• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Vad roligt att du känner så. Jag har inte testat något mörkbrunt mocka men har ett som jag kan testa imorron och posta bilder på. Har använt den mycket på ett mörkbrunt Shell Cardovan från samma tillverkare.

2023_0209_11450400-01.jpeg
2023_0213_14423500-01-01-01.jpeg
Det där var en grym kombo! Jäklar vad snyggt.

Exakt så jag menar! Läst/hört att moderna Rolex mer eller mindre "käkar" upp banden vid boetten, därav ordvalet. :)
Jag har hört att nyare referenser av Explorer har detta problem men jag har inte stött på det med denna än. De band jag använt hittills har varit ganska tunna med, det kanske blir annorlunda med ett tjockt band.

Jag testade faktiskt tidigare idag på min 114270. Där var väldigt tight, något gick inte ens att montera medans ett annat blir ordentligt ”tuggat”
28BC553F-EC28-44F7-A0CA-FA2446252503.jpeg
Då bör ett band med "curved ends" fungera bättre. Såg att Atelier Romane hade några sådana modeller, men typ denna som exempel. :)

Hur menar du? Har en124270 där jag kört olika band utan problem.
Sexsiffriga referenser i överlag är ökända (ej empirisk erfarenhet, utan av vad jag läst/hört) för att ha bandstift som sitter väldigt nära boetten (som är vass), vilket innebär att banden kan bli repade/nötta vid den änden. :)

Då bör ett band med "curved ends" fungera bättre. Såg att Atelier Romane hade några sådana modeller, men typ denna som exempel. :)

Sexsiffriga referenser i överlag är ökända (ej empirisk erfarenhet, utan av vad jag läst/hört) för att ha bandstift som sitter väldigt nära boetten (som är vass), vilket innebär att banden kan bli repade/nötta vid den änden. :)

Jag har nördat mycket med olika läder och jag kan verkligen rekommendera Atelier Romans band. 👍🏼 Shell Cardovan är ju ofta tunna så de borde gå även om det är tight men svårt då jag inte testat på modernare Explorer själv.

Tror som @Staafen nämner att det ev. kan handla om tjockare band. Har kört mest Perlon och MN utan att ha märkt något slitage. Körde ngn dag på ett läder men även det tunnt.

Den där sitter ju helt perfekt på dig! Att den känns liten är nog helt psykologiskt...och 36mm är ju den enda rätta storleken på Expy (min personliga åsikt, givetvis ;)).
Tackar, jag det är första timmarna när efter bytet som känns konstigt men det är variationen som är kul.
Väldigt nöjd hittills.

• Like
Reactions: mmh
Min enda riktiga Grab n' Go. Åker på av bara farten. Var förbi Astoria idag, smälter riktigt bra in i hela 30-tals miljön. Hade det varit en 1016 hade "Mad Men" känslan varit total (även om det är ett par årtionden emellan). 🙂

Var så trött på den efter mitt kortlivade deltagande i OWGM, men efter att ha kört lite annat ett par dagar är den åter på 90% av tiden.

49477BE4-70F4-4670-94AD-3FD28CF67E33.jpeg

Saknar min litegrann har tittat på den i några sekunder en gång sedan Mars började men det är allt. Frågan är hur den kommer kännas efter en månad med 43,5mm PO på handleden ;)
Haha, det blir säkert ovant i början men man vänjer sig ju så fort tycker jag.

Tillbaka
Topp