• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Explorer 1 ligger på min inköpslista som kommande inköp.

Ni som ägt både 36mm och 39mm, vilken har känts bäst?

Just nu lutar det åt 36mm och inköp från AD (om man någon gång får tillfälle att ställa sig på väntelista)
Jag har haft 39mm (214270 mk2), och 36mm (114270 och har nu en 124270). 36mm har bäst proportioner, rent objektivt.
Men om man tycker 36mm är för litet så är det inget större fel på 39:an.

Skit i AD - livet är för kort för att stå med mössan i hand och vänta i månader eller år. Visst kan det lossna med tanke på världsekonomin men räkna inte med det.

Senast ändrad:
Landar mer och mer i hur fenomenal Explorern är. Efter ett par resor i olika delar av världen för både jobb och semester fungerar den oavsett.
När allt kommer kring och man står där på hotellrummet så blir det i 9/10 Exploren som åker på.
Brukar ta med P39 som komplement men de två senast resorna har den mest legat och samlat damm.

Däremot skulle en lite äldre sub sitta fint. @Staafen 's kombo ovan skämtar man inte med. Riktigt bra.
1F08B705-E6D1-408D-AACD-60947A076B3F.jpeg

Landar mer och mer i hur fenomenal Explorern är. Efter ett par resor i olika delar av världen för både jobb och semester fungerar den oavsett.
När allt kommer kring och man står där på hotellrummet så blir det i 9/10 Exploren som åker på.
Brukar ta med P39 som komplement men de två senast resorna har den mest legat och samlat damm.

Däremot skulle en lite äldre sub sitta fint. @Staafen 's kombo ovan skämtar man inte med. Riktigt bra.
1F08B705-E6D1-408D-AACD-60947A076B3F.jpeg
Tack min vän, roligt att du gillar dem!

Jag kan bara hålla med, Explorer 36an är otroligt bra och funkar till allt och alla tillfällen. 😍

Det beror nog på hur man utformar bezel och tavla m.m. 39an kändes ju nästan för stor när jag hade den även om jag gillade den med.

Den upplevdes större än min 16610 tycker jag.

2021_0507_07345200-01.jpeg
Jag hade lätt köpt en 39 mm igen om den hade haft en roligare tavla, tycker det var kanske den bästa klockboett/armband jag haft. Ok tavlan blir kanske en aning stor vilket gör att klockan upplevs som större. Kanske bredda glasringen en aning likt en 1019 för att få ner tavelarean lite men då tappar man samtidigt "Explorer-proportionerna" lite?

Jag hade lätt köpt en 39 mm igen om den hade haft en roligare tavla, tycker det var kanske den bästa klockboett/armband jag haft. Ok tavlan blir kanske en aning stor vilket gör att klockan upplevs som större. Kanske bredda glasringen en aning likt en 1019 för att få ner tavelarean lite men då tappar man samtidigt "Explorer-proportionerna" lite?
Den satt väldigt bra faktiskt men som du säger upplevde man tavlan lite för stor. Jag tror att Rolex skulle kunna få till en bra 39-41mm faktiskt.

En till på min gamla 39mm.

2021_0507_07323600-01-01.jpeg

Det var egentligen bara två problem med 39:an
1. Tavlan var lite för stor, eller kanske var det snarare index och siffror som var för stora/fläskiga och gjorde att den kändes som en Longines Conquest.
2. Glasringen kändes redan för stor i relation till 36:an så att göra den ännu större känns tveksamt.
Men.. man kanske inte skall jämföra den för mycket med tidigare referenser.. på sätt och vis är 39:an en annan klocka som delar namnet.

BEB11FE5-C19F-40CD-9746-0EBB27318A96.jpeg

Det var egentligen bara två problem med 39:an
1. Tavlan var lite för stor, eller kanske var det snarare index och siffror som var för stora/fläskiga och gjorde att den kändes som en Longines Conquest.
2. Glasringen kändes redan för stor i relation till 36:an så att göra den ännu större känns tveksamt.
Men.. man kanske inte skall jämföra den för mycket med tidigare referenser.. på sätt och vis är 39:an en annan klocka som delar namnet.

BEB11FE5-C19F-40CD-9746-0EBB27318A96.jpeg
Tyckte även att kronan var för liten på 39:an. Hade den likt Milgauss/AK haft en större krona hade proportionerna blivit något bättre.

Känns som att en 39-40mm med bättre proportioner och i titan inte känns så långt borta. Speciellt om man ska följa Rolex motto att tänka framåt. Skulle inte vara förvånad om man slänger ut en 36mm samtidigt.

Den tidigare var väl mer spur of the moment?

Fördelen för mig med den releasen är att den dämpar min FOMO eftersom jag fördrar både 36mm och stål. 😉

Kan det något så tråkigt som en förfinad 124270 man ser i teasern? Tänker mig uppdaterat armband med glidelock? Och isåfall någon mer liten ändring? Kanske inte smalnar av lika mycket som nuvarande modellen. Både OP och tudor rangern har ju microadjustment och det är ju enklare klockor men ändå på något sätt konkurrenter..

Kan det något så tråkigt som en förfinad 124270 man ser i teasern? Tänker mig uppdaterat armband med glidelock? Och isåfall någon mer liten ändring? Kanske inte smalnar av lika mycket som nuvarande modellen. Både OP och tudor rangern har ju microadjustment och det är ju enklare klockor men ändå på något sätt konkurrenter..
Det skulle innebära att Rolex överger tesen helt att glidelock endast är för dykare. Vilket jag (tyvärr) inte ser som troligt. Men som du är inne på, det kan ju innebära en ändring av den avsmalnande länken.

Edit: att den skulle dyka upp i platinum, vitguld med svart onyx tavla skulle inte kännas för omöljligt. Själv skulle jag gilla en i roséguld. Inget av det skulle (för mig) vara en Explorer längre. Men om de ändå ska mixa med den...... 😉
A8DC6AE1-92DA-4A5B-89C9-46549987D2B7.jpeg

Senast ändrad:
OP har ju samma justering som Explorer. Tror inte heller att Rolex inför glidelock på 124270, tyvärr. Känns inte riktigt som Rolex att justera modellen efter bara två år men kan ju hända ändå. Tror som många andra på en större version som kommer existera tillsammans med nuvarande 36mm.

OP har ju samma justering som Explorer. Tror inte heller att Rolex inför glidelock på 124270, tyvärr. Känns inte riktigt som Rolex att justera modellen efter bara två år men kan ju hända ändå. Tror som många andra på en större version som kommer existera tillsammans med nuvarande 36mm.
Fel av mig OP har easylink samma som explorer men rangern har T-fit tycker det är lite udda på en klocka som är mer än dubbla priset! Men jag kanske är ute o cyklar..

Det verkar vara en 40mm Explorer 🙂

Nya Explorer 40 är nog inget för mig men det ska bli spånnande att se den i verkligheten förstås. Med så mycket luft mellan centrum och 3 repektive 9 ser den nästan lite vidögd ut tycker jag. Lite Sid i Ice Age-vibbar?

40 till vänster och 36 till höger.
219DC7BC-265B-457D-9776-54D4C2D5534A.png

Nya Explorer 40 är nog inget för mig men det ska bli spånnande att se den i verkligheten förstås. Med så mycket luft mellan centrum och 3 repektive 9 ser den nästan lite vidögd ut tycker jag. Lite Sid i Ice Age-vibbar?

Den ser bättre ut på irl-bilder från mässan. Dock tycker jag fortfarande att 36an ser bättre ut… men jag är partisk 🤓

Jag får medge lite förbättrade proportioner än 214270 iom ökad lugg till 21mm. Torde var taper 21/16 nu, någon som hittat info ?
Sen är det väl blanklackad tavla och AR på insidan a la 124270 ? Ser fram emot att jämföra den med 214270.

Som en ägare av 39an är jag lite splittrad. Men de va mycket jobbigare när de släppte 36an igen eftersom jag egentligen "borde" haft den med mina smala handleder.

Blir intressant att se hur dessa tas emot.

Kanske kan släppet av 40mm minska trycket på 36mm så att de blir lite lättare att få tag i framöver?
Jag ska prata med Bergströms nästa gång jag är i Gbg.

Kanske kan släppet av 40mm minska trycket på 36mm så att de blir lite lättare att få tag i framöver?
Jag ska prata med Bergströms nästa gång jag är i Gbg.
Rimligtvis eftersom jag tror 40 är mer populär om man tittar på den stora massan!
Med det sagt kan de ju leda till att de producerar färre 36.... 🤷‍♂️

Sen måste jag bara skriva att jag verkligen HOPPAS det här kan ta död på det löjliga snacket om "rätt" storlek på en klocka.
Nu kan folk få välja de som de själva föredrar! När DJ2 kom var det snack länge om att den va "fel" men jag tycker de lugnat sig senare år och den är mer accepterad.
Mycket på grund av att det inte är lika ultimat att de bara finns en utan är ett eget personligt val.

Tillbaka
Topp