Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Byta band kanske? Det brukar göra ganska mycket för mig.Jag har nått den där fasen i mitt Explorerägande då jag tycker att modellen är överhajpad och och tråkig. Det har hänt två gånger tidigare och det är ju jäkligt trist när det är en så bra allroundklocka.
Jag har liksom svårt att förlika hajpen med objektet, svårt att inte tänka på att det handlar om 80 lax för en väldigt ordinär klocka.
Jag vet ju att man sällan hittar tillbaka från att vilja flippa en klocka, men har någon några tips?
Förutom att lägga undan klockan ett tag.
Det är en tråkig klocka. Är väl hela grejen med den egentligen. Funkar till allt, bra kvalité, allt man egentligen behöver av en klocka. Men den kanske inte uppfyller alla andra klockbegär. Men det är en stabil pjäs i en samling, vare sig om det handlar om en stor eller liten sådan.Jag har nått den där fasen i mitt Explorerägande då jag tycker att modellen är överhajpad och och tråkig. Det har hänt två gånger tidigare och det är ju jäkligt trist när det är en så bra allroundklocka.
Jag har liksom svårt att förlika hajpen med objektet, svårt att inte tänka på att det handlar om 80 lax för en väldigt ordinär klocka.
Jag vet ju att man sällan hittar tillbaka från att vilja flippa en klocka, men har någon några tips?
Om du äger flera olika klockor - kör ytterligheterna ett tag (t ex största och minsta klockan i samlingen eller bara vintage ett tag) Byt sen till Explorern.Jag har nått den där fasen i mitt Explorerägande då jag tycker att modellen är överhajpad och och tråkig. Det har hänt två gånger tidigare och det är ju jäkligt trist när det är en så bra allroundklocka.
Jag har nått den där fasen i mitt Explorerägande då jag tycker att modellen är överhajpad och och tråkig. Det har hänt två gånger tidigare och det är ju jäkligt trist när det är en så bra allroundklocka.
Vet inte riktigt om det är en tråkig klocka, ijämförelse med typ en OP så är den ju ganska spännande.m du äger flera olika klockor - kör ytterligheterna ett tag (t ex största och minsta klockan i samlinlgen eller bara vintage ett tag) Byt sen till Explorern.
Brukar funka för mig att få tillbaka lite Explorer pepp och se storheten i mellanmjölken.
Har du haft någon annan klocka än Explorer1 som du burit ca lika mycket som Explorern men som du inte tröttnat på eller funnit ”tråkig” efter en längre tid av ägande?Jag har nått den där fasen i mitt Explorerägande då jag tycker att modellen är överhajpad och och tråkig. Det har hänt två gånger tidigare och det är ju jäkligt trist när det är en så bra allroundklocka.
Jodå. Jag hade en PAM372 i typ två år, jag har haft min datejust i ett drygt år nu.Har du haft någon annan klocka än Explorer1 som du burit ca lika mycket som Explorern men som du inte tröttnat på eller funnit ”tråkig” efter en längre tid av ägande?
Det där funkar inte på mig. Jag skulle bara störa mig på att jag måste behålla nån pryl för att jag gjort saker med den.. allrahelst något dyrt.…ett annat bra sätt är att skapa bra minnen med den som gör den omöjlig att sälja. Min har varit med och klippt navelsträngar, varit uppe på bergstoppar mm mm och varje gång jag vill sälja den blir jag påmind om att ”det kan jag ju inte…”
Det där är bra. Jag har ungefär samma relation till min Explorer. Sen har jag ju graverat min också. Det var mycket som en försäkring för mig själv om jag skulle lockas av att sälja den någon gång.…ett annat bra sätt är att skapa bra minnen med den som gör den omöjlig att sälja. Min har varit med och klippt navelsträngar, varit uppe på bergstoppar mm mm och varje gång jag vill sälja den blir jag påmind om att ”det kan jag ju inte…”
Jag har två klockor som jag aldrig kommer att kunna göra mig av med just av denna anledningen. Samma känsla gäller nu för Explorern. Den har väl minst decennie kvar att nå den nivån. Men med minnen och battlescars är det iallfall min tanke att den kommer bli något som kommer att få leva vidare och att få fortsätta till nästa generation.…ett annat bra sätt är att skapa bra minnen med den som gör den omöjlig att sälja. Min har varit med och klippt navelsträngar, varit uppe på bergstoppar mm mm och varje gång jag vill sälja den blir jag påmind om att ”det kan jag ju inte…”
Kan förstå tanken till viss del. Upplever lite samma omkring Tudor som både märke och även vissa modeller. Te x P39 som är en fantastiskt bra klocka, men med hypen här på KS, Sociala medier och minst varenda Youtuber pratandes om den så tappar jag intresset. Samma sak med nya BB54.Det är nog mest Rolex jag upplever detta med, och Grand seiko. Så sjuk hype, jag har svårt att bara se en nice klocka på handleden.. det är liksom ROLEX, EXPLORER. Den bästa GADAN ever.
Jag tror det finns två val att göra lite beroende på vilken person man är i grunden, tålmodig eller impulsiv.Jag har nått den där fasen i mitt Explorerägande då jag tycker att modellen är överhajpad och och tråkig. Det har hänt två gånger tidigare och det är ju jäkligt trist när det är en så bra allroundklocka.
Jag tror du tycker den känns för liten faktiskt. DJ må vara 36 den med men skillnaden mellan 20/16 (som väl DJ har?) och 19/14 är ganska påtaglig. Själv har jag insett detta från början och aldrig tänkt tanken att försöka byta från 39mm 214270 till 124270. Speciellt tror jag det är den smala claspen som gör att den känns tanig, har en Speedmaster med 20/15-länk och önskar den vore iaf 16 vid claspen men har börjat vänja mig nu efter ett halvår. Kanske den nya 40mm är Explorern för oss? Ser fram emot att försöka prova den.Jodå. Jag hade en PAM372 i typ två år, jag har haft min datejust i ett drygt år nu.
Min planet ocean har jag haft i 1,5 år utan att ledsna. Samtliga har fått lika mycket som, eller mer handledstid än, Explorern.
Det är nog mest Rolex jag upplever detta med, och Grand seiko. Så sjuk hype, jag har svårt att bara se en nice klocka på handleden.. det är liksom ROLEX, EXPLORER. Den bästa GADAN ever.
Och med GS är det ”wow, vilken finish.. har du sett zaratsu-poleringen på glasringen? etc”
Nä, jag är ålderssynt.. jag ser knappt datumfönstret utan läsglasögon
Nu är jag lite tramsig här, men jag blir ofrivilligt ganska anti vissa saker som är väldigt populära. Det är samma med speedy pro - jag vill gärna vara med på tåget men jag kan inte bara uppskatta klockan för vad den är när den är så nedtyngd av hype.
.
Tack för alla tips och perspektiv @NiklasF @Zorin @Deskdiversthlm @TobiasD
Jag skall göra ett seriöst försök att hitta tillbaka - den får ligga ett tag.
+1Jag tror du tycker den känns för liten faktiskt. DJ må vara 36 den med men skillnaden mellan 20/16 (som väl DJ har?) och 19/14 är ganska påtaglig. Själv har jag insett detta från början och aldrig tänkt tanken att försöka byta från 39mm 214270 till 124270. Speciellt tror jag den är den smala claspen som gör att den känns tanig, har en Speedmaster med 20/15-länk och önskar den vore iaf 16 vid claspen men har börjat vänja mig nu efter ett halvår. Kanske den nya 40mm är Explorern för oss? Ser fram emot att försöka prova den.
Alltså, du har nog inte fel.Jag tror du tycker den känns för liten faktiskt. DJ må vara 36 den med men skillnaden mellan 20/16 (som väl DJ har?) och 19/14 är ganska påtaglig. Själv har jag insett detta från början och aldrig tänkt tanken att försöka byta från 39mm 214270 till 124270. Speciellt tror jag det är den smala claspen som gör att den känns tanig, har en Speedmaster med 20/15-länk och önskar den vore iaf 16 vid claspen men har börjat vänja mig nu efter ett halvår. Kanske den nya 40mm är Explorern för oss? Ser fram emot att försöka prova den.
Vad får dig att tro att tavlan på 40mm är bättre än 39mm om du tycker tavlan är för stor på 39:an? Är det att proportionern blir annorlunda och att tavlan upplevs mindre?Alltså, du har nog inte fel.
Hur mycket jag än försvarat 36mm varianterna av både Datejust och Explorer så är det ju ändå något som som inte riktigt klickar för mig med dem.
Spontant så känner jag inte att denna 124270 är för liten för mig, men det saknas något rent närvaromässigt och det kan mycket väl vara den smala länken tillsammans med det faktum att boetten faktiskt mäter under 36mm.. 35.5mm tror jag det är på riktigt.
Jag hade ju 39mm versionen i ett år, eller något sånt.. jag störde mig på att proportionerna var fel - för stor tavla, kronan var också lite liten och klockan kändes lite förvuxen på något vis samtidigt som jag inte egentligen tyckte den var för stor i sig.
40mm varianten är iaf på bild betydligt bättre än den gamla 39mm.. så kanske en sån då, om det gick att få tag i en alltså.
Instämmer med att proportionerna i 40mm är mycket bättre. 39mm var lite väl mycket trial and error. Även om man löste t-rex problemet så kändes 39mm tavlan tom och trist.Alltså, du har nog inte fel.
Hur mycket jag än försvarat 36mm varianterna av både Datejust och Explorer så är det ju ändå något som som inte riktigt klickar för mig med dem.
Spontant så känner jag inte att denna 124270 är för liten för mig, men det saknas något rent närvaromässigt och det kan mycket väl vara den smala länken tillsammans med det faktum att boetten faktiskt mäter under 36mm.. 35.5mm tror jag det är på riktigt.
Jag hade ju 39mm versionen i ett år, eller något sånt.. jag störde mig på att proportionerna var fel - för stor tavla, kronan var också lite liten och klockan kändes lite förvuxen på något vis samtidigt som jag inte egentligen tyckte den var för stor i sig.
40mm varianten är iaf på bild betydligt bättre än den gamla 39mm.. så kanske en sån då, om det gick att få tag i en alltså.
förmodligen är det pga proportionerna snarare än tavlans faktiska storlek. Det var också ett tag sen jag hade en 214270 så det är svårt att minnas exakt hur jag kände för den.. det har passerat en del klockor sedan dessVad får dig att tro att tavlan på 40mm är bättre än 39mm om du tycker tavlan är för stor på 39:an? Är det att proportionern blir annorlunda och att tavlan upplevs mindre?
förmodligen är det pga proportionerna snarare än tavlans faktiska storlek. Det var också ett tag sen jag hade en 214270 så det är svårt att minnas exakt hur jag kände för den.. det har passerat en del klockor sedan dess
Jag tycker proportionerna är väldigt viktiga, men frågan är om en Explorer med exakt rätt mått skulle vara tillräckligt för mig.. jag tror jag behöver något mer, typ som en heliumventil eller lite färgstänk. Något att fästa blicken på.
Men vi får se. Detta är processen man går igenom i detta intresse
Jag spånar utifrån egna erfarenheter att från en dag till nästa växla mellan rejäla storleksskillnader som PO till denna Explorer. Jag finner det knepigt och tar mer än en dag att vänja mig vid storleken... fasen vad liten den är! Samma sak med andra hållet... fasen vad stor den är! Men andra kanske inte upplever sådana problem?Alltså, du har nog inte fel.
Hype? Vet inte riktigt var du får det ifrån. Exp 1 är en bra, lagom tråkig klocka som passar till det mesta, har nog aldrig upplevt någon hype kring den. Förutom kanske i denna tråd då. Hulk, Daytona, Nautilus och MoonSwatch, det är vad jag kallar hype. Exp 1 har en väldigt liten following i jämförelse med dem, precis som det bör vara.Jag har nått den där fasen i mitt Explorerägande då jag tycker att modellen är överhajpad och och tråkig. Det har hänt två gånger tidigare och det är ju jäkligt trist när det är en så bra allroundklocka.
Mk 1, ref 1016. Serienr typiskt mellan 15xxxx-17xxxxx.Vilken var den sista referensen med fat font-tavlan?
Då var det som jag trodde. Tack!Mk 1, ref 1016. Serienr typiskt mellan 15xxxx-17xxxxx.