• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

herrstilen

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Jag kan inte sluta skrolla denna tråd! Jag sitter och bara skrollar gammla inlägg och njuter, men nackdelen med detta är att jag bara suktar efter att få tillbaka min skönhet från servicen!:rolleyes: Att man är dum nog att lämna in den precis innan jultiderna var i och för sig kanske inte det bästa valet och väntan blir ju bara längre av det...:banghead: Men om nån vecka så bör den vara tillbaka!:p
Här är en bild som togs innan jag lämnade in den!
20191125132314_AE184324 (1).jpg
 

Mikaell

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
36 mm är en klassisk storlek med mycket håll käften. 39 mm är snarare mer likt gårdagens sub, än gårdagens Exp I och således två helt olika klockor. Ställ dig frågan: är jag en shower, eller grower? Där hittar du svaret.
Instämmer att det är två helt olika klockor trots att de på håll ser likadana ut.
39mm tycker jag är perfekt för en dykare med vridring, 39 med polerad glasring blir riktigt stort. Att jämföra med en 43mm dykare kanske? Mycket siffror nu.. :)
 

MrGranberg

Panerai
2-Faktor
Jag kan inte sluta skrolla denna tråd! Jag sitter och bara skrollar gammla inlägg och njuter, men nackdelen med detta är att jag bara suktar efter att få tillbaka min skönhet från servicen!:rolleyes: Att man är dum nog att lämna in den precis innan jultiderna var i och för sig kanske inte det bästa valet och väntan blir ju bara längre av det...:banghead: Men om nån vecka så bör den vara tillbaka!:p
Här är en bild som togs innan jag lämnade in den!
20191125132314_AE184324 (1).jpg
Man lär sig efter sina misstag:D Vad har du för länk på?
 

callebl

Omega
2-Faktor
Jag är en stor beundrare av Exp 1an. Man kan säga att det är min grail. Hade jag fått välja en valfri klocka, vilken som helst, hade det blivit en 214270. Min tanke var att köpa den till mig själv i 30-års present nu i vår. Min fråga: vad tror ni om pre-owned priset nu efter höjningen av listpriset? Vad jag har sett har det inte legat någon ute på köp & sälj sedan höjningen. (Vet nog svaret innerst inne men vill bara inte erkänna det..)
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag är en stor beundrare av Exp 1an. Man kan säga att det är min grail. Hade jag fått välja en valfri klocka, vilken som helst, hade det blivit en 214270. Min tanke var att köpa den till mig själv i 30-års present nu i vår. Min fråga: vad tror ni om pre-owned priset nu efter höjningen av listpriset? Vad jag har sett har det inte legat någon ute på köp & sälj sedan höjningen. (Vet nog svaret innerst inne men vill bara inte erkänna det..)
Är lite seg i huvet efter en lång (arbets)dag men om jag fattar dig rätt undrar du över priset på begagnade Explorer efter höjning av nypriset. Jag kan inte i siffror säga exakt hur det ser ut nu men priserna på beg Rolex går upp lite hela tiden. Ta min 14270 tex. Köptes för några år sen(2?) för 30k och skulle jag lägga ut den till försäljning idag (vilket jag absolut inte ska) hade jag begärt upp mot 40k. Så över tid får man räkna med prisökning av alla Rolex som det är just nu.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Jag är en stor beundrare av Exp 1an. Man kan säga att det är min grail. Hade jag fått välja en valfri klocka, vilken som helst, hade det blivit en 214270. Min tanke var att köpa den till mig själv i 30-års present nu i vår. Min fråga: vad tror ni om pre-owned priset nu efter höjningen av listpriset? Vad jag har sett har det inte legat någon ute på köp & sälj sedan höjningen. (Vet nog svaret innerst inne men vill bara inte erkänna det..)
Frågan är om vi har nått en smärtgräns här på KS? Vissa exemplar har legat osålda rätt länge här, under listpris. Det är första gången sedan jag registrerade mig här (2013 eller något) som populära sportrolex har legat osålda en längre tid. Även på Chrono24 ligger väldigt mycket osålt, sedan långt tillbaka. Jag hade antingen ställt mig i kö hos en AD och plockat ut en ny, eller köpt en begagnad genom klocksnack.
 

callebl

Omega
2-Faktor
Är lite seg i huvet efter en lång (arbets)dag men om jag fattar dig rätt undrar du över priset på begagnade Explorer efter höjning av nypriset. Jag kan inte i siffror säga exakt hur det ser ut nu men priserna på beg Rolex går upp lite hela tiden. Ta min 14270 tex. Köptes för några år sen(2?) för 30k och skulle jag lägga ut den till försäljning idag (vilket jag absolut inte ska) hade jag begärt upp mot 40k. Så över tid får man räkna med prisökning av alla Rolex som det är just nu.

Precis så jag menar. Absolut har priserna krupit uppåt under lång tid på beg. Går man bak lite i gamla annonser här på köp & sälj så låg nästan nya 214270 ute för 42-48 för bara något år sedan. Nu under hösten har jag sett att de legat kring 56, med några så högt som 62-63. Min fråga är egentligen om ni tror att beg kommer göra samma hopp som listpriset gjorde över en natt?
 

herrstilen

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Är lite seg i huvet efter en lång (arbets)dag men om jag fattar dig rätt undrar du över priset på begagnade Explorer efter höjning av nypriset. Jag kan inte i siffror säga exakt hur det ser ut nu men priserna på beg Rolex går upp lite hela tiden. Ta min 14270 tex. Köptes för några år sen(2?) för 30k och skulle jag lägga ut den till försäljning idag (vilket jag absolut inte ska) hade jag begärt upp mot 40k. Så över tid får man räkna med prisökning av alla Rolex som det är just nu.
Jag skulle nog säga fullset och servad så närmar sig en tritium 14270 50+ utan några större svårigheter! Men klockor i produktion ser man ju inte samma prishöjning på så jag har svårt att tänka mig att 214270 ska ha stuckit i pris nu med tanke på att Rolex höjde den bara med endast några tusingar så ingen massib höjning!
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Jag skulle nog säga fullset och servad så närmar sig en tritium 14270 50+ utan några större svårigheter! Men klockor i produktion ser man ju inte samma prishöjning på så jag har svårt att tänka mig att 214270 ska ha stuckit i pris nu med tanke på att Rolex höjde den bara med endast några tusingar så ingen massib höjning!
Dom höjde den med 7000kr vilket är ganska mycket enligt mig.
Har dock ingen åsikt eller tanke angående marknadsvärdeökning.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Jag skulle nog säga fullset och servad så närmar sig en tritium 14270 50+ utan några större svårigheter! Men klockor i produktion ser man ju inte samma prishöjning på så jag har svårt att tänka mig att 214270 ska ha stuckit i pris nu med tanke på att Rolex höjde den bara med endast några tusingar så ingen massib höjning!
Jag gav långt över 50 + och la till en njure på det för min 14270. Med facit i hand finns det alltså en idiot ute i vimlet som är beredd att betala för rätt exemplar. Det verkar även vara fler som ser värdet i 14270 och tidiga modeller med tritium här på forumet (och även på andra ställen).
 

herrstilen

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Jag gav långt över 50 + och la till en njure på det för min 14270. Med facit i hand finns det alltså en idiot ute i vimlet som är beredd att betala för rätt exemplar. Det verkar vara fler som ser värdet i 14270 och tidiga modeller med tritium.
Ja, jag tror inte att 14270 kommer bromsa än! När det finns alla små detaljer som tritium eller frozen tavlor mm. så kommer nog ens skönhet att fortsätta klättra när man har allt till!
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Låg den på 63.5? Hade för mig 65.5 men men, jag har fortfarande svårt att tänka mig klockorna sticka 7k upp på andrahandsmarknaden!
63000 tror jag.

Knappast att andrahandsvärdet ökar lika mycket som listpriset (7k). Det har varken jag eller någon annan påstått.
Som sagt så lägger jag ingen tanke i det. Ville bara rätta höjningen.
 
Topp