• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

JWB

Omega
1FFD4FA0-7445-4997-A09E-40232E19BB23.jpeg
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Någon som vet om det finns halvlänkar till 124270? Har som sagt fått till passformen men med easy link i utfällt läge. Hade varit trevligt om man kunde hitta passformen utan att den är utfälld så att man kan använda finessen dagar handleden sväller.
Du har tre olika lägen i spännet att laborera med för att få bra passform.
6add12ac-db60-43a8-85fd-708a04e660be-jpeg.14034981

ca40e3f5-9baa-4111-bab4-0cf1ad3ab9d3-jpeg.14034983
 
Senast ändrad:

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Du har tre olika lägen i spännet att laborera med för att få bra passform.
6add12ac-db60-43a8-85fd-708a04e660be-jpeg.14034981

ca40e3f5-9baa-4111-bab4-0cf1ad3ab9d3-jpeg.14034983
Jag vet, dock fungerar inget utav de riktigt bra för mig. På läge 2 är det för tight. På yttersta för löst. Det som fungerar bra är innersta och easylink utfälld. Hade som sagt önskat man kunde slippa ha den utfälld hela tiden så någon sorts halvlänk hade varit önskvärt. Vid en googling märkte jag att fler har samma problem.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag vet, dock fungerar inget utav de riktigt bra för mig. På läge 2 är det för tight. På yttersta för löst. Det som fungerar bra är innersta och easylink utfälld. Hade som sagt önskat man kunde slipa ha den utfälld hela tiden så en halvlänk hade varit önskvärt.
Jag får inte riktigt ihop det. Mittersta hålet + easylink utfällt blir längre än än yttre hålet och easylink infällt, den borde sitta lösare i mittenläget med easylink utfällt.
Länkbit: 10mm
Easylink: 5mm
Mikrojustering: 3,5mm
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Jag får inte riktigt ihop det. Mittersta hålet + easylink utfällt blir längre än än yttre hålet och easylink infällt, den borde sitta lösare i mittenläget med easylink utfällt.
Länkbit: 10mm
Easylink: 5mm
Mikrojustering: 3,5mm
Fick testa massa alternativ, bl.a flytta länkbitar mellan 6 och 12, antalet länkbitar etc innan det blev bra. Slutade i nedan konklusion.
*Innersta läget på tok för tight med EL infällt, med EL utfällt bra passform.
*Mittersta läget för tight med EL infällt, med EL utfällt för löst
*Yttersta läget med EL infällt för löst, med EL utfällt på tok för löst
 

L.A.P

Omega
Fick testa massa alternativ, bl.a flytta länkbitar mellan 6 och 12, antalet länkbitar etc innan det blev bra. Slutade i nedan konklusion.
*Innersta läget på tok för tight med EL infällt, med EL utfällt bra passform.
*Mittersta läget för tight med EL infällt, med EL utfällt för löst
*Yttersta läget med EL infällt för löst, med EL utfällt på tok för löst
Intressant. Yttersta läget och infällt bör ge nästintill identisk passform som nu.
Easylink = 5 mm och vad jag vet är justeringen 2,5 mm (?).
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Här är en jmf med innersta och EL utfälld jmf med Yttersta och EL infälld. Skiljer en del.
Microjusteringen är på 3,5mm mellan hålen. Yttersta läget infälld borde ge mig 7mm medan innersta och utfälld borde ge 5mm. Mitten och infälld ger bara 3,5mm. (Ytterligare mm jmf med innersta läget)
Helt sjukt att 1,5-2mm kan göra så mycket skillnad.

Innersta - EL utfälld
111D68C2-D883-42CA-8A62-F0B010D7394A.jpeg

Yttersta - EL infälld
C8177700-1195-4B77-9F24-DAE8945A5FA4.jpeg

Nu är frågan om någon är flink på matte och kan räkna ut om man skulle få samma mått om man lade till eller tog bort en länkbit? 🤔 (Jag är alldeles för trött att klura på det just nu)
 
Senast ändrad:

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Inte nog med att Ian gav inspiration till bra klockval utan även den mest vanliga tresiffriga kod kombinationen på resväskor, eller var det hans egen kombination på resväska som gav upphov till agenten? 🤔

487094DA-84F6-43D9-8619-D63917A450BC.jpeg
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Intressant. Yttersta läget och infällt bör ge nästintill identisk passform som nu.
Easylink = 5 mm och vad jag vet är justeringen 2,5 mm (?).
3,5mm
Här är en jmf med innersta och EL utfälld jmf med Yttersta och EL infälld. Skiljer en del.
Microjusteringen är på 3,5mm mellan hålen. Yttersta läget infälld borde ge mig 7mm medan innersta och utfälld borde ge 5mm. Mitten och infälld ger bara 3,5mm. (Ytterligare mm jmf med innersta läget)
Helt sjukt att 1,5-2mm kan göra så mycket skillnad.

Innersta - EL utfälld
111D68C2-D883-42CA-8A62-F0B010D7394A.jpeg

Yttersta - EL infälld
C8177700-1195-4B77-9F24-DAE8945A5FA4.jpeg

Nu är frågan om någon är flink på matte och kan räkna ut om man skulle få samma mått om man lade till eller tog bort en länkbit? 🤔 (Jag är alldeles för trött att klura på det just nu)
Någon på rolexforums räknade lite på det för ett tag sen:
Full range:
inside + closed = 0mm
center + closed = +3.5mm
inside + opened = +5.0mm
outside + closed = +7.0mm
center + opened = +8.5mm
inside + closed + Oyster link = +10mm
outside + opened = +12mm

Center pin as starting point:
inside + closed = -3.5mm
inside + opened = -1.5mm
center + closed = 0mm
outside + closed = +3.5mm
center + opened = +5.0mm
inside + closed + Oyster link = +6.5mm
outside + opened = +8.5mm
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Någon på rolexforums räknade lite på det för ett tag sen:

Center pin as starting point:
inside + closed = -3.5mm
inside + opened = -1.5mm
center + closed = 0mm
outside + closed = +3.5mm
center + opened = +5.0mm
inside + closed + Oyster link = +6.5mm
outside + opened = +8.5mm
Fast det är felräknat på andra raden. Ska ju vara +1,5 mm och inte -1,5 mm.
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
3,5mm

Någon på rolexforums räknade lite på det för ett tag sen:
Full range:
inside + closed = 0mm
center + closed = +3.5mm
inside + opened = +5.0mm
outside + closed = +7.0mm
center + opened = +8.5mm
inside + closed + Oyster link = +10mm
outside + opened = +12mm

Center pin as starting point:
inside + closed = -3.5mm
inside + opened = -1.5mm
center + closed = 0mm
outside + closed = +3.5mm
center + opened = +5.0mm
inside + closed + Oyster link = +6.5mm
outside + opened = +8.5mm
Bra tabell👍 Då är det samma som jag kom fram till. En halvlänk på 5mm hade gjort att även vi som hamnar mellan hål hade haft bra passform. Frågan är om det är något Rolex har för avsikt att tillverka. Jag är iaf glad att jag hittade ett läge som var ok. Var orolig att jag skulle behöva sälja klockan :(
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Bra tabell👍 Då är det samma som jag kom fram till. En halvlänk på 5mm hade gjort att även vi som hamnar mellan hål hade haft bra passform. Frågan är om det är något Rolex har för avsikt att tillverka. Jag är iaf glad att jag hittade ett läge som var ok. Var orolig att jag skulle behöva sälja klockan :(
Om jag inte missminner mig så förlänger halvlänken till submariner(B32-21029-D19) 6mm. Vet faktiskt inte heller om det finns någon till 19mm-länkarna.
 

Bergets

Panerai
Jag har kollat lite efter en Explorer 1 på Chrono24 och uppmärksammat väldigt många är i Japan (i alla fall bland de "billigare".
hur kan detta komma sig tro?
visst får man betala postens straff-moms ifall man beställer ifrån japan?
 

EWEA

Cartier
Jag har kollat lite efter en Explorer 1 på Chrono24 och uppmärksammat väldigt många är i Japan (i alla fall bland de "billigare".
hur kan detta komma sig tro?
visst får man betala postens straff-moms ifall man beställer ifrån japan?
Vet inte om jag skulle kalla det "postens staff-moms"... :) Men ja, varor utanför EU kommer belastas med 25% moms + tullavgifter på några % till....
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag har kollat lite efter en Explorer 1 på Chrono24 och uppmärksammat väldigt många är i Japan (i alla fall bland de "billigare".
hur kan detta komma sig tro?
visst får man betala postens straff-moms ifall man beställer ifrån japan?
Priserna från japanska handlare är utan moms. Så ska du ha den skickad hit tillkommer 25%. Köpa på plats i japan, 10%.
 
Senast ändrad:

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Jag har kollat lite efter en Explorer 1 på Chrono24 och uppmärksammat väldigt många är i Japan (i alla fall bland de "billigare".
hur kan detta komma sig tro?
visst får man betala postens straff-moms ifall man beställer ifrån japan?

14270/114270?

Gammalt inlägg:

I Japan finns det nästan lika många till salu, som inom hela EU, allt detta är mest troligt tack vare Takuya Kimura, som under 90-talet var frontfigur för ett pojkband i Japan med en 14270 runt handleden.
Marknaden sägs ha varit tokig i 14270 och japanerna ska ha dammsugit därefter. I Fratello Watches artikel TBT - Rolex Explorer 14270 kan man läsa "the Japanese market simply could not get enough Explorers and a giant sucking sound came from the country and did its best to swallow every single piece globally.

https://www.fratellowatches.com/tbt-rolex-explorer-14270/

takuya-kimura-rolex-explorer-14270-jpg.1304197
 

Bergets

Panerai
Vet inte om jag skulle kalla det "postens staff-moms"... :) Men ja, varor utanför EU kommer belastas med 25% moms + tullavgifter på några % till....
nä deras bestialiska hells-angels indrivning :eek:

Priserna från japanska handlare är utan moms. Så ska du ha den skickad hit tillkommer 25%. Köpa på plats i japan 10%.
taget - då är det alltså inte lönsamt att beställa därifrån :)

14270/114270?

Gammalt inlägg:

I Japan finns det nästan lika många till salu, som inom hela EU, allt detta är mest troligt tack vare Takuya Kimura, som under 90-talet var frontfigur för ett pojkband i Japan med en 14270 runt handleden.
Marknaden sägs ha varit tokig i 14270 och japanerna ska ha dammsugit därefter. I Fratello Watches artikel TBT - Rolex Explorer 14270 kan man läsa "the Japanese market simply could not get enough Explorers and a giant sucking sound came from the country and did its best to swallow every single piece globally.

https://www.fratellowatches.com/tbt-rolex-explorer-14270/

takuya-kimura-rolex-explorer-14270-jpg.1304197
jaha där ser man 🤠
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Någon som testat 19mm curved från Watchwear på sin Explorer 124270? @Deskdiversthlm
IMG_0564-scaled-1.jpg
 
Topp