• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Hur långt är en bit snöre?
Den borde vara rätt bra men det enda sättet är nog att fråga och bli uppskriven på ”lista” för att sedan få ett ”överraskande” samtal efter några veckor.
Tack för svar. Var nog otydlig med min fråga, som snarare handlade om huruvida man måste stå på en "lista" eller om man bara kan kliva in och plocka med sig en klocka hem. Men då vet jag att det senare inte är fallet. Tacksam

Tack för svar. Var nog otydlig med min fråga, som snarare handlade om huruvida man måste stå på en "lista" eller om man bara kan kliva in och plocka med sig en klocka hem. Men då vet jag att det senare inte är fallet. Tacksam
Det är nog ett år plus väntetid om dom ens tar emot fler i kö tyvärr..

Det är Rolex. Oavsett hur många units AD sitter på kommer det larvas med lista. Jag skulle dock tro att de efter ett kvartal utan ett enda göttigt Yuan nog kommer beta igenom ”listan” och komma till dig överraskande fort.

1D91432E-1824-45F9-B8E5-F1145ADFCA16.jpeg
114270 följde med i skidspåret idag.

Börjat få upp ögonen för 114270 på sistone och har en fundering:

Screenshot_20200315-102602.jpg

Är det det här låset som gäller? Det faller inte riktigt i min smak, letar efter något mer likt BB36an eller 214270.

Finns det iterationer/årtal av 114270 jag missat, som har annat lås?

Har någon provat eftermarknadslås av olika slag?

Hade varit gött att lyckas skapa sig ett skäl att 114270 är rätt val ;)

Börjat få upp ögonen för 114270 på sistone och har en fundering:

Screenshot_20200315-102602.jpg

Är det det här låset som gäller? Det faller inte riktigt i min smak, letar efter något mer likt BB36an eller 214270.

Finns det iterationer/årtal av 114270 jag missat, som har annat lås?

Har någon provat eftermarknadslås av olika slag?

Hade varit gött att lyckas skapa sig ett skäl att 114270 är rätt val ;)

För en 14270 alt 114270 är det detta clasp som gäller (har för mig att det finns äldre varianter av 14270 som ej har det där "extra" låset att vika över). Vad är det som inte faller in i smaken? Av egen erfarenhet är denna länk med lås otroligt bekväm att bära.

För en 14270 alt 114270 är det detta clasp som gäller (har för mig att det finns äldre varianter av 14270 som ej har det där "extra" låset att vika över). Vad är det som inte faller in i smaken? Av egen erfarenhet är denna länk med lås otroligt bekväm att bära.
Tack för svar!

Det är fasningarna i låset som ska få det att se ut som flera länkbitar som är "problemet" :) Det går tyvärr inte riktigt hem hos mig, annars hade kvalen varit färre.

Tidiga eller alla (?) 14270 har detta lås. Då slipper du ”fejklänkarna” :)
image.jpg
Är jag korrekt påläst betyder det alltså att man får lov att välja mellan 114270:ans lås + solida ändlänkar, och (tidiga?) 14270:ans lås + ihåliga ändlänkar :)

För att göra sig en personlig uppfattning om ändlänkarnas passform, skramlighet och känsla skulle jag gissa på att man nästan behöver fingra på två specifika exemplar som båda är till salu (hyffsad ossanolik kombo hos svensk gråhandlare gissar jag). Eller är variationerna små mellan exemplaren av respektive modell, måntro?

Är jag korrekt påläst betyder det alltså att man får lov att välja mellan 114270:ans lås + solida ändlänkar, och (tidiga?) 14270:ans lås + ihåliga ändlänkar :)

För att göra sig en personlig uppfattning om ändlänkarnas passform, skramlighet och känsla skulle jag gissa på att man nästan behöver fingra på två specifika exemplar som båda är till salu (hyffsad ossanolik kombo hos svensk gråhandlare gissar jag). Eller är variationerna små mellan exemplaren av respektive modell, måntro?
Så har jag förstått det också. Även om jag har för mig att man back in the day fick välja länk hos AD. För en liten slant extra kunde man välja till spännet med extralås (+fejklänkar). Så, det finns exemplar med båda låsen.

Angående känslan vid solida / ihåliga ändlänkar på Explorer kan jag inte uttala mig. Jag har ihåliga och gillar den känslan.

Förståeligt. Det designbeslutet är mer tveksamt än att idag investera i Norwegian Air Shuttle.
Så konstigt beslut av just det varumärket. Strukturimitationer är ju per definition en imitation, att försöka vara något utan att riktigt vara det, det rimmar liksom inte i det här sammanhanget. Guldklockorna skulle vara plätterade, enligt samma designlogik. Well, det om det, rant over, R har ju styrt upp det där nu ;)

Efter att ha lurkar runt i tråden ett tag så har man äntligen blivit med en 114270 :) Relativt ovant med 36mm när man kommer från en Omega PO på ca 44mm.... får väl se om man vänjer sig eller om får sälja och gå på en 214270 ist

Bilagor

• 04B4CCC2-1371-44EC-B5BF-E051C0587AC8.jpeg
    04B4CCC2-1371-44EC-B5BF-E051C0587AC8.jpeg
    41.2 KB · Visningar: 9
Så konstigt beslut av just det varumärket. Strukturimitationer är ju per definition en imitation, att försöka vara något utan att riktigt vara det, det rimmar liksom inte i det här sammanhanget. Guldklockorna skulle vara plätterade, enligt samma designlogik. Well, det om det, rant over, R har ju styrt upp det där nu ;)
Som vi tidigare konstaterat i denna tråd har Rolex varit rätt sopiga på rätt mycket, speciellt när det kommer till fernissa och yta. Jag väljer att se fejklänksspännet som länkmotsvarigheten till tropical- och spyderdials - man har helt enkelt misslyckats med att göra en ordentlig produkt. Paradoxalt är det sådant som vissa fanboys älskar. Själv gillar jag nästan bara sexsiffriga rollar, mest för att jag ser dem som produkterna Rolex alltid försökt bygga men där utsidan (boett, länk, tavla, visare, glas och lås) och verken till slut hunnit ikapp visionen.

Tillbaka
Topp