• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Hej på er alla!

Jag har några frågor till alla er Explorer experter, är i stort behov av hjälp.

Har handlat min första Rolex nu, det blev en Explorer 114270, 2007 års modell, från Rom. Jag var verkligen övertygad om att jag gjort allt rätt, jag köpte säljaren och hittade ganska mycket referenser på dom, både här på KS och på andra forum. De har dessutom bra referenser på C24. Brandizzi heter dom. Nördade mig ordentligt i modellen och var verkligen övertygad om att det här känns bra, det här känns rätt, och jag kan lita på transaktionen. Efter paketöppningen (bifogar bilder), så var jag i extas. Klockan var så himla fin och passade mig perfekt.

Efter några timmars stirrande, började jag notera saker som kändes konstiga. Det började med att den vita färgen på framförallt trean inte var ordentligt centrerad mitt i, utan för "högt upp". Inte lite, utan way off. Vad jag vet så är Rolex extremt noggranna med kvalitetskontroll, så jag blev lite orolig. Färgen på sexan ligger också lite högt uppe, medan nian är schmack rakt i mitten precis som det ska vara.

Kronan i rehaut graveringen som ska ligga vid tolvan ligger något till vänster. Kanske en halv millimeter. Lasergraverade kronan i kristallen ligger inte helt hundra på sexan heller, utan också en halv millimeter till vänster. Bifogar bilder så ni kan förhoppningsvis se vad jag menar.

Ja, det är i stort sett en fråga om jag har blivit såld en förfalskning? Behöver ej vara medvetet av säljaren.

Har ni möjlighet att ge ert intryck om vad ni ser på bilderna? Vill gärna veta era åsikter om det ni ser. Har bokstavligen ångest över det här.
Tänker att om jag skriver på fel ställe så ber jag om ursäkt, men det är väl här alla Explorer fans lurkar? Tack för mig! Obs är inte bra fotograf.

DSC_0004.JPG
DSC_0005.JPG
DSC_0006.JPG
DSC_0007.JPG
DSC_0008.JPG
DSC_0009.JPG
DSC_0010.JPG
DSC_0011.JPG
DSC_0012.JPG
DSC_0013.JPG
DSC_0014.JPG
DSC_0015.JPG
DSC_0016.JPG
DSC_0017.JPG
DSC_0018.JPG
DSC_0019.JPG
DSC_0020.JPG
Rent generellt så är inte Rolex alldeles perfekt. Efter att kollat på bilderna lite snabbt så skulle jag inte tro att den är en fake. Men kan hålla med om att färgen på 3an är lite väl off center, men tex glaset och rehaut brukade inte alltid vara perfekt och det är ett känt fel. Men om det är så att du störs av dessa små fel så skulle jag klart rekommendera att du ber om att göra en retur.

Var 3an mm lika "fel" på säljarens bilder?
(Ska ta mig en närmre titt när jag inte är i ett omklädningsrum)

• Like
Reactions: gab
Hej på er alla!

Jag har några frågor till alla er Explorer experter, är i stort behov av hjälp.

Har handlat min första Rolex nu, det blev en Explorer 114270, 2007 års modell, från Rom. Jag var verkligen övertygad om att jag gjort allt rätt, jag köpte säljaren och hittade ganska mycket referenser på dom, både här på KS och på andra forum. De har dessutom bra referenser på C24. Brandizzi heter dom. Nördade mig ordentligt i modellen och var verkligen övertygad om att det här känns bra, det här känns rätt, och jag kan lita på transaktionen. Efter paketöppningen (bifogar bilder), så var jag i extas. Klockan var så himla fin och passade mig perfekt.

Efter några timmars stirrande, började jag notera saker som kändes konstiga. Det började med att den vita färgen på framförallt trean inte var ordentligt centrerad mitt i, utan för "högt upp". Inte lite, utan way off. Vad jag vet så är Rolex extremt noggranna med kvalitetskontroll, så jag blev lite orolig. Färgen på sexan ligger också lite högt uppe, medan nian är schmack rakt i mitten precis som det ska vara.

Kronan i rehaut graveringen som ska ligga vid tolvan ligger något till vänster. Kanske en halv millimeter. Lasergraverade kronan i kristallen ligger inte helt hundra på sexan heller, utan också en halv millimeter till vänster. Bifogar bilder så ni kan förhoppningsvis se vad jag menar.

Ja, det är i stort sett en fråga om jag har blivit såld en förfalskning? Behöver ej vara medvetet av säljaren.

Har ni möjlighet att ge ert intryck om vad ni ser på bilderna? Vill gärna veta era åsikter om det ni ser. Har bokstavligen ångest över det här.
Tänker att om jag skriver på fel ställe så ber jag om ursäkt, men det är väl här alla Explorer fans lurkar? Tack för mig! Obs är inte bra fotograf.

DSC_0004.JPG
DSC_0005.JPG
DSC_0006.JPG
DSC_0007.JPG
DSC_0008.JPG
DSC_0009.JPG
DSC_0010.JPG
DSC_0011.JPG
DSC_0012.JPG
DSC_0013.JPG
DSC_0014.JPG
DSC_0015.JPG
DSC_0016.JPG
DSC_0017.JPG
DSC_0018.JPG
DSC_0019.JPG
DSC_0020.JPG
Rolex är, trots sitt rykte, rätt klappträiga i rätt mycket när det gäller QC. Spyderdials, tropical dials, olika förstoring på datumbubblor osv sådant som hos andra varumärken skulle vara defekter men som av Rolexsamlare ofta ses som features. Är du orolig; gå till urmakare.

Det ska också nämnas att Rolex är bra på att åtgärda defekter vid rutinservicear. Dessvärre är det sådant som påverkar samlarvärdet så det vill man oftast inte...

Blivit med explorer 114270 efter att ha jagat en explorer sedan sommaren 2018. Är ute efter att göra ett val mellan min Explorer 2 och denna, och gå något halvt som OWG. Ägt denna i ca 30 timmar, och är nog inte helt såld än. Tror jakten var roligare än målet i detta fall. Min explorer 2 slår nog högre för tillfället. Tiden får avgöra helt enkelt :)

20200307_160246(0).jpg

Senast ändrad:
Tack för era svar @Airman, @A.Edfalk och @Gäspande_Skorpan!

Som några av er skrev så rekommendera ni ett besök hos AD. Så fort jag upptäckte dessa "features" tog jag klockan till RobE för nånting som i deras a la carte heter "funktionskontroll och värderingsintyg" för dryga 2000kr. Där ingick diverse åtgärder som okulärbesiktning av urverk, trycktest, gångkontroll osv... Sen gav deras värderare ett marknadspris för försäkringsändamål.

Grejen är att upplevelsen hos Rob var lite sisådär. Urmakaren som jag pratade med var förvisso trevlig, men fåordig (vilket dom alltid är). Men när jag ringde dit första gången och berättade att jag har en ny klocka och vill gärna att en kunnig tittar på den blev första responsen i andra ändan typ "vadå för att titta om det är fejk eller..? Nä det vet jag inte om vi gör...".

Vågade inte säga att det är precis så det är så jag tog den dit för en kontroll utan att nämna nåt om att jag misstänker att nåt är konstigt, och förlitade mig på att dom inte skulle röra den om de insåg att den skulle vara fake, och definitivt inte ge en värdering över huvudtaget isf heller. Nu var det OK på alla funktioner och värderingen landa på 58k, men har en gnagande känsla om att sådana uppdrag inte tas på fullaste allvar och värderaren håller uret i handen 5 sekunder och gör en C24 sökning för att bestämma priset.

Det verkar som att deras affärsfokus blir mer och mer turister från Asien och inte den enskilda klockälskaren om man får säga så. Kan förstå, man tar väl sin affär dit det finns mest pengar.

Blivit med explorer 114270 efter att ha jagat en explorer sedan sommaren 2018. Är ute efter att göra ett val mellan min Explorer 2 och denna, och gå något halvt som OWG. Ägt denna i ca 30 timmar, och är nog inte helt såld än. Tror jakten var roligare än priset i detta fall. Min explorer 2 slår nog högre i min bok för tillfället. Tiden får avgöra helt enkelt :)

20200307_160246(0).jpg

114270 alla dagar i veckan ;). Inget fel på tvåan för all del, men är inte ettan mångsidigare? Passar såväl till kostymen som playan och fan varför inte till toppen av ett berg.. Jag tror att ettans enkelhet är lite mer svåruppskattad till en början, men att den växer på en långsamt.

Grattis till köpet hur du än väljer!

Blivit med explorer 114270 efter att ha jagat en explorer sedan sommaren 2018. Är ute efter att göra ett val mellan min Explorer 2 och denna, och gå något halvt som OWG. Ägt denna i ca 30 timmar, och är nog inte helt såld än. Tror jakten var roligare än priset i detta fall. Min explorer 2 slår nog högre i min bok för tillfället. Tiden får avgöra helt enkelt :)

20200307_160246(0).jpg
Asså, den är tråkig som en vit V90 D3 (R-design med dragkrok) Men likt en V90 D3 (R-design med dragkrok) löser den alla faktiska behov rätt bra och med hög komfort. Förvänta dig inte fyrverkerier, det är en time-only trehandare i rätt anonym design - precis vad iaf jag var ute efter.

Som några av er skrev så rekommendera ni ett besök hos AD. Så fort jag upptäckte dessa "features" tog jag klockan till RobE för nånting som i deras a la carte heter "funktionskontroll och värderingsintyg" för dryga 2000kr. Där ingick diverse åtgärder som okulärbesiktning av urverk, trycktest, gångkontroll osv... Sen gav deras värderare ett marknadspris för försäkringsändamål.

Grejen är att upplevelsen hos Rob var lite sisådär. Urmakaren som jag pratade med var förvisso trevlig, men fåordig (vilket dom alltid är). Men när jag ringde dit första gången och berättade att jag har en ny klocka och vill gärna att en kunnig tittar på den blev första responsen i andra ändan typ "vadå för att titta om det är fejk eller..? Nä det vet jag inte om vi gör...".

Vågade inte säga att det är precis så det är så jag tog den dit för en kontroll utan att nämna nåt om att jag misstänker att nåt är konstigt, och förlitade mig på att dom inte skulle röra den om de insåg att den skulle vara fake, och definitivt inte ge en värdering över huvudtaget isf heller. Nu var det OK på alla funktioner och värderingen landa på 58k, men har en gnagande känsla om att sådana uppdrag inte tas på fullaste allvar och värderaren håller uret i handen 5 sekunder och gör en C24 sökning för att bestämma priset.

Det verkar som att deras affärsfokus blir mer och mer turister från Asien och inte den enskilda klockälskaren om man får säga så. Kan förstå, man tar väl sin affär dit det finns mest pengar.
Om inte AD-koll gör dig trygg kan du skicka in på helservice hos Rolex centralt. Är den fejk destruerar de klockan åt dig. I annat fall får du nog acceptera att hjärnspökena är just det.

114270 alla dagar i veckan ;). Inget fel på tvåan för all del, men är inte ettan mångsidigare? Passar såväl till kostymen som playan och fan varför inte till toppen av ett berg.. Jag tror att ettans enkelhet är lite mer svåruppskattad till en början, men att den växer på en långsamt.

Grattis till köpet hur du än väljer!
Tackar!
Haha jo, jag hade faktiskt inte förväntat mig något annat svar än att ettan är bättre på alla sätt, speciellt i denna tråd :D
Jag skulle absolut säga att ettan har fler sidor, på så sätt att den kan bäras till betydligt mycket mer.
Däremot, när det gäller toolwatch, så drar tvåan längsta strået, i mitt tycke, med sin gmt och datum.
Time will tell! :)

Om inte AD-koll gör dig trygg kan du skicka in på helservice hos Rolex centralt. Är den fejk destruerar de klockan åt dig. I annat fall får du nog acceptera att hjärnspökena är just det.

Absolut, nån dag ska klockan naturligtvis på service och då lär det märkas. Sry det var inte meningen att komma hit och vifta runt med hjärnspöken, ville bara skapa lite diskussion och höra vad ni andra med lite mer erfarenhet har för åsikter.

Asså, den är tråkig som en vit V90 D3 (R-design med dragkrok) Men likt en V90 D3 (R-design med dragkrok) löser den alla faktiska behov rätt bra och med hög komfort. Förvänta dig inte fyrverkerier, det är en time-only trehandare i rätt anonym design - precis vad iaf jag var ute efter.
Haha, nja riktigt så tråkig är den inte! Du får åtminstone slänga på metallic lack :) det fick jag nämligen erfara när eftermiddagssolen lekte fint med timindex tidigare idag. Då vaknade klockan till liv!

Senast ändrad:

Eftersom du fortfarande har dessa funderingar(och tro mig, det kunde lika gärna varit jag) så rekommenderar jag att du hoppar över AD och tar kontakt med Rolex direkt. Nämn dina funderingar så kommer du säkerligen få hjälp .

Eftersom du fortfarande har dessa funderingar(och tro mig, det kunde lika gärna vait jag) så rekommenderar jag att du hoppar över AD och tar kontakt med Rolex direkt. Nämn dina funderingar så kommer du säkerligen få hjälp .

Aha, jag visste inte att en sådan möjlighet fanns, har alltid trott att de är lite hemliga av sig och kommunicerar inte med ägare direkt, utan hänvisar till RSC eller AD. Undersöker det spåret vidare. Tack för input!

Aha, jag visste inte att en sådan möjlighet fanns, har alltid trott att de är lite hemliga av sig och kommunicerar inte med ägare direkt, utan hänvisar till RSC eller AD. Undersöker det spåret vidare. Tack för input!
Alltså, jag har inte haft kontakt med rolex själv men det är klart det måste gå. Kolla upp det. Återkom här i tråden hur det går. Du måste få detta uppklarat för det går inte bara släppa det och tänka att nu är allt bra.

Bästa beskrivningen jag har läst om en Explorer 1, du förmedlar den exakta känslan för modellen, hatten av.

Keep It Simple Stupid - Keep It Stupid Simple.

Du kan be AD skicka ner klockan på service hos RSC. Vem som står för fraktkostnad etc vet jag ej men förmodligen du.

Blivit med explorer 114270 efter att ha jagat en explorer sedan sommaren 2018. Är ute efter att göra ett val mellan min Explorer 2 och denna, och gå något halvt som OWG. Ägt denna i ca 30 timmar, och är nog inte helt såld än. Tror jakten var roligare än priset i detta fall. Min explorer 2 slår nog högre för tillfället. Tiden får avgöra helt enkelt :)

20200307_160246(0).jpg
Jakten var roligare än ”priset”, som i målet (med jakten) eller priset som i vad den kostade (jämfört med vad du faktiskt fick)?

Tackar!
Haha jo, jag hade faktiskt inte förväntat mig något annat svar än att ettan är bättre på alla sätt, speciellt i denna tråd :D
Jag skulle absolut säga att ettan har fler sidor, på så sätt att den kan bäras till betydligt mycket mer.
Däremot, när det gäller toolwatch, så drar tvåan längsta strået, i mitt tycke, med sin gmt och datum.
Time will tell! :)
Just därför det finns plats för både en lite större klocka med GMT och en Exp 1, så har du en grym duo som slår det mesta ;)
1480C838-BDC4-4A05-BA24-DA128354BD67.jpeg

@Finnemang
Hej, du har säkert fått svar på dina frågor men jag hittade en oändligt lång video på youtube där justbluefish pratar om submarinern. Om du börjar titta från 23 minuter så tar han upp lite brister i kvalitetskontroll. Här är länken:

Tillbaka
Topp