• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Fortsatt trevlig söndag
C607E6EF-204A-49CB-A335-DDE456553C42.jpeg

Ricoh har otroligt fina färger och är ju kända för bland annat dessa inom Streetfoto.
Indeed! Kan vara nyhetens behag men stora tjocka systemkamerorna stannar hemma numera och jag blir ofta imponerad av vad denna lilla sak kan åstadkomma.

Jag funderar på att skala ner lite och eventuellt får Explorern lämna om någon är sugen. Skicka ett PM isf. 👍🏼

Tänk efter noga bara, det lär bli svårt att jaga tag i en lika fin 214270 igen!

Indeed! Kan vara nyhetens behag men stora tjocka systemkamerorna stannar hemma numera och jag blir ofta imponerad av vad denna lilla sak kan åstadkomma.

Tänk efter noga bara, det lär bli svårt att jaga tag i en lika fin 214270 igen!
Vilken Ricoh är det du har?

Ja det blir nog svårt. Min är i absolut nyskick och uttagen 2021.

Men jag är mer än nöjd med min 16610 och mina vintage så kanske håller mig till dessa.

Men jag är mer än nöjd med min 16610 och mina vintage så kanske håller mig till dessa.
Skulle jag få ett samtal från ad om nya Explorern så skulle jag behöva tacka nej i nuläget förvånansvärt nog. Det pga jag är oväntat tillfreds med min 114270.
Hade inte väntat mig det utfallet faktiskt.
Den nya Explorern är grym på alla sätt men den diskretare urtavlan på min tilltalar mig mer. Smaken är som helt enkelt och bra att vi kan tycka lite olika 😉
Det jag saknar mest på den är easy link men dom andra uppdateringarna känns icke så viktiga för mig.
spontanbilder för topic :)
34F7D27E-7BD8-4C05-8036-BAB3AB551E50.jpeg
A21F12DF-6E26-4C65-8ED7-28D56F1C70DD.jpeg

Skulle jag få ett samtal från ad om nya Explorern så skulle jag behöva tacka nej i nuläget förvånansvärt nog. Det pga jag är oväntat tillfreds med min 114270.
Hade inte väntat mig det utfallet faktiskt.
Den nya Explorern är grym på alla sätt men den diskretare urtavlan på min tilltalar mig mer. Smaken är som helt enkelt och bra att vi kan tycka lite olika 😉
Det jag saknar mest på den är easy link men dom andra uppdateringarna känns icke så viktiga för mig.
spontanbilder för topic :)
34F7D27E-7BD8-4C05-8036-BAB3AB551E50.jpeg
A21F12DF-6E26-4C65-8ED7-28D56F1C70DD.jpeg
Det säger du nu men när de ringer...

200.gif

Här en 14270 från 1996 med urtavla som håller på att flippa ut.
rakt framifrån syns inget, helt svart.
Från sidan ser det ut som att yttersta lager klarlack släppt. Har nån erfarenhet av samma? Hur kommer detta utvecklas tro… är texten under lacken eller kommer den släppa tro?

CA47C90F-9781-46C4-AA73-8AFEC8AF23EF.jpeg

J
Här en 14270 från 1996 med urtavla som håller på att flippa ut.
rakt framifrån syns inget, helt svart.
Från sidan ser det ut som att yttersta lager klarlack släppt. Har nån erfarenhet av samma? Hur kommer detta utvecklas tro… är texten under lacken eller kommer den släppa tro?

CA47C90F-9781-46C4-AA73-8AFEC8AF23EF.jpeg
Jag hade en 14270 från 95 som fick typ en blandning mellan vad du har och spider dial, hittade på något forum att det kallades frozen dial. Vad jag läste mig till då var att Rolex hade en dålig klarlack/lack av något slag och om det var från början av produktion eller om det bara var vissa som fick denna dåliga lack, men den spricker typ på ett ganska coolt sätt som inte ska vara till någon fara för klockan. Hurvida det kommer påverka texten vet jag dock inte 🤔

Jag fick igår meddelande av AD att Explorern som jag satte upp mig på väntelista för i november 2019 nu hade kommit. Men då den nya 124270, naturligtvis. Jag tyckte ju när Rolex släppte 124270 att min 114270 ändå var snäppet vassare (för mig). Framförallt föredrar jag det lite bredare armbandet, det är en av de stora USParna på gamla 36:an för mig. När jag nu ställdes inför det faktiska valet var beslutet betydligt svårare. Efter ett dygns marinering landade jag ändå i att ”put my money where my mouth is” eller rättare sagt “NOT put my money where my mouth is” och stå fast i min övertygelse att jag föredrar 114270 framför 124270 och kanske inte gå på ”cult of the new”. Bokningen går således vidare till nästa lyckliga person. Återstår att se hur länge jag kommer gå och älta dock... (Det skulle aldrig falla mig in att hämta ut den bara för att omedelbart kränga den med lite vinst. Roligare då att den går vidare till nästa person på listan.)

Jag fick igår meddelande av AD att Explorern som jag satte upp mig på väntelista för i november 2019 nu hade kommit. Men då den nya 124270, naturligtvis. Jag tyckte ju när Rolex släppte 124270 att min 114270 ändå var snäppet vassare (för mig). Framförallt föredrar jag det lite bredare armbandet, det är en av de stora USParna på gamla 36:an för mig. När jag nu ställdes inför det faktiska valet var beslutet betydligt svårare. Efter ett dygns marinering landade jag ändå i att ”put my money where my mouth is” eller rättare sagt “NOT put my money where my mouth is” och stå fast i min övertygelse att jag föredrar 114270 framför 124270 och kanske inte gå på ”cult of the new”. Bokningen går således vidare till nästa lyckliga person. Återstår att se hur länge jag kommer gå och älta dock... (Det skulle aldrig falla mig in att hämta ut den bara för att omedelbart kränga den med lite vinst. Roligare då att den går vidare till nästa person på listan.)
Bra grundinställning! :- )

Nyfiken på om du provade båda klockorna "back to back?

Håller helt med om armbandets bredd!

Jag gjorde detsamma i höstas när jag fick samtalet om en 214270, efter bara någon vecka med min 114270. Jag ångrar mig inte - 114270 är fantastiskt bra (men jag står på lista för 124270) 😊.

Senast ändrad:
Man kan ju plocka ut den och kränga den utan vinst också ;)
Men känns 114270 bättre så är det klart att du ska fortsätta rocka den! :D Har du sett 124270 irl?

Tillbaka
Topp