• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

60ACFE05-CF50-4436-8E37-D7F1B69A292C.jpeg
03516B91-E3F2-4FAA-ACB7-29C14D11B324.jpeg

Bjuder på ett par till bilder😊

Ser ju ut att sitta helt perfekt. Jag tycker att 39an sitter otroligt bra på de flesta.
Den sitter perfekt, de flesta dagar! Tycker också 39an är grym på de flesta. Det jag tycker är lite jobbigt personligen är "hatet" eller snarare favoriseringen av 36mm i WIS-kretsarna. Speciellt som OP39 var så otroligt omtyckt. Känns som ett så jäkla larvigt internetsyndrom. :pompus:

”Kl 08.10 regnet ligger blött om taken och endast AD är vaken”;)
Grattis! Jag fortsätter flukta och vänta på mitt samtal (2025….eller så. :rolleyes:).
Ha ha samma här :D Vet inte när, var eller hur jag kommer få tag i en men ska fanimej lyckas på något sätt.
Gick i tankarna på om jag skulle gå på en 39mm häromdagen i väntans tider men nä jag väntar tills jag får tag i den nya 36an istället.

Har inga förväntningar att jag kommer få ett samtal inom en snar framtid men om det sker kommer jag vara hos AD snabbare än en oljad blixt :woot:

Den sitter perfekt, de flesta dagar! Tycker också 39an är grym på de flesta. Det jag tycker är lite jobbigt personligen är "hatet" eller snarare favoriseringen av 36mm i WIS-kretsarna. Speciellt som OP39 var så otroligt omtyckt. Känns som ett så jäkla larvigt internetsyndrom. :pompus:
Hat är ett starkt ord. Jag har prövat båda och tycker båda är bra men 36mm helt klart bättre . Det var så den bygdes en gång i tiden och jag gillar att de har gått tillbaka till ursprunget. Men man gillar olika och vi vintagenördar kommer nog ha en förkärlek för de traditionella storlekarna.

Ja va fasiken gillar man storleken på 39 så är det väl bara att köra. Har aldrig provat en men det skulle vara oerhört intressant att jämföra hur 39 vs nya 36 känns.
Men det kan man ju bara drömma om att få möjligheten till 😉

För de som inte orkar köa för en ny 36:a så kan jag tipsa om en 14270 på Kaplans kvalité på lördag.

För att inte tala om dessa 1016, en Mk1 och en Mk3. Fortfarande bra i pris. Få se var budgivningen slutar.

Hat är ett starkt ord. Jag har prövat båda och tycker båda är bra men 36mm helt klart bättre . Det var så den bygdes en gång i tiden och jag gillar att de har gått tillbaka till ursprunget. Men man gillar olika och vi vintagenördar kommer nog ha en förkärlek för de traditionella storlekarna.
Absolut, det var därför jag markerade det. Det är inte ett hat, men snarare som en favorisering som det närmaste liknar en häxjakt i vissa forum.
Jag köper även att vintagenördarna föredrar mindre ur men helt ärligt, den nya 36an kommer aldrig vara i närheten av vad t.ex. din 1016 är oavsett storlek!

Ja va fasiken gillar man storleken på 39 så är det väl bara att köra. Har aldrig provat en men det skulle vara oerhört intressant att jämföra hur 39 vs nya 36 känns.
Men det kan man ju bara drömma om att få möjligheten till 😉
Ja de vore något! Snart kommer det komma som "provrum" för rolex där man får boka tid och betala för att testa storlekar innan man stälelr sig i kö respektive letar på gråmarknaden! :banghead:

Absolut, det var därför jag markerade det. Det är inte ett hat, men snarare som en favorisering som det närmaste liknar en häxjakt i vissa forum.
Jag köper även att vintagenördarna föredrar mindre ur men helt ärligt, den nya 36an kommer aldrig vara i närheten av vad t.ex. din 1016 är oavsett storlek!

Ja de vore något! Snart kommer det komma som "provrum" för rolex där man får boka tid och betala för att testa storlekar innan man stälelr sig i kö respektive letar på gråmarknaden! :banghead:
Du har en poäng där. Jag kommer troligen aldrig att köpa den nya 36:an även om jag gillar förändringen i storlek. Jag gillar gamla klockor mer helt enkelt (14270, 1016 och 6610 i detta fall) så jag står snarare vid sedan och applåderar Rolex i att ha modet att gå ner till 36mm. Kan förstå att många andra saknar 39:an

Producerats sedan 2011 så det är ju ändå gott om 39mm därute om man inte måste ha sprillans nytt. Har man svårt för Mk1’s tavla och kortare visare så kan man faktiskt byta till Mk2 dito, allt annat är ju identiskt.
Det hade varit roligt att veta hur många 214270 mk2 som tillverkats. Det lär vara betydligt färre än tex Sub väl?

För de som inte orkar köa för en ny 36:a så kan jag tipsa om en 14270 på Kaplans kvalité på lördag.

För att inte tala om dessa 1016, en Mk1 och en Mk3. Fortfarande bra i pris. Få se var budgivningen slutar.
Lär bli spännande att se hur de slutar.

Såhär ser 39mm ut på 18cms handled. Jag är ju van med 44mm+ Panerai på armen så jag trivs verkligen bra med denna. Självklart skulle även 36mm funka även om jag tror jag personligen föredrar 39mm, ska bli kul att jämföra sen med nya :)

20210515161211_IMG_7754-01_1sjsjsj.jpeg

20210515161503_IMG_7759-01-01-01.jpeg

Känns som att 39mm 214270 har gått och fått betydligt högre status sedan det utannonserades att modellen utgår. Kanske självklart, framför allt för många Rolex modeller, men det är ändå intressant...

Känns som att 39mm 214270 har gått och fått betydligt högre status sedan det utannonserades att modellen utgår. Kanske självklart, framför allt för många Rolex modeller, men det är ändå intressant...
Vet inte hur intressant det egentligen är. 36:an var ju ”all the rage” fram till för en månad sedan. Men här är ett par kommentarer som inte är helt långsökta om 36 v. 39.

Vet inte hur intressant det egentligen är. 36:an var ju ”all the rage” fram till för en månad sedan. Men här är ett par kommentarer som inte är helt långsökta om 36 v. 39.
Punkt tre i klippet är mycket vad det handlar om. It's too small in your head guys! 😀

Och att den är för liten för att 39mm finns.

Sen som alla andra youtubers bidrar han förstås till hypen om väntelistor 🙄

Punkt tre i klippet är mycket vad det handlar om. It's too small in your head guys! 😀

Och att den är för liten för att 39mm finns.

Sen som alla andra youtubers bidrar han förstås till hypen om väntelistor 🙄
Alla gillar det de har och hypar det, så är det ju alltid. Jag står på "listan" till en 36mm och får jag ut en kommer jag att göra en ärlig jämförelse utifrån mig själv.

Vissa tycker att tavlan ser för stor ut i förhållande till case på 39mm men jag tycker isf att det ser likadant ut på 36mm.

Tillbaka
Topp