• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

I ur och skur
IMG_20230329_072811.jpg

Står i valet mellan en 114270 från 2004 eller 124270. Ni som har erfarenheter av båda, vilken klocka föredrar ni och varför? :)
Det beror på vad du värdesätter.

124270 - modern länk med solida länkar, easylink och lite mer tyngd men samtidigt smalnar den av från 19mm till 14mm vid låset. Kan upplevas lite väl nätt av vissa.
Senaste urverket som tål magnetism, +/- 2s per dygn och 70h PR
Lume på alla markeringar

114270 - äldre länk utan solida länkar förutom ändlänkarna. Ingen easylink men smalnar från 20mm till 16mm vid låset.
I princip identisk utseendemässigt med 124270 men siffermarkeringarna saknar lume.
Urverket är inte så tåligt mot magnetism, endast COSC (-4/+6s per dygn) ca 40h PR.

Jag tyckte 114270 kändes för lätt, den jag hade blev inte kvar så länge.. jag var inte redo för en sådan klocka då.
Länken på 124270 som jag har nu bidrar till ett med gediget intryck men den känns väldigt smal vid låset.
Själv skiter jag i hur exakt urverket går, motstånd mot magnetism eller gångreserv men jag måste nästan ha easylink.
Samtidigt kan jag snegla mot de äldre modellernas lite bredare länk ibland.

Klockorna ser nästan helt identiska ut och på håll kan man omöjligtvis avgöra vilket referens det är om man inte ser låset på länken.

Om inget av ovanstående fäller avgörandet så kan jag säga att det inte spelar någon större roll vilken du väljer. Du skulle kunna köpa en 114270 och spara 10 lax. :)

Senast ändrad:
Det beror på vad du värdesätter.

124270 - modern länk med solida länkar, easylink och lite mer tyngd men samtidigt smalnar den av från 19mm till 14mm vid låset. Kan upplevas lite väl nätt av vissa.
Senaste urverket som tål magnetism, +/- 2s per dygn och 70h PR
Lume på alla markeringar

114270 - äldre länk utan solida länkar förutom ändlänkarna. Ingen easylink men smalnar från 20mm till 16mm vid låset.
I princip identisk utseendemässigt med 124270 men siffermarkeringarna saknar lume.
Urverket är inte så tåligt mot magnetism, endast COSC (-4/+6s per dygn) ca 40h PR.

Jag tyckte 114270 kändes för lätt, den jag hade blev inte kvar så länge.. jag var inte redo för en sådan klocka då.
Länken på 124270 som jag har nu bidrar till ett med gediget intryck men den känns väldigt smal vid låset.
Själv skiter jag i hur exakt urverket går, motstånd mot magnetism eller gångreserv men jag måste nästan ha easylink.
Samtidigt kan jag snegla mot de äldre modellernas lite bredare länk ibland.

Klockorna ser nästan helt identiska ut och på håll kan man omöjligtvis avgöra vilket referens det är om man inte ser låset på länken.

Om inget av ovanstående fäller avgörandet så kan jag säga att det inte spelar någon större roll vilken du väljer. Du skulle kunna köpa en 114270 och spara 10 lax. :)
Stort tack för ditt utförliga svar! Lutar åt 114270 med tanke på avsmalningen till 14mm på 124270. Har aldrig tidigare haft Easylink, men så länge det finns mikrojustering så är jag nöjd. Det är det främsta jag saknar med min Aqua Terra idag. :)

Summerades bra här ovanför tycker jag av @Pete11
För min del så är easy link en nödvändighet om jag ska köra Explorern på länk.
Oavsett vilken du väljer @Tobbeap så är Explorern en riktigt mångsidig följeslagare att ha med sig på i stort sett alla äventyr.
Sen är den ju dessutom ett strapmonster.
1680420361923.jpeg
Kan bara instämma, kan vara den bästa klockan jag ägt (124270). Precis som nämns så är den extremt mångsidig, rent designmässigt finns det mycket med 114270 som jag gillar men ett par dealbreakers som talar för 124270:
1. Vattenresistensen - visst kan man argumentera att så länge den är trycktestad med nya packningar är det OK. Men för piece of mind känns ett senare ex bättre.
2. Den avsmalnande länken. Med taniga handleder så är den nya refen perfekt.

Även om det inte är en dealbreaker så är givetvis easylink riktigt praktiskt. Inget behov av att springa omkring med tandpetare i fickorna en varm sommardag 😉

Tillbaka
Topp