• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
I sitt rätta element

20220722_150852.jpg

20220722_152826.jpg
Även här i sitt rätta element, utforskar brödhyllan 🤔:D
5145F690-D4D8-4EF0-BBE1-8854D9355508.jpeg
 

SalvadorDali

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Verkligen :D Har inte tagit av den sedan jag köpte den. Passar till allt. Har redan haft den på två bröllop samt massa bad och lek med dottern. Klarar allt galant👌😍

Lite samma här faktiskt! Har bytt ibland men sen efter en timma byter jag snabbt tillbaka🙃
Jag var lite orolig innan köpet att jag skulle tänka "var det inte mer än såhär". Det är ju egentligen en ganska basic klocka men samtidigt helt perfekt i all sin enkelhet.

Lite som jäkligt vällagad husmanskost. Kan låta tråkigt på papper men det är magiskt😁
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Lite samma här faktiskt! Har bytt ibland men sen efter en timma byter jag snabbt tillbaka🙃
Jag var lite orolig innan köpet att jag skulle tänka "var det inte mer än såhär". Det är ju egentligen en ganska basic klocka men samtidigt helt perfekt i all sin enkelhet.

Lite som jäkligt vällagad husmanskost. Kan låta tråkigt på papper men det är magiskt😁
Kan bar instämma, trodde jag skulle fixa och trixa mer med band än vad jag har gjort. Länken åker oftast på efter 1-2 dagar max. Även på länk så märks den knappt på handleden.

Poängen med Explorern imho är att den är just såpass anonym och precis så bra som Hodinkee artikeln beskriver den. Säkert lite kvar av smekmånaden kvar som talar, men den utstrålar ett "(subtilt) självförtroende". Dvs, den är inte anonym som OP'n, lite tjusigare som Day-Date eller riktigt ordentligt verktyg som en sub. Men man får (som även nämns i artikeln) känslan av att den är kapabel och man skulle kunna bestiga Everest med den om man skulle vilja. 😉

343A4C18-FE39-446A-BD38-57D9F74D55AA.jpeg
 
Senast ändrad:

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Gillar f ö Sid Mashburns kåseri om sin 1016. Även om 124270 är ett par versioner senare så tycker jag att Rolex lyckats behålla samma känsla även idag.

"Simple, understated, beautifully designed, proportionally balanced. It was, and remains, a utility watch at heart. It rewards a second look, not the first look. You never have to take it off, and I hardly ever do. I genuinely feel like something is missing when I don’t have it on, like my balance is off without that extra 3.4 ounces on my left wrist."

 

SalvadorDali

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Kan bar instämma, trodde jag skulle fixa och trixa mer med band än vad jag har gjort. Länken åker oftast på efter 1-2 dagar max. Även på länk så märks den knappt på handleden.

Poängen med Explorern imho är att den är just såpass anonym och precis så bra som Hodinkee artikeln beskriver den. Säkert lite kvar av smekmånaden kvar som talar, men den utstrålar ett "(subtilt) självförtroende". Dvs, den är inte anonym som OP'n, lite tjusigare som Day-Date eller riktigt ordentligt verktyg som en sub. Men man får (som även nämns i artikeln) känslan av att den är kapabel och man skulle kunna bestiga Everest med den om man skulle vilja. 😉

343A4C18-FE39-446A-BD38-57D9F74D55AA.jpeg

Exakt! Samtidigt har tidigare erfarenheter av klockor som "passar till allt" landat i att jag tröttnat ganska snabbt. Dom brukar vara lite av allt istället för mycket av något och då känns dom nästan själlösa för mig. Så känns det dock inte i detta fallet och jag vet inte riktigt vad det beror på🙂

Förlåt, jag svamlar.. Är nog fortfarande nykär😍
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Exakt! Samtidigt har tidigare erfarenheter av klockor som "passar till allt" landat i att jag tröttnat ganska snabbt. Dom brukar vara lite av allt istället för mycket av något och då känns dom nästan själlösa för mig. Så känns det dock inte i detta fallet och jag vet inte riktigt vad det beror på🙂

Förlåt, jag svamlar.. Är nog fortfarande nykär😍
Haha, näe jag har samma känsla. Många klockor som "ska vara en riktig GADA" men bara för att den inte sticker ut och är anonym så blir den i mitt tycke rätt trist. Där är styrkan i Explorern.
 

JohnHarrison

KS Explorers Club
Lite samma här faktiskt! Har bytt ibland men sen efter en timma byter jag snabbt tillbaka🙃
Jag var lite orolig innan köpet att jag skulle tänka "var det inte mer än såhär". Det är ju egentligen en ganska basic klocka men samtidigt helt perfekt i all sin enkelhet.

Lite som jäkligt vällagad husmanskost. Kan låta tråkigt på papper men det är magiskt😁
Hur man än gör, så åker Explorern på igen… Körde dykare idag på dagen men ’var tvungen’ att byta till kvällen! 😅
3CA9D655-F6FD-4C1D-AA80-68CEA4B01CED.jpeg
 

SalvadorDali

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Lite OT - Visste inte att du hängde i de trakterna. ”Action-bilden” med min dotter i Ursnyggt-tråden var på Öresjö. Var i de trakterna hela veckan.

Sedär ja, det var ju bara ett stenkast bort🙂
Lämnade Hallands trygga kommungräns för ett besök hos svärfar i THN. Imorgon bär det av till Varberg och då ska jag se till att ha på Explorern😊

20220719_150304.jpg
 

Cosmo

Audemars
2-Faktor
Visst är denna 39mm? Detta lädret passade ju ruskigt bra!

@Cosmo , har du något wristshot på din i läderskrud till allmän beskådning? Jag är lite sugen på läder men jag är rädd för att det kommer att krympa klockan lite. Har för mig att vi har ungefär samma storlek på armen.
Har enbart kört länk till Explorern so far och kommer nog fortsätta med det ett bra tag till då den är himla bra.
Men kan tänka mig att den bärs något nättare på läderband än länk.
 

lekamen

KS Explorers Club
2-Faktor
Hur man än gör, så åker Explorern på igen… Körde dykare idag på dagen men ’var tvungen’ att byta till kvällen! 😅
3CA9D655-F6FD-4C1D-AA80-68CEA4B01CED.jpeg
Precis samma för mig. Nu har jag haft den i ett år och det blir väldigt korta sejourer för mina andra klockor. Jag har väldigt svårt att lämna hemmet utan min explorer, älskar den lika mycket fortfarande. Den enda klockan som skulle vara värdig att varva med är en femsiffrig Polar Explorer II. Saknar den faktiskt…
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Precis samma för mig. Nu har jag haft den i ett år och det blir väldigt korta sejourer för mina andra klockor. Jag har väldigt svårt att lämna hemmet utan min explorer, älskar den lika mycket fortfarande. Den enda klockan som skulle vara värdig att varva med är en femsiffrig Polar Explorer II. Saknar den faktiskt…
Helt inne på samma spår. Kikar på både polar eller svart 16570 Swiss Only. Gillar den vita samtidigt så är det vansinnigt snyggt med den röda GMT handen mot den svarta tavlan.

Tror resp skulle komplettera Explorern riktigt bra. 😀
 

lekamen

KS Explorers Club
2-Faktor
Helt inne på samma spår. Kikar på både polar eller svart 16570 Swiss Only. Gillar den vita samtidigt så är det vansinnigt snyggt med den röda GMT handen mot den svarta tavlan.

Tror resp skulle komplettera Explorern riktigt bra. 😀
Jag håller med men jag är helt inne på polar som komplement till explorer ettan. Jag hade som sagt en polar innan denna, och trodde inte jag skulle sakna den såpass. Den är ju helt magisk när man ser den på andra 🤷🏼‍♂️
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Någon som vet om det finns halvlänkar till 124270? Har som sagt fått till passformen men med easy link i utfällt läge. Hade varit trevligt om man kunde hitta passformen utan att den är utfälld så att man kan använda finessen dagar handleden sväller.
 
Topp