Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Har aldrig ägt en äldre Exp I men det är mer en smakfråga. Vilken storlek man föredrar och om man gillar charmen med den lite enklare länken. Men värt att tänka på är ju att 124270 länken är väldigt smal. Har hört många som avstått pga det. Men senare har ju easy link vilket jag älskar.Har varit sugen på en 124270 ett tag nu och funderar på att byta min Cartier Santos mot en. Fick möjligheten att testa en 14270 och den var inte heller så illa!
Ni som haft båda eller enbart denna, något jag bör veta om jag skulle bestämma mig för en sån istället? Den är från 2002, inte i det bästa skicket men ändå helt ok, troligtvis en service-tavla och ena ändlänken ser ut att ha fått lite annan form.
Jösses så fina bilder du tar! Använder du en höjdarmobil eller en digitalkamera?
Jösses så fina bilder du tar! Använder du en höjdarmobil eller en digitalkamera?
Jag valde mellan 14270 och 114270 men landade i den senare då jag ville ha mer robust länk för vardagsbruk. Svårt att veta vad du har för preferenser men se till att tavlan (om den är bytt) har tritium lume. Om du funderar på vintage enbart pga priset så hade jag sparat ett tag till och valt den nyareHar varit sugen på en 124270 ett tag nu och funderar på att byta min Cartier Santos mot en. Fick möjligheten att testa en 14270 och den var inte heller så illa!
Ni som haft båda eller enbart denna, något jag bör veta om jag skulle bestämma mig för en sån istället? Den är från 2002, inte i det bästa skicket men ändå helt ok, troligtvis en service-tavla och ena ändlänken ser ut att ha fått lite annan form.
2002 var det väl inte tritium längre så då bör väl inte heller utbytestavlan vara det?Jag valde mellan 14270 och 114270 men landade i den senare då jag ville ha mer robust länk för vardagsbruk. Svårt att veta vad du har för preferenser men se till att tavlan (om den är bytt) har tritium lume. Om du funderar på vintage enbart pga priset så hade jag sparat ett tag till och valt den nyare
Har aldrig ägt en äldre Exp I men det är mer en smakfråga. Vilken storlek man föredrar och om man gillar charmen med den lite enklare länken. Men värt att tänka på är ju att 124270 länken är väldigt smal. Har hört många som avstått pga det. Men senare har ju easy link vilket jag älskar.
Vet att @ArtVandelay valde den äldre modellen.
Jag valde mellan 14270 och 114270 men landade i den senare då jag ville ha mer robust länk för vardagsbruk. Svårt att veta vad du har för preferenser men se till att tavlan (om den är bytt) har tritium lume. Om du funderar på vintage enbart pga priset så hade jag sparat ett tag till och valt den nyare
2002 var det väl inte tritium längre så då bör väl inte heller utbytestavlan vara det?
Om det inte varit för de lummade siffrorna hade jag kunnat tänka mig en äldre modell + att jag vet att den är säkrad för bad.Tack! Visst charmade enkelheten mig. Är egentligen inställd på att ha en mer robust modern, men det är ändå något som lockar. Kanske tillhör minoritet i fråga, men tycker 19 mm ser mer proportionsenligt ut, så borde inte vara några konstigheter på den fronten
Är väl egentligen inställd på modern pga det du beskriver. Priset spelar inte så stor roll, varför jag blir sugen beror nog mer på tillgängligheten. Nu när jag läser mina egna svar så blir det självklart att jag ska vänta på rätt tillfälle att få tag i en 124270
Korrekt, ingen tritium på den tavlan. Kändes verkligen som en klocka som kändes både modern och omodern på samma gång.
==========
Tack för hjälpen hörrni! Om någon i tråden är sugen på att testa en Cartier Santos så vet ni vem ni ska höra av er till
Det har du rätt i, my bad2002 var det väl inte tritium längre så då bör väl inte heller utbytestavlan vara det?
Om det inte varit för de lummade siffrorna hade jag kunnat tänka mig en äldre modell + att jag vet att den är säkrad för bad.
Men som jämförelse så fick jag tag i en nyservad Explorer II 16570 från ’02. Gillar både utförande och känslan i den äldre modellen mer. Även om easy link är sjukt bra så har jag de varma dagarna till trotts inte saknar den en gång.
Här är en tillBlir nästan bara jobbigare av att 14270 ändå kändes så pass bra. Men landar ändå i att det är en 124270 jag ska ha, hade antagligen ändå slutat med att jag fortsatt sukta efter en.
Och efter såna bilder som postas i denna tråd blir man ju inte mindre sugen direkt
Grym bild, dock inte otippat att det regnar i Göte-la-borgHälsning från Göteborg!
Har varit sugen på en 124270 ett tag nu och funderar på att byta min Cartier Santos mot en. Fick möjligheten att testa en 14270 och den var inte heller så illa!
Grym bild, dock inte otippat att det regnar i Göte-la-borg
Det är klart det är ju "bäst kusten"....... my badVad menar du?
Det är klart det är ju "bäst kusten"....... my bad
Drar med en bild för topic. Kan i mitt tycke (som du nämner ovan) vara den bästa reseklockan som någonsin gjorts. Watch only är helt klart underskattat. Nedan är tagen nyss framkommen till Singapore och direkt över till Old Airport Road Hawker center i Singapore tidigare i år (https://www.thebestsingapore.com/best-place/old-airport-road-food-centre/ ) ätandes en traditionell Black Pepper Crab. Min go-to varje gång jag kommer dit, kan starkt rekommenderas.
Morgan Saines skrev en kort artikel om den på Fratello
Morgan's GADA Watch — The Rolex Explorer 124270
✓ Morgan's trusty "go anywhere, do anything" watch ✓ His Rolex Explorer 124270 ✓ From military missions to traveling, it never skips a beat ✓www.fratellowatches.com
Jag tycker du ska testa dig fram och gå på det som känns bäst och fundera på hur du kommer använda den. Jag har nu haft både 14270, 114270 samt 124270. Jag uppskattar alla väldigt mycket och tyckte att de två förstnämnda gav ungefär samma känsla bortsett från ändlänkarna (där jag nästan föredrar 14270 med ihåliga). Nu har jag en 124270 och personligen känns den oslagbar då jag använder den aktivt i natur och resande (detta är givetvis subjektivt). Länken, proportionerna, balansen och helheten ger en robust och tålig känsla plus att det även är lume på 3, 6, 9 vilket jag störde mig på att det inte fanns innan. Men alla tre är fantastiska klockor.
Du kommer knappast att ångra dig. Den mer eller mindre ”dödade” allt villhöver begär för mig. Eller nästan…… under de två perioderna jag körde OWG med den saknade jag ibland något riktigt tooligt typ en dykare eller liknande. Men det är fortfarande ett i-landsproblem.Tack! Tänker att de äldre har sin charm men har landat i att satsa på en 124270 av samma anledningar som du nämner
Japp klockor ska inte bara bäras utan upplevas.Låter grymt gött. Den ska läggas på minnet om man skulle landa där inom närmsta framtid.