• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Äntligen!
AE9B4CE3-C31B-46B2-A581-2E7FD77DB005.jpeg
Grattis till grym klocka!

Testar makroläget på kompaktkameran och upptäcker strecket under Rolexloggan på kronan. Betyder den något och isf finns andra märkningar. Nördfråga jag vet:)
Förövrigt haft den enorma turen med en krona som pekar perfekt uppåt när den är inskruvad...
531EC2F1-0C7B-4E12-8DA0-9FEAFBBA101A.jpeg
Om man har en krona i ”rätt” läge när den är fullt inskruvad så får man önska sig något.
F07A5410-9DCE-416D-85FB-EFBFF7DDC1AD.jpeg

Så är det!

Hur mycket vidare är ”bezeln” på 214270 än på 114270? :)
Ibland upplever jag att det är otroligt stor skillnad, kanske bara ett trick för ögat..
1BC46E16-6C73-4786-AA29-A42791564306.jpeg

Hur mycket vidare är ”bezeln” på 214270 än på 114270? :)
Ibland upplever jag att det är otroligt stor skillnad, kanske bara ett trick för ögat..
1BC46E16-6C73-4786-AA29-A42791564306.jpeg
Jag upplever också att det är stor skillnad. Kanske inte rent siffermässigt om man mäter de båda, men i proportion till resten av klockan så upplever jag att 214270 har en i proportion bredare glasring. Det blev extra tydligt för mig när jag provade båda bredvid varandra.
En annan sak som också blir annorlunda i proportionerna är att båda klockorna har 20 mm mellan bandhornen. Alltså upplevs länken lite med dominant på 114270 rent visuellt. Jag tror att de även har lika stora kronor, vilket åter igen för att kronan upplevs som större på 114270.
Allt detta sammanvägt gjorde att jag valde en 114270 när jag skulle köpa min Explorer.

Hur ofta drar ni upp klockan om den använd dagligen? Behövs det ens?
91414E44-2E36-4C74-812A-0524412C50F3.jpeg
Jag varvar normalt en klocka på jobbet med en hemma på kvällen. Ibland den ena på jobbet ibland den andra. Har en 214270 och en bratte med moddad ETA och har aldrig behövt vrida upp någon av dom hittills.

Hej Alla!
Jag är ny på forumet och detta är mitt första inlägg. Jag planerar att köpa min första Rolex -har NÄSTAN bestämt mig för en Explorer 39 mm. En DJ 36 mm ref 126234, stål/vitguld fluted bezel är ett starkt alternativ för mig. Bästa vore att ta båda förstås men måste prioritera. Jag planerar att köpa nytt från AD oavsett vilken klocka det blir.

DJ 36 mm med nya urverket 3235 och att den är mer dressing är det som jag tycker talar för en DJ och att 36 mm egentligen passar min handled lite bättre. Det som talar emot är att jag tror att en DJ med guld tappar rätt mycket i värde första åren jämfört med en Explorer.

Det som jag tycker talar för Explorer är att den är "less i more", går under radarn (vilket om jag ska vara ärlig också kan vara en nackdel, för ibland vill jag att klockan ska synas också) och att den har oysterlock på claspen vilket jag tycker känns tryggare map på ficktjuvar (!)

Jag är heller inte helt främmande för att välja en OP 39 mm, men den kostar bara marginellt mindre än Explorer. Fördelen med OP 39 tycker jag är att den är ännu mer under radarn och att man kan välja olika urtavlor.

Tacksam för kommentarer och råd. Gärna argument för att välja Explorer för det väger rätt så jämt på marginalen, men försök också att se ge neutrala råd.

Hej Alla!
Jag är ny på forumet och detta är mitt första inlägg. Jag planerar att köpa min första Rolex -har NÄSTAN bestämt mig för en Explorer 39 mm. En DJ 36 mm ref 126234, stål/vitguld fluted bezel är ett starkt alternativ för mig. Bästa vore att ta båda förstås men måste prioritera. Jag planerar att köpa nytt från AD oavsett vilken klocka det blir.

DJ 36 mm med nya urverket 3235 och att den är mer dressing är det som jag tycker talar för en DJ och att 36 mm egentligen passar min handled lite bättre. Det som talar emot är att jag tror att en DJ med guld tappar rätt mycket i värde första åren jämfört med en Explorer.

Det som jag tycker talar för Explorer är att den är "less i more", går under radarn (vilket om jag ska vara ärlig också kan vara en nackdel, för ibland vill jag att klockan ska synas också) och att den har oysterlock på claspen vilket jag tycker känns tryggare map på ficktjuvar (!)

Jag är heller inte helt främmande för att välja en OP 39 mm, men den kostar bara marginellt mindre än Explorer. Fördelen med OP 39 tycker jag är att den är ännu mer under radarn och att man kan välja olika urtavlor.

Tacksam för kommentarer och råd. Gärna argument för att välja Explorer för det väger rätt så jämt på marginalen, men försök också att se ge neutrala råd.
Det är såpass lite guld i den DJ’n att det knappast är det som gör att eventuellt värde kan gå ner. Köp den du gillar, måste det vara ny från AD borde DJ’n vara den enklare att få fatt i.

Det är såpass lite guld i den DJ’n att det knappast är det som gör att eventuellt värde kan gå ner. Köp den du gillar, måste det vara ny från AD borde DJ’n vara den enklare att få fatt i.
Sant, det är ju inte mycket guld i bara bezeln, kostar dock 12 lax extra och mitt intryck från Chrono24 är att de 12 laxen faller som en sten. Å andra sidan så tycker jag att DJ blir så mycket snyggare och klassisk med fluted bezeln.

Är det "ok" att ha en blingad DJ som vardagsklocka och till sport/aktivitet?

Sant, det är ju inte mycket guld i bara bezeln, kostar dock 12 lax extra och mitt intryck från Chrono24 är att de 12 laxen faller som en sten. Å andra sidan så tycker jag att DJ blir så mycket snyggare och klassisk med fluted bezeln.

Är det "ok" att ha en blingad DJ som vardagsklocka och till sport/aktivitet?
Det funkar för GW ;)
6D3DFEA0-39D1-44C6-AFE2-04D66CD0B649.jpeg

6D3BC03C-6116-4F9B-A62B-340D223BEDF2.jpeg

Ja, snyggt! Sen hur mycket sport/aktivitet GW ägnar sig åt nuförtiden är tveksamt :)

Vad liten klockan ser ut på GW's handled... tycker det ser ut som en 34 mm.
Han har den när han jagar i alla fall. Mer sport än så blir det nog inte. Jag tycker att det är en alldeles utmärkt vardagsklocka.

Men nu är vi i Explorer-tråden så det är klart att du ska köra på en Explorer!

Det här jävla forumet alltså, börjar bli dags att byta namn till pristjafs.se. Men ja, marknadsplatsen verkar iskall för allt just nu.

Fanns mer oklart kring säljarens beteende. Nu i efterhand verkar det för mig dessutom som att säljaren använde ett påhittat högre bud för att driva upp priset. Annars hade den väl redan varit såld till den som la ett högre bud än det utannonserade.

/B

• Like
Reactions: Npl
Tillbaka
Topp