• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Jag hade en i ca 1v...
Den är jättefin på bild, och på pappret den ultimata OWG-klockan.
Men den gav mig 0 känslor när jag tittade ner på armen...
Mina andra klockor brukar göra mig glad när jag tar dem på mig!

Precis som en del andra nämner så är den väldigt tråkig(personlig åsikt,tråkig behöver inte tvunget ses som negativt) , men det är ju en klassisk design som funkar i alla lägen utan att sticka ut något nämnvärt..
Det beror ju lite på vad man söker, personligen gillar jag lite mer livliga klockor där det händer något :)
Perfekt boett, tavla som blir ointressant med tiden. Det var min erfarenhet.
Nu ska det sägas att jag bildat en aversion mot moderna vitguldsindex med lume på Rolex generellt men ändå.

Perfekt boett, tavla som blir ointressant med tiden. Det var min erfarenhet.
Nu ska det sägas att jag bildat en aversion mot moderna vitguldsindex med lume på Rolex generellt men ändå.
Jag tyckte faktiskt den kändes lite för liten och lite för tunn..
Nu är jag dock van vid lite större dykare och gränsen till för stort är ganska hårfin!
Men 6-siffrig sub, där pratar vi perfekt case däremot :)

Det finns väl ingen klocka som inte flera säljer vidare, hur bra dom än är? Nä, det finns inget du inte vet om. Ett helt riskfritt begköp, lätt att sälja och du får alla pengar tillbaka (min erfarenhet). Svår att metalt förtränga när man sålt den, har mitt 3:e ex nu av samma 39mm. Den är oerhört bra alltså och en typ av klocka som kanske inte är det mest häftiga i sin prisklass men å andra sidan går det inte att tröttna på den eller att man känner sig färdig med den.

Edit: Nej, storleken är perfekt. Jag finner så gott som alla klockor i 36mm lite i minsta laget.
Tack!
Ja, att den är "tråkig" är precis i min smak! Vill ha en clean klocka och då tycker jag Expyn är bland den snyggaste!

Tips på vart man kan hitta sig en Explorer 1? Förutom här på KS så klart :)
Är riktigt sugen på att köpa en på direkten!

Köpte den åt min far i pensionspresent förra året. Han fick plocka ut den själv från AD så första gången jag sett klockan idag. Simplistiskt vacker!
Han har haft samma guldseiko i typ 30 år så explorern har endast fått handledstid max 3 ggr Men han gillar den otroligt mycket ändå påpekades det :)

BF6EA399-8F7E-442D-ABD0-138C3F73A53E.jpeg

Hej alla! Kör en copypaste från gårdagens tråd jag startade, hamnade dock på fel ställe och blev omdirigerad hit. Så vi försäker om!! Hann få några svar och där kom det mest negativa åsikter... Ni som har mer erfarenhet får gärna komma med alternativ också!

Hej KS!

Långtida lurk men vågar mig på att skriva nu eftersom jag är jäkligt sugen på en jäkligt dyr klocka. Säg till om jag gör nåt fel eller skriver på fel ställe!

Behöver lite hjälp med att kolla på en klocka som ligger ute på c24. Närmare bestämt den här

https://www.chrono24.com/rolex/explorer-bj2008--id13652122.htm

Vad jag kan se i bilderna så verkar allt ok med själva klockan. Problemet är att jag inte hittar några referenser hos säljaren utöver de köpreferenser som finns på c24. Vad tror ni? Vågar man? Har kontaktat säljaren via mejl och han har svarat väldigt artigt (och snabbt).

Frågade honom bland annat om man kunde få se en bild på det han kallar för "box & papers" och fick den bifogade bilden som svar. Kollade upp originalsäljaren och dom verkar fortfarande vara AD för Rolex, på Korfu i Grekland. Han skulle skicka en närbild på laserkronan vid kl6 om han lyckades och insidan av boetten för att se urverket (inte för att jag skulle förstå så bra vad jag tittar på). Han säger att det inte finns några tecken på over-polish, och att den är gångtestad och trycktestad, båda ok.

Som sagt, drömklocka, dessutom från 2008 så den har rehault-gravering vilket är ett plus. Förhoppningsvis den unga åldern innebär även att den skulle vara i fint skick in och ut. Behöver lite bekräftelse för att våga pull the trigger osv.

//Fred

Bilagor

• fa8d6e78-6f88-4ce4-b14e-43800c3070cd.JPG
    fa8d6e78-6f88-4ce4-b14e-43800c3070cd.JPG
    226.4 KB · Visningar: 1
Hej alla! Kör en copypaste från gårdagens tråd jag startade, hamnade dock på fel ställe och blev omdirigerad hit. Så vi försäker om!! Hann få några svar och där kom det mest negativa åsikter... Ni som har mer erfarenhet får gärna komma med alternativ också!

Hej KS!

Långtida lurk men vågar mig på att skriva nu eftersom jag är jäkligt sugen på en jäkligt dyr klocka. Säg till om jag gör nåt fel eller skriver på fel ställe!

Behöver lite hjälp med att kolla på en klocka som ligger ute på c24. Närmare bestämt den här

https://www.chrono24.com/rolex/explorer-bj2008--id13652122.htm

Vad jag kan se i bilderna så verkar allt ok med själva klockan. Problemet är att jag inte hittar några referenser hos säljaren utöver de köpreferenser som finns på c24. Vad tror ni? Vågar man? Har kontaktat säljaren via mejl och han har svarat väldigt artigt (och snabbt).

Frågade honom bland annat om man kunde få se en bild på det han kallar för "box & papers" och fick den bifogade bilden som svar. Kollade upp originalsäljaren och dom verkar fortfarande vara AD för Rolex, på Korfu i Grekland. Han skulle skicka en närbild på laserkronan vid kl6 om han lyckades och insidan av boetten för att se urverket (inte för att jag skulle förstå så bra vad jag tittar på). Han säger att det inte finns några tecken på over-polish, och att den är gångtestad och trycktestad, båda ok.

Som sagt, drömklocka, dessutom från 2008 så den har rehault-gravering vilket är ett plus. Förhoppningsvis den unga åldern innebär även att den skulle vara i fint skick in och ut. Behöver lite bekräftelse för att våga pull the trigger osv.

//Fred
Tjena,

Jag är rätt ny till denna värld, därför har jag ställt liknande frågor på senaste. Jag fick detta grymma tips: ta ett ryanair flyg dit och hämta upp den personligen. Då blir det en finare grej. Första "lyx" klockan som du reste till annat land för att hämta ut. Jag vet inte om det bara är jag, men det låter rätt romantiserad och härligt! En bra story!

Ganska sjukt egentligen. Men vi har ju sett det hända förr...
Jag var faktiskt på LW idag och testade Explorer 1 därpå jag frågade om priset. Han sa att efter höjningen 1 januari 2020 Rolex gjorde med Expyn gör att de kan ta priset och "har fått massa intresserade kring klockan" trots priset. Eftersom att väntetiden har gått upp efter prishöjningen Rolex gjorde så ses Explorer 1 som en mer eftertraktad klocka.

Ligger väl runt 70 nya. Luxuarywatches höjer priset en aning pga efterfrågan antar jag. Var på Nymans i veckan och där sa de ca ett års väntetid på en Explorer 1 idag.
Från Bergströms fick jag att det inte går att få tag på nån, och nån lista fanns inte.
Engströms var bättre med ca 1 månads väntetid (från Januari), så det kan vara bra att kolla runt lite

Från Bergströms fick jag att det inte går att få tag på nån, och nån lista fanns inte.
Engströms var bättre med ca 1 månads väntetid (från Januari), så det kan vara bra att kolla runt lite
Göteborg? Nångång okt/nov fick jag svar 6 mån. Frågde egentligen om Tudor BB58 och där var det långt mer, 1 år eller att dom egentligen inte vet och då frågade jag om den här som jämförelse (jag har ju en). Uppenbart får folk olika svar, personalens dagsform eller det beror på vem man är? Svårt att se att efterfrågan skulle ökat nu efter 10% prishöjning.

Göteborg? Nångång okt/nov fick jag svar 6 mån. Frågde egentligen om Tudor BB58 och där var det långt mer, 1 år eller att dom egentligen inte vet och då frågade jag om den här som jämförelse (jag har ju en). Uppenbart får folk olika svar, personalens dagsform eller det beror på vem man är?
Om man får vara fördomsfull och peka på att andra är fördomsfulla så tror jag att det beror på vem man är. Har hört att vissa AD's alltid har en "kortare lista" eller till och med ibland klockorna inne, men att de reserveras till de som handlar ofta :)

Om man får vara fördomsfull och peka på att andra är fördomsfulla så tror jag att det beror på vem man är. Har hört att vissa AD's alltid har en "kortare lista" eller till och med ibland klockorna inne, men att de reserveras till de som handlar ofta :)
Så är det utan snack. Man behöver inte vara "stamkund" heller egentligen (jag har inte köpt en enda klocka av Bergströms). Tveklöst gör dom skillnad på folk o folk.

Göteborg? Nångång okt/nov fick jag svar 6 mån. Frågde egentligen om Tudor BB58 och där var det långt mer, 1 år eller att dom egentligen inte vet och då frågade jag om den här som jämförelse (jag har ju en). Uppenbart får folk olika svar, personalens dagsform eller det beror på vem man är? Svårt att se att efterfrågan skulle ökat nu efter 10% prishöjning.
Göteborg är en oerhört trött butik där man får tre olika svar på samma fråga. De verkar som butik inte vara direkt prioriterade av Rolex el Tudor heller för den delen, så tilldelningen blir väl snål. Sorry ot, kände jag var tvungen att instämma i kommentarerna.

En vän till mig som suktat ett tag efter min 214270 tog sig i kragen och ringde Nymans för tre veckor sen och ville ställa sig på lista för en likadan, då sa dom att dom inte tog upp fler på listan i nuläget men att han kunde få skriva upp sig för en OP med ca 6 månaders väntetid. Förra fredagen ringde dom och frågade om han fortfarande va sugen på en Explorer då dom hade fått in en så nu sitter han med en på armen mindre än tre veckor senare.
Märkligt som fan men han är ju glad:)

En vän till mig som suktat ett tag efter min 214270 tog sig i kragen och ringde Nymans för tre veckor sen och ville ställa sig på lista för en likadan, då sa dom att dom inte tog upp fler på listan i nuläget men att han kunde få skriva upp sig för en OP med ca 6 månaders väntetid. Förra fredagen ringde dom och frågade om han fortfarande va sugen på en Explorer då dom hade fått in en så nu sitter han med en på armen mindre än tre veckor senare.
Märkligt som fan men han är ju glad:)
Förra fredagen var sista dagen i månaden, det går överraskande få flygplan från östra Asiens kustområden. Med tanke på hur många intensivt telefontittade säljare man sett hos Stockholms AD de senaste veckorna bedömer jag att många fick liknande samtal.

Tillbaka
Topp