore kul att ha möjligheten att kunna köpa en helt ny 36 från AD.
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Nä, inte för mig i alla fall. Har dock letat begagnad 114270 i Sverige i två månader nu utan att hitta en med fullset :)
Ha lite is i magen så kommer de, nedan hittar du ett antal fullsett som sålts den senaste tiden.
Happy hunting :)
https://klocksnack.se/threads/rolex-explorer-114270-full-set-servad-2018.108841/
https://klocksnack.se/threads/rolex-explorer-114270-fullset-och-rehaut.107684/
https://klocksnack.se/threads/rolex-explorer-114270-rehaut.107558/
 

lladron

Cartier
2-Faktor

Rum Runner

Patek
2-Faktor
Supernöjd med den. Mitt absolut bästa klockköp hittills.

Härlig samling du har!
Hur känns Tudorn gentemot explorern? Ungefär samma användningsområde?
Tackar!
Ja, absolut, BB 36 och 214270 springer på samma boll så att säga. Men kärleken till en klocka är ju högst personlig och subjektiv. De gör mig båda glada på olika sätt. Jag blir helt enkelt barnsligt förtjust av Tudorns välvda text SELF-WINDING på tavlan medans Expyn ger mig ett lugn och en nöjdhet som mer går på djupet i mina sinnen. Jag har flippat och köpt tillbaka dessa modeller flera gånger genom åren men kommer alltid tillbaka till dem. Och varje gång är det självklart keepern med stort K som aldrig mer ska lämna som har inhandlats...:)
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag har en 214270 sedan ett halvår tillbaka och är sjukt nöjd med den (passar till allt, alla kläder, alla tillfällen). Som det känns nu kommer den aldrig säljas.

IMG_1852.jpg

...men...det har gjort att jag inte riktigt vet vad jag ska satsa på här näst. Som småbarnsförälder med medelklassinkomst har jag inte direkt obegränsade resurser men siktar på en trevlig samling på 3-5 klockor inom de närmsta 5 åren eller så.

Hur har ni andra med explorer och samlingar på 3-5 klockor gjort? Vad har ni lagt era surt förvärvade pengar på?
Det är ju sant att man egentligen inte behöver någon annan klocka än Explorern eftersom den är så mångsidig och funkar i precis alla lägen. Däremot kan det ju, precis som du är inne på, vara kul med några klockor att växla mellan. Rent ekonomiskt sitter du och jag i samma båt. Man får vända på varje krona. Så hur ser min samling ut...
Flaggskeppet är då min Expy 14270. En fantastisk klocka som jag använder vid rätta tillfällen. Eg är alla tillfällen rätt men det blir roligare att plocka fram den om man inte använder den jämt.
Sedan har jag en Glycine Airman. Den kör jag som vardagsklocka. Airman var den klocka jag hade (fast en Airman base22) när jag började hänga här på KS så den är speciell för mig. Dessutom en grym klocka.
Sen gillar jag det svenska hantverket och svenska klockor. Då passar det väl utmärkt med Sjöö Sandströms första modell S1.
Lägg därtill ett vintageur, en Omega Seamaster från 1963, med en tavla i extremt fint skick, och en CWC G10 issued for the Brittish forces. Där har du min samling. Alltså klockor inte vilka som helst utan några som betyder något och som har en historia och en anknytning till mig och till det jag gillar... Lycka till med din samling.
DSC_0209-02.jpeg

DSC_0055-01.jpeg


DSC_0135-01.jpeg
 
Senast ändrad:

Neck of Steel

Omega
2-Faktor
Tackar!
Ja, absolut, BB 36 och 214270 springer på samma boll så att säga. Men kärleken till en klocka är ju högst personlig och subjektiv. De gör mig båda glada på olika sätt. Jag blir helt enkelt barnsligt förtjust av Tudorns välvda text SELF-WINDING på tavlan medans Expyn ger mig ett lugn och en nöjdhet som mer går på djupet i mina sinnen. Jag har flippat och köpt tillbaka dessa modeller flera gånger genom åren men kommer alltid tillbaka till dem. Och varje gång är det självklart keepern med stort K som aldrig mer ska lämna som har inhandlats...:)

Det är kul att två liknande klockor kan ge så pass olika känslor. För mig är det iaf så att omgivningen inte skulle kunna bry sig mindre om vad som sitter på min arm, så så länge man kan ha klockor som fyller olika egna behov så är ju målet kanske nått.
 

Neck of Steel

Omega
2-Faktor
Det är ju sant att man egentligen inte behöver någon annan klocka än Explorern eftersom den är så mångsidig och funkar i precis alla lägen. Däremot kan det ju, precis som du är inte på, vara kul med några klockor att växla mellan. Rent ekonomiskt sitter du och jag i samma båt. Man får vända på varje krona. Så hur ser min samling ut...
Flaggskeppet är då min Expy 14270. En fantastisk klocka som jag använder vid rätta tillfällen. Eg är alla tillfällen rätt men det blir roligare att plocka fram den om man inte använder den jämt.
Sedan har jag en Glycine Airman. Den kör jag som vardagsklocka. Airman var den klocka jag hade (fast en Airman base22) när jag började hänga här på KS så den är speciell för mig. Dessutom en grym klocka.
Sen gillar jag det svenska hantverket och svenska klockor. Då passar det väl utmärkt med Sjöö Sandströms första modell S1.
Lägg därtill ett vintageur, en Omega Seamaster från 1963, med en tavla i extremt fint skick, och en CWC G10 issued for the Brittish forces. Där har du min samling. Alltså klockor inte vilka som helst utan några som betyder något och som har en historia och en anknytning till mig och till det jag gillar... Lycka till med din samling.
DSC_0209-02.jpeg

DSC_0055-01.jpeg


DSC_0135-01.jpeg
Det är ju sant att man egentligen inte behöver någon annan klocka än Explorern eftersom den är så mångsidig och funkar i precis alla lägen. Däremot kan det ju, precis som du är inte på, vara kul med några klockor att växla mellan. Rent ekonomiskt sitter du och jag i samma båt. Man får vända på varje krona. Så hur ser min samling ut...
Flaggskeppet är då min Expy 14270. En fantastisk klocka som jag använder vid rätta tillfällen. Eg är alla tillfällen rätt men det blir roligare att plocka fram den om man inte använder den jämt.
Sedan har jag en Glycine Airman. Den kör jag som vardagsklocka. Airman var den klocka jag hade (fast en Airman base22) när jag började hänga här på KS så den är speciell för mig. Dessutom en grym klocka.
Sen gillar jag det svenska hantverket och svenska klockor. Då passar det väl utmärkt med Sjöö Sandströms första modell S1.
Lägg därtill ett vintageur, en Omega Seamaster från 1963, med en tavla i extremt fint skick, och en CWC G10 issued for the Brittish forces. Där har du min samling. Alltså klockor inte vilka som helst utan några som betyder något och som har en historia och en anknytning till mig och till det jag gillar... Lycka till med din samling.
DSC_0209-02.jpeg

DSC_0055-01.jpeg


DSC_0135-01.jpeg

Fin samling Airman och bra beskrivning. Det är något liknande jag är ute efter. En samling som håller över tid, där varje pjäs har sin plats eller tillfälle men där det också finns möjlighet att variera lite efter humör och har en personlig koppling!
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
Tackar!
Ja, absolut, BB 36 och 214270 springer på samma boll så att säga. Men kärleken till en klocka är ju högst personlig och subjektiv. De gör mig båda glada på olika sätt. Jag blir helt enkelt barnsligt förtjust av Tudorns välvda text SELF-WINDING på tavlan medans Expyn ger mig ett lugn och en nöjdhet som mer går på djupet i mina sinnen. Jag har flippat och köpt tillbaka dessa modeller flera gånger genom åren men kommer alltid tillbaka till dem. Och varje gång är det självklart keepern med stort K som aldrig mer ska lämna som har inhandlats...:)
Det är kul att två liknande klockor kan ge så pass olika känslor. För mig är det iaf så att omgivningen inte skulle kunna bry sig mindre om vad som sitter på min arm, så så länge man kan ha klockor som fyller olika egna behov så är ju målet kanske nått.
Kör samma, två favoriter:)
8AC667BA-5259-413F-BE90-4EC2CCE3FFC7.jpeg
 
Topp