• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Aston

Panerai
Ny i tråden och ovan på rutinerna.
65A64775-C16A-4631-AC43-3FF8889C5E3F.jpeg
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
En fördel med att köpa en ny Explorer är att man inte behöver fundera jättemycket på skick, polering, tritium, lugholes, SEL eller fullset. Det är bara att hitta en, betala och vara glad.
Lutar åt att skaffa en fullset 114270, men visst vore det kul med en 14270 med tritium tavla.. Det är bara inte helt lätt att hitta en som inte är rundpolerad och har den äldre länken. Decisions, decisions.. Men rätt kul :)
 

mabac

Breitling
En fördel med att köpa en ny Explorer är att man inte behöver fundera jättemycket på skick, polering, tritium, lugholes, SEL eller fullset. Det är bara att hitta en, betala och vara glad.
Lutar åt att skaffa en fullset 114270, men visst vore det kul med en 14270 med tritium tavla.. Det är bara inte helt lätt att hitta en som inte är rundpolerad och har den äldre länken. Decisions, decisions.. Men rätt kul :)
Hejsan, jag är ny här och skriver säkert åt fanders. Rätta mig om jag uppför mig klumpigt. :)

Jag är precis i samma tankar, tror att jag vill ha en 114270 i "nyskick" men inte polerad. Är det ens rimligt eller får man anta att klockan är polerad om den är så gammal och ser för fräsch ut?

Att jag är inne på 114270 är för att jag ställde mig på kö för en ny 39mm Explorer men tror nu att jag hellre vill ha en mindre modell. Så jag försöker intala mig att jag ska köpa en BB36 och spara pengar. Men det känns inte helt rätt. Och eg vill jag ha nyskick och fullset så begagnat känns svårt. Men har lurkat i den här tråden ett tag nu så jag vill inte ha nåt annat än en Explorer heller. Dumt va?
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Hejsan, jag är ny här och skriver säkert åt fanders. Rätta mig om jag uppför mig klumpigt. :)

Jag är precis i samma tankar, tror att jag vill ha en 114270 i "nyskick" men inte polerad. Är det ens rimligt eller får man anta att klockan är polerad om den är så gammal och ser för fräsch ut?

Att jag är inne på 114270 är för att jag ställde mig på kö för en ny 39mm Explorer men tror nu att jag hellre vill ha en mindre modell. Så jag försöker intala mig att jag ska köpa en BB36 och spara pengar. Men det känns inte helt rätt. Och eg vill jag ha nyskick och fullset så begagnat känns svårt. Men har lurkat i den här tråden ett tag nu så jag vill inte ha nåt annat än en Explorer heller. Dumt va?
Det går ju att få tag i s.k. "new old stock" men man kan aldrig vara 100 säker på att det inte polerats något. Jag har hittat ett par som förefaller vara i bättre skick, sparsamt polerade med fullset för ca 54-55 inkl frakt. Vill du ha riktigt nyskick får du kanske lägga upp 5-10 till om du köper via c24.
Detta är baserat på de objekt som ligger ute nu så ta det inte som 100% fakta.
Mitt råd är att hålla koll på utbudet och känna efter om just nyskick är så viktigt.

Själv känner jag att skicket visserligen är viktigt, men också att det skall kännas prisvärt. Jag fäster inte så stort värde vid box och papper - det är bara sånt som jag tar fram när klockan skall säljas ändå..
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Hejsan, jag är ny här och skriver säkert åt fanders. Rätta mig om jag uppför mig klumpigt. :)

Jag är precis i samma tankar, tror att jag vill ha en 114270 i "nyskick" men inte polerad. Är det ens rimligt eller får man anta att klockan är polerad om den är så gammal och ser för fräsch ut?

Att jag är inne på 114270 är för att jag ställde mig på kö för en ny 39mm Explorer men tror nu att jag hellre vill ha en mindre modell. Så jag försöker intala mig att jag ska köpa en BB36 och spara pengar. Men det känns inte helt rätt. Och eg vill jag ha nyskick och fullset så begagnat känns svårt. Men har lurkat i den här tråden ett tag nu så jag vill inte ha nåt annat än en Explorer heller. Dumt va?
36 mm är en riktigt härlig storlek. Det går att debatera länge om full set eller inte full set. Min kortfattade uppfattning om det hela är att bra skick alltid går före full set så länge man vet att klockan inte är fake eller stulen.
Allt vad box, cert, tags heter kommer man ju aldrig använda förutom vid en eventuell försäljning.
 

JWB

Omega
Hejsan, jag är ny här och skriver säkert åt fanders. Rätta mig om jag uppför mig klumpigt. :)

Jag är precis i samma tankar, tror att jag vill ha en 114270 i "nyskick" men inte polerad. Är det ens rimligt eller får man anta att klockan är polerad om den är så gammal och ser för fräsch ut?

Att jag är inne på 114270 är för att jag ställde mig på kö för en ny 39mm Explorer men tror nu att jag hellre vill ha en mindre modell. Så jag försöker intala mig att jag ska köpa en BB36 och spara pengar. Men det känns inte helt rätt. Och eg vill jag ha nyskick och fullset så begagnat känns svårt. Men har lurkat i den här tråden ett tag nu så jag vill inte ha nåt annat än en Explorer heller. Dumt va?
När jag köpte min 114270 tyckte inte jag att full set betingade X antal tusen mer, utifrån att klockan sannolikt ändå skulle behållas över tid. Angående skick föredrog jag en opolerad men med hairlines framför en polerad (klockan är ju en bruksklocka som ska användas). Har inte funnit anledning att revidera mina ståndpunkter.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Hejsan, jag är ny här och skriver säkert åt fanders. Rätta mig om jag uppför mig klumpigt. :)

Jag är precis i samma tankar, tror att jag vill ha en 114270 i "nyskick" men inte polerad. Är det ens rimligt eller får man anta att klockan är polerad om den är så gammal och ser för fräsch ut?

Att jag är inne på 114270 är för att jag ställde mig på kö för en ny 39mm Explorer men tror nu att jag hellre vill ha en mindre modell. Så jag försöker intala mig att jag ska köpa en BB36 och spara pengar. Men det känns inte helt rätt. Och eg vill jag ha nyskick och fullset så begagnat känns svårt. Men har lurkat i den här tråden ett tag nu så jag vill inte ha nåt annat än en Explorer heller. Dumt va?
Det går ju att få tag i s.k. "new old stock" men man kan aldrig vara 100 säker på att det inte polerats något. Jag har hittat ett par som förefaller vara i bättre skick, sparsamt polerade med fullset för ca 54-55 inkl frakt. Vill du ha riktigt nyskick får du kanske lägga upp 5-10 till om du köper via c24.
Detta är baserat på de objekt som ligger ute nu så ta det inte som 100% fakta.
Mitt råd är att hålla koll på utbudet och känna efter om just nyskick är så viktigt.

Själv känner jag att skicket visserligen är viktigt, men också att det skall kännas prisvärt. Jag fäster inte så stort värde vid box och papper - det är bara sånt som jag tar fram när klockan skall säljas ändå..
När jag köpte min 114270 tyckte inte jag att full set betingade X antal tusen mer, utifrån att klockan sannolikt ändå skulle behållas över tid. Angående skick föredrog jag en opolerad men med hairlines framför en polerad (klockan är ju en bruksklocka som ska användas). Har inte funnit anledning att revidera mina ståndpunkter.
Jag tycker det här med (o)polering är lite väl mycket nervositet kring. Om klockan är en gnutta polerad och det är bra gjort och det är mycket metall kvar är ingen skada skedd tycker jag. Klart man föredrar opolerat men ser klockan bra ut med feta bandhorn så känn ingen oro.
 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag tycker det här med (o)polering är lite väl mycket nervositet kring. Om klockan är en gnutta polerad och det är bra gjort och det är mycket metall kvar är ingen skada skedd tycker jag. Klart man föredrar opolerat men ser klockan bra ut med feta bandhorn så känn ingen oro.
Helt enig. Hysteri kring att det alltid skall vara opolerat. Rob E brukar göra extremt bra poleringar och så länge det är bra gjort vid något enstaka tillfälle så har jag inget emot att köpa en klocka som blivit bra polerad.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Jag tycker det här med (o)polering är lite väl mycket nervositet kring. Om klockan är en gnutta polerad och det är bra gjort och det är mycket metall kvar är ingen skada skedd tycker jag. Klart man föredrar opolerat men ser klockan bra ut med feta bandhorn så känn ingen oro.
Jag håller med. Det är dock tråkigt om kronan på spännet är helt bortpolerad eller om originalborstningen ersatta med nån halvt polerad variant. Hade jag fått bestämma hade man inte fått polera dykare och explorermodeller, men det är ju lyxklockor som måste se tipptopp ut för de flesta vanliga klockbärare.
 

mabac

Breitling
Helt enig. Hysteri kring att det alltid skall vara opolerat. Rob E brukar göra extremt bra poleringar och så länge det är bra gjort vid något enstaka tillfälle så har jag inget emot att köpa en klocka som blivit bra polerad.
Tack allihop för era synpunkter! :)
Mmm, jag ska nog tagga ner lite. Jag har visserligen bara köpt beg med fullset tidigare men bruks-repor har jag inte skyggat från. Känns nog bara som att jag tänker behålla denna så att ha den så lite sliten som möjligt från början... Men å andra sidan behöver jag inte vara rädd för första repan om den redan är använd.

Ska nog fundera på box och papper och sånt. Som sagt hoppas jag att en Explorer är klockan jag inte säljer.

Jag såg en på C24 som (på tyska) skriver att den är genomgången av säljarens urmakare. Är det nåt kinkigt att all service inte är gjord hos AD? Jag tänker när jag lämnar in den på "riktig" service senare; det borde inte vara nåt gnäll att den är öppnad av "oauktoriserade"?
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Är det nåt kinkigt att all service inte är gjord hos AD? Jag tänker när jag lämnar in den på "riktig" service senare; det borde inte vara nåt gnäll att den är öppnad av "oauktoriserade"?
Nej det har jag väldigt svårt att tro. Då kommer den AD inte blir särskilt långlivad i branschen. Aldrig hört talas om nåt liknande heller för den delen.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Man skall inte göra för stor grej av ett klockköp, men samtidigt är det ca 1,5 år sedan då @P-vakten var snäll nog att mötas på en fika så att jag kunde testa hans 14270 och jag valde ändå att köpa en 214270.
Jag inser ju nu att det är ett nästan omöjligt hopp för en nybörjare från moderna >42mm klockor till en 36mm med tunn smårasslig länk. Nu känner jag annorlunda.
214270 var ändå den dyrare klocka som fått vara hos mig längst, den var bara inte helt perfekt så den fick gå i början av detta år och sedan dess har jag snurrat en massa annat istället. Har egentligen inte övervägt att köpa en ny Explorer förrän helt nyligen.
Det som pushade mig över gränsen var en kombination av diverse personers dissande av Rolex, försäljning av en klocka och en polares frus Air King.


Nåväl, long story short så dök det upp ett objekt och jag högg direkt.
Nu skall jag bara försöka bli medlem av KS Explorers club. :)

114270
IMG_20190903_212310.jpg
 

mabac

Breitling
Man skall inte göra för stor grej av ett klockköp, men samtidigt är det ca 1,5 år sedan då @P-vakten var snäll nog att mötas på en fika så att jag kunde testa hans 14270 och jag valde ändå att köpa en 214270.
Jag inser ju nu att det är ett nästan omöjligt hopp för en nybörjare från moderna >42mm klockor till en 36mm med tunn smårasslig länk. Nu känner jag annorlunda.
Snyggt!

Storleken har jag nog kommit till sans med. För ett år sen, när jag skulle ha pengar till en 214270 så sålde jag mina största klockor. En 42mm Superocean som jag tyckte var nätt för 10 år sen kändes klunsig till slut. Jag har kört mest på min Stowa Flieger 40mm sen dess, mest för att jag gillar den och så var den inte värd några stora pengar. Den kändes också helt rimlig när köpte den, också 10 år sen, men nu tycker jag nog att den ser lite stor ut. Därför tror jag att 39mm Explorer inte är vad jag vill ha. Jag har nog ändrat smak lite och blivit lagom gubbig.

Jag ska hålla koll efter en lika fin som ditt kap. ;) Ser ut att finnas gott utbud på C24, iaf från omkring 2003-4.
 

mabac

Breitling
Det går ju att få tag i s.k. "new old stock" men man kan aldrig vara 100 säker på att det inte polerats något. Jag har hittat ett par som förefaller vara i bättre skick, sparsamt polerade med fullset för ca 54-55 inkl frakt. Vill du ha riktigt nyskick får du kanske lägga upp 5-10 till om du köper via c24.
Detta är baserat på de objekt som ligger ute nu så ta det inte som 100% fakta.
Mitt råd är att hålla koll på utbudet och känna efter om just nyskick är så viktigt.
Tack. Jag sitter och kollar på bilder på de jag hittar i ungefär den prisklassen. Jag kan inte se några skador på i princip nån, kanske några hairlines på polerade ytor på någon enstaka. Så jag backar på "nyskick" också, de pengarna är det inte värt för nåt jag ändå kommer repa. :)

Men jag zoomar och tittar så ögonen blöder, men kan inte för mitt liv avgöra vilka som ev polerats och inte. Jag är förstås helt ny på att undersöka den här modellen. Jag håller med om att litegrann är ok, jag vill bara inte ha bandhorn som ändrat form el dyl. Har ni nåt exempel på t ex bandhorn som tappat formen som jag kan jämföra med? Eller är det helt enkelt kört att se sånt här på säljarbilder?

Det ser ut som att de som ligger i mitt prisspann finns i Tyskland och Italien så det är lite kört att kolla irl.
 

JWB

Omega
Tack. Jag sitter och kollar på bilder på de jag hittar i ungefär den prisklassen. Jag kan inte se några skador på i princip nån, kanske några hairlines på polerade ytor på någon enstaka. Så jag backar på "nyskick" också, de pengarna är det inte värt för nåt jag ändå kommer repa. :)

Men jag zoomar och tittar så ögonen blöder, men kan inte för mitt liv avgöra vilka som ev polerats och inte. Jag är förstås helt ny på att undersöka den här modellen. Jag håller med om att litegrann är ok, jag vill bara inte ha bandhorn som ändrat form el dyl. Har ni nåt exempel på t ex bandhorn som tappat formen som jag kan jämföra med? Eller är det helt enkelt kört att se sånt här på säljarbilder?

Det ser ut som att de som ligger i mitt prisspann finns i Tyskland och Italien så det är lite kört att kolla irl.
Du kan alltid be handlaren på C24 om närbilder tagna i dagsljus på detaljer såsom bandhorn. Brukar jag göra
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Tack. Jag sitter och kollar på bilder på de jag hittar i ungefär den prisklassen. Jag kan inte se några skador på i princip nån, kanske några hairlines på polerade ytor på någon enstaka. Så jag backar på "nyskick" också, de pengarna är det inte värt för nåt jag ändå kommer repa. :)

Men jag zoomar och tittar så ögonen blöder, men kan inte för mitt liv avgöra vilka som ev polerats och inte. Jag är förstås helt ny på att undersöka den här modellen. Jag håller med om att litegrann är ok, jag vill bara inte ha bandhorn som ändrat form el dyl. Har ni nåt exempel på t ex bandhorn som tappat formen som jag kan jämföra med? Eller är det helt enkelt kört att se sånt här på säljarbilder?

Det ser ut som att de som ligger i mitt prisspann finns i Tyskland och Italien så det är lite kört att kolla irl.
Jag är ingen expert på polering, men detta är mina tankar:
Jag tror det är relativt ovanligt att man bytt länk till en sämre, så en tell är kronan på låset som ofta är ganska nedslipad på de hårt polerade exemplaren.
Det kan dock vara så att just länken polerat mer än klockan så själva boetten kan ju vara i bättre skick.
Ett annat tips är att utgå ifrån ett exemplar du vet är i toppskick och jämför med det. I övrigt får du anta att du inte kommer över en helt opolerad klocka
 
Topp