• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Troje

Omega
Anropar 114270 ägare! Hur många fasta länkbitar är det på era på kl 6 sidan.

Ta gärna en exempelbild likt min. Har idag en 16200 men får den inte riktigt att sitta skönt iom att det inte går att ta bort fler länkbitar från kl 6 sidan så låset centrerar bättre. Har 16cm handled.
IMG_20181121_162707-01.jpeg

Någon med liknande bekymmer här inne?


Då jag för ett par veckor sedan när jag läste igenom flera äldre sidor i tråden slog det mig att jag har samma bekymmer som du. Jag har även jag 16-16,5 CM handleder och upplevde att spännet centrerade dåligt. Löste detta nyligen genom att "vända" på claspen. Ovant just nu då man öppnar och stänger bak och fram, men claspen centrerar helt klart bättre. Tänker att det är en vanesak....bifogar bild.

IMG_0456.jpg
IMG_0455.jpg
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Då jag för ett par veckor sedan när jag läste igenom flera äldre sidor i tråden slog det mig att jag har samma bekymmer som du. Jag har även jag 16-16,5 CM handleder och upplevde att spännet centrerade dåligt. Löste detta nyligen genom att "vända" på claspen. Ovant just nu då man öppnar och stänger bak och fram, men claspen centrerar helt klart bättre. Tänker att det är en vanesak....bifogar bild.

IMG_0456.jpg
IMG_0455.jpg
Jo jag vet att @NiklasF kör samma lösning. Ni båda har ju dock fliplock. Jag har gamla låset och har fått för mig att jag kommer råka öppna låset mot någonting om jag vänder det :p

Jag löste mitt med att slakta ett nato och klistra på insida låset och flytta ut ett hack på mikrojusteringen. Kan lösa bild imorgon. Blev rätt skönt och aningen bättre.
 

F1zbo

Cartier
2-Faktor
Bidrar lite till tråden med en bild på min 39mm Mk2.

Explorer 39mm.jpg



Jag har dock drabbats av den mycket smittsamma flipparsjukan och kommer eventuellt göra mig av med min till förmån för storebrorsan 216570 som jag ännu inte testat.
Fortfarande osäker om det är rätt beslut. Hade gärna ägt båda om ekonomin var försvarbar.
 

Bjarven82

Cartier
Här kommer mitt bidrag till en fantastisk tråd.
Jag har ett dilemma bara ska jag använda klockan eller låta den ligga? Det är en 14270 X-serie som är uttagen 93 fullsett med allt ink dekalen på buetten, klockan är endast använ i ca 1 månad sedan första ägaren köpte den. Jag är nr 2.
65D65727-83DC-4F99-8686-917C77645C43.jpeg
B60CCFBE-3A7B-481E-A2DD-6615475CAE84.jpeg
40882376-757A-4732-B2B9-FA33378AC40D.jpeg
89CCB323-2FBD-4445-91E5-C71480752BA5.jpeg
 
Senast ändrad:

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Här kommer mitt bidrag till en fantastisk tråd.
Jag har ett dilemma bara ska jag använda klockan eller låta den ligga? Det är en 14270 X-serie som är uttagen 93 fullsett med allt ink dekalen på buetten, klockan är endast använ i ca 1 månad sedan första ägaren köpte den. Jag är nr 2.
65D65727-83DC-4F99-8686-917C77645C43.jpeg
B60CCFBE-3A7B-481E-A2DD-6615475CAE84.jpeg
40882376-757A-4732-B2B9-FA33378AC40D.jpeg
89CCB323-2FBD-4445-91E5-C71480752BA5.jpeg
Känner igen känslan.
Jag fick äran att köpa en DJ 16200 fullset från 2005 med plast kvar på!
Varken du eller jag sitter på en speciellt sällsynt klocka men visst är skicket sällsynt. Ingenting som jag tror kommer generera en förmögenhet i framtiden dock.

Jag använder min med viss försiktighet men jag använder den :)
IMG_20181021_113431-01.jpeg

Ursäkta bild på DJ i expytråden
 

Bjarven82

Cartier
Känner igen känslan.
Jag fick äran att köpa en DJ 16200 fullset från 2005 med plast kvar på!
Varken du eller jag sitter på en speciellt sällsynt klocka men visst är skicket sällsynt. Ingenting som jag tror kommer generera en förmögenhet i framtiden dock.

Jag använder min med viss försiktighet men jag använder den :)
IMG_20181021_113431-01.jpeg

Ursäkta bild på DJ i expytrådens

Det stämmer det är inte omöjligt att få tag på en 14270 men jag har inte sett någon i Sverige på senaste tiden. Det som känns jobbigt är ju att den inte är använd mycket sedan 93 och med tanken på det känns det fel att använda den. Jag får ev köpa en som är använd så får den ligga ett tag till. Jag kunde inte låta bli att köpa den när jag sprang på kockan.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Det stämmer det är inte omöjligt att få tag på en 14270 men jag har inte sett någon i Sverige på senaste tiden. Det som känns jobbigt är ju att den inte är använd mycket sedan 93 och med tanken på det känns det fel att använda den. Jag får ev köpa en som är använd så får den ligga ett tag till. Jag kunde inte låta bli att köpa den när jag sprang på kockan.
Samma tanken slog mig också. Köpa en mer använd rackare. Sen grävde jag djupt i själen och tänkte: Vafan du lever bara en gång och det är ju faktiskt bara pengar!

Jag säger använd och försök släppa tanken om att man förlorar pengar. Använder du den i rotation med annat och dessutom är lite försiktig/väljer dina tillfällen så blir de inte mkt till märken :)
 

Bjarven82

Cartier
Känner igen känslan.
Jag fick äran att köpa en DJ 16200 fullset från 2005 med plast kvar på!
Varken du eller jag sitter på en speciellt sällsynt klocka men visst är skicket sällsynt. Ingenting som jag tror kommer generera en förmögenhet i framtiden dock.
Jag använder min med viss försiktighet men jag använder den :)
IMG_20181021_113431-01.jpeg

Ursäkta bild på DJ i expytråden

Den ser mycket fin ut din DJ :)
 

Bjarven82

Cartier
Samma tanken slog mig också. Köpa en mer använd rackare. Sen grävde jag djupt i själen och tänkte: Vafan du lever bara en gång och det är ju faktiskt bara pengar!

Jag säger använd och försök släppa tanken om att man förlorar pengar. Använder du den i rotation med annat och dessutom är lite försiktig/väljer dina tillfällen så blir de inte mkt till märken :)

Det har du rätt i. Jag har även en fin Turn o graph 16264 som jag använder dagligen
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Det har du rätt i. Jag har även en fin Turn o graph 16264 som jag använder dagligen
Ska tilläggas att jag alltid varit en sån person som värnat om mina besparingar (snål många gånger) och inte tjänar massa pengar. Men börjar så smått försöka leva livet lite mer istället för att jämnt tänka ekonomiskt.

Blir faktiskt skönt när man får till den balansen även i klocksvängen. Det blir mer njutbart :)
 

Bjarven82

Cartier
Ska tilläggas att jag alltid varit en sån person som värnat om mina besparingar (snål många gånger) och inte tjänar massa pengar. Men börjar så smått försöka leva livet lite mer istället för att jämnt tänka ekonomiskt.

Blir faktiskt skönt när man får till den balansen även i klocksvängen. Det blir mer njutbart :)

Så sant så :)
Jag för överväga det man lever ju bara en gång. Klockan är ju helt underbar på handleden med.
 

koze

Panerai
2-Faktor
Har haft både 14270 och 114270, men tyckte att de var lite för små för mina handleder. Börjar närma mig ett beslut kring 214270 men tycker att den ser lite stor ut på de flesta bilderna. Inte i absoluta mått då den snarare är perfekt, men i förhållande till tavlans layout etc. Någon input här från någon med 18,5 i handledsmått och 214270?
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Har haft både 14270 och 114270, men tyckte att de var lite för små för mina handleder. Börjar närma mig ett beslut kring 214270 men tycker att den ser lite stor ut på de flesta bilderna. Inte i absoluta mått då den snarare är perfekt, men i förhållande till tavlans layout etc. Någon input här från någon med 18,5 i handledsmått och 214270?
Har samma handledsmått som dig och tycker 214270 sitter bra. Är jättenöjd! Hade tidigare en BB36 som gnagde att den var i minsta laget. När sen hustrun undrade om den inte var lite liten så var det ridå.
Jag har iofs aldrig provat en 114270 men antar att den bärs liknande. Hade även en GS, 37,2, som bars bra men då betydligt dressigare i utförandet. Mina tankar.
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Har haft både 14270 och 114270, men tyckte att de var lite för små för mina handleder. Börjar närma mig ett beslut kring 214270 men tycker att den ser lite stor ut på de flesta bilderna. Inte i absoluta mått då den snarare är perfekt, men i förhållande till tavlans layout etc. Någon input här från någon med 18,5 i handledsmått och 214270?
Har 18cm platt handled, 36’an är precis på gränsen men i mina ögon för liten för mig.
 

koze

Panerai
2-Faktor
Har samma handledsmått som dig och tycker 214270 sitter bra. Är jättenöjd! Hade tidigare en BB36 som gnagde att den var i minsta laget. När sen hustrun undrade om den inte var lite liten så var det ridå.
Jag har iofs aldrig provat en 114270 men antar att den bärs liknande. Hade även en GS, 37,2, som bars bra men då betydligt dressigare i utförandet. Mina tankar.

Haha, efter en sån kommentar från frun är det bara att sälja. Jag tror som sagt att 39 mm är perfekt för mig, det är mer om Explorer som koncept funkar i formatet jag funderar på. Men det är väl bara att testa och flippa om det inte flyger.
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
Har samma handledsmått som dig och tycker 214270 sitter bra. Är jättenöjd! Hade tidigare en BB36 som gnagde att den var i minsta laget. När sen hustrun undrade om den inte var lite liten så var det ridå.
Jag har iofs aldrig provat en 114270 men antar att den bärs liknande. Hade även en GS, 37,2, som bars bra men då betydligt dressigare i utförandet. Mina tankar.
Jag tycker att bb36 bärs större än 114270.
 

Träff

Rolex
Friends Of KS
Har haft både 14270 och 114270, men tyckte att de var lite för små för mina handleder. Börjar närma mig ett beslut kring 214270 men tycker att den ser lite stor ut på de flesta bilderna. Inte i absoluta mått då den snarare är perfekt, men i förhållande till tavlans layout etc. Någon input här från någon med 18,5 i handledsmått och 214270?
Riktig vanesak, när jag köpte min 214270 tyckte jag den var stor som ett hus, bärdes mycket större än 14060 på 40mm tyckte jag. Men när jag köpte min Panna på 47mm kändes Explorern som en barnklocka, man vänjer sig så länge badhornen inte sticker ut. (mäter 19,5)
 
Senast ändrad:

F1zbo

Cartier
2-Faktor
Har haft både 14270 och 114270, men tyckte att de var lite för små för mina handleder. Börjar närma mig ett beslut kring 214270 men tycker att den ser lite stor ut på de flesta bilderna. Inte i absoluta mått då den snarare är perfekt, men i förhållande till tavlans layout etc. Någon input här från någon med 18,5 i handledsmått och 214270?

Bilden jag la upp lite tidigare är med min 214270 på min 18.5 cm handled som referens.
Tycker den sitter jättebra storleksmässigt.
 

koze

Panerai
2-Faktor
Riktig vanesak, när jag köpte min 214270 tyckte jag den var stor som ett hus, bärdes mycket större än 14060 på 40mm tyckte jag. Men när jag köpte min Panna på 47mm kändes Explorern som en barnklocka, man vänjer sig så länge badhornen inte sticker ut. (mäter 19,5)
Jag tycker att den ser ut att bäras större än gammelsub, så kan tänka mig det. Är väl en kombination av tavlan och glasringen. Kanske mer som en SubC nästan. Måste testa :)
 
Topp