• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Det er vell vad du tycker, behöver inte betyda att det är rätt :)

En klocka som är gjord i 2021 har nog inte så mycket med originalet att göra oavsett storlek och vad som står på tavlan så vill man ha originalet får man nog köpa vintage 🙂

Finns inget med 39 bloated fyrkantig klocka som är lik något i Explorerns historia. Det är en misslyckad modell och varit en tid. Det är ett lik av en 39mm boett i en annan modell. Därför dras den in nu. Rolex gör helt rätt. Antar du inte sålt din ännu och därför vill prata upp den?

När ni pratar om ”originalet”, menar ni referens 6298 som lanserades 1953?

EF300E0F-0D09-448C-9C56-33B19123B794.png
Visst var den där 34mm eller minns jag fel?

Finns inget med 39 bloated fyrkantig klocka som är lik något i Explorerns historia. Det är en misslyckad modell och varit en tid. Det är ett lik av en 39mm boett i en annan modell. Därför dras den in nu. Rolex gör helt rätt. Antar du inte sålt din ännu och därför vill prata upp den?
Ibland har vi tur att inte alla måste dela samma åsikter 🙂

”Det är en misslyckad modell och varit en tid.”
Pratar du för hela marknaden nu?

(Det har sen tidigare framgått att du föredrar 36mm Explorer framför 39mm så du kan släppa det nu)

Ursäkta men kan man vara lite mer bitter? Absolut, 39mm är större än 36mm. Det kan vi vara överens om. Men att kalla 214270 bloated och en misslyckad modell är ett ganska konstigt utlåtande.

214270 är mellan 2016-2021 Rolex bästa modell.

Jag håller med dig om att 36mm är mycket bättre och att proportionerna blir skeva med 39mm men att kalla den för en misslyckad modell är väl att ta i. Fyrkantig (likt maxicaset) är den inte heller. Modellen har ju varit enormt populär speciellt sen de satte i längre visare. Är dock glad att de äntligen gått tillbaka till urspungsstorleken.

Jag håller med dig om att 36mm är mycket bättre och att proportionerna blir skeva med 39mm men att kalla den för en misslyckad modell är väl att ta i. Fyrkantig (likt maxicaset) är den inte heller. Modellen har ju varit enormt populär speciellt sen de satte i längre visare. Är dock glad att de äntligen gått tillbaka till urspungsstorleken.
Det kommer nog en 41mm senare i år eller nästa också. Inte för att jag vill det!

Det kommer nog en 41mm senare i år eller nästa också. Inte för att jag vill det!

39mm funkar ändå men går de upp till 41mm så blir det clownklocka av det.

Äh, det är väl bara positivt om en ref kommer i olika storlekar? Jag hade gärna sett Explorern komma i 36, 39, 41. Då hade var och en kunnat välja själv efter tycke, smak och storlek på handled. Hade förmodligen blivit kortare ”listor” också.
41mm blir for stort for meg og 36mm er for litet så jeg tycker det er otroligt synd at OP39 er borte. Nye OP ( og DJ) i 39mm hadde värt perfekt imo, men å ha både 36 og 41 holder nok for de fleste.

Sorry för lite kassa och snabba PS-skills under arbetsdagen men la dem på varandra och förstorade 36an lite... Propotionerna är näst intill identiska. Länken är liiiiiite bredare på 36 i förhållande till caset. Men hittade inga bilder med exakt samma perspektiv tyvärr så det är inte 100.
Mycket intressant faktiskt! Lustigt vad ögat kan bli lurat ändå!

Intressant diskussion, men fortfarande så kommer man ju ha sjukt svårt att få prova klockan innan köp. Om man nu ens får möjlighet att köpa.

Intressant diskussion, men fortfarande så kommer man ju ha sjukt svårt att få prova klockan innan köp. Om man nu ens får möjlighet att köpa.
Har en vän som vill ha en 36mm Exp så jag mailade 4 ADs i Sverige nån dag efter release för att kolla hur det såg ut.
2 av 4 svarade att dom som redan står i kö för 39mm blev flyttade till den nya och listan är stäng, men två svarade att dom skrev upp mig på listan. Både dessa har jag försökt köpa av tidigare, men fått nej direkt på alla andra modeller inkl 214270 och OP så verkar inte omöjligt. Ingen historik hos nån av dom.

Sorry för lite kassa och snabba PS-skills under arbetsdagen men la dem på varandra och förstorade 36an lite... Propotionerna är näst intill identiska. Länken är liiiiiite bredare på 36 i förhållande till caset. Men hittade inga bilder med exakt samma perspektiv tyvärr så det är inte 100.

explorer_overlay.jpg
Kul! tack :)

Det här talar ju för att 36an kommer bäras större än sina 36 om man som jag tycker att 39an bärs större än 39.
Min helt personliga åsikt är att 39an känns mer som drygt 40 så enligt samma princip bör denna bäras som drygt 37

Perfekt för mig. Ogillar 19mm bandbredd men kommer väl å andra sidan bli mindre av en outlier nu när Rolex tar det spåret

Kul! tack :)

Det här talar ju för att 36an kommer bäras större än sina 36 om man som jag tycker att 39an bärs större än 39.
Min helt personliga åsikt är att 39an känns mer som drygt 40 så enligt samma princip bör denna bäras som drygt 37

Perfekt för mig. Ogillar 19mm bandbredd men kommer väl å andra sidan bli mindre av en outlier nu när Rolex tar det spåret
Vet inte om jag tror den kommer bäras så mycket större men jag förstår hur du tänker. Gissar att tjockleken förblir ungefär densamma och det påverkar ju hur klockan öpplevs på armen också. En plattare klocka i förhållande till diametern tycker jag brukar kännas "större" än den kanske är.

Ta in min bild på för stort allvar, det krävs bättre ursprungsbilder för att var exakt. Ville bara påpeka att propotionerna är så otroligt lika.

Vet inte om jag tror den kommer bäras så mycket större men jag förstår hur du tänker. Gissar att tjockleken förblir ungefär densamma och det påverkar ju hur klockan öpplevs på armen också. En plattare klocka i förhållande till diametern tycker jag brukar kännas "större" än den kanske är.

Ta in min bild på för stort allvar, det krävs bättre ursprungsbilder för att var exakt. Ville bara påpeka att propotionerna är så otroligt lika.
Jag tar in den på mycket stort allvar ;)

41mm blir for stort for meg og 36mm er for litet så jeg tycker det er otroligt synd at OP39 er borte. Nye OP ( og DJ) i 39mm hadde värt perfekt imo, men å ha både 36 og 41 holder nok for de fleste.
Håller med. Har ju annars klockor i 41-42 men i fallet med ex OP och DJ har jag funnit att jag tycker 41 blir för stor och 36 blir för liten. Explorer i 36 tycker jag också kännts för litet. Synd att Rolex nu fasat ut allt vad 39 heter men men, jag har den jag har och lär väl bli att den behålls länge, finns faktiskt inget jag riktigt vill byta den till i nuläget. Eller jo, visst finns det men tycker inte det är värt mellanskillnaden. Iofs verkar denna nu stiga i värde så mellanskillnaden kanske minskar?

Har en vän som vill ha en 36mm Exp så jag mailade 4 ADs i Sverige nån dag efter release för att kolla hur det såg ut.
2 av 4 svarade att dom som redan står i kö för 39mm blev flyttade till den nya och listan är stäng, men två svarade att dom skrev upp mig på listan. Både dessa har jag försökt köpa av tidigare, men fått nej direkt på alla andra modeller inkl 214270 och OP så verkar inte omöjligt. Ingen historik hos nån av dom.
Vad sa Nymans?

Blev överflyttad från 39mm-listan till 36, men är mycket skeptisk att 36mm Explorer passar mig.
Är det någon som har hämtat ut sin nya 36:a än? Antar att man får släpa sig dit och åtminstone prova när turen är kommen.
Med tanke på Rolexpriser just nu så känns nästan listpriset på stål-Explorern rimligt... ;-)

Tillbaka
Topp