• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Varit lite sugen på nya 40mm men behöver nog smälta första intrycken…
IMG_2681.jpeg

jämfört med rangern
A8AC1C39-0C2D-44CB-9482-130CFBD5EAF9.jpeg

Otukt jag vet men är det någon som har haft framgång med att fram ett läderband till 124270? Sitter och funderar på att beställa band via Etsy med curved spring bars på 19mm.

Länken är fin men så här i bröllopstider så känns läderband lite mer ”rätt”.

Länken är såklart oslagbar, men jag har ett 19mm läder från Delugs på min ibland. Riktigt bra band. 😊

6588C701-DE98-4C8E-B4DA-5F3D32F306E1.jpeg

DSC07064.jpeg

Otukt jag vet men är det någon som har haft framgång med att fram ett läderband till 124270? Sitter och funderar på att beställa band via Etsy med curved spring bars på 19mm.

Länken är fin men så här i bröllopstider så känns läderband lite mer ”rätt”.
Försökte med lite olika band till min, men föredrar länken.
Delugs har en strap guide för 39mm men det borde ge en idé om hur det ser ut. Tror ärligt att Perlon är ett bättre val. Lite mellanläge. Har lagt upp bilder tidigare i tråden på det.

Varit lite sugen på nya 40mm men behöver nog smälta första intrycken…
IMG_2681.jpeg

jämfört med rangern
A8AC1C39-0C2D-44CB-9482-130CFBD5EAF9.jpeg
Kändes först som ett klockrent byte 39mm->40mm när dom aviserade denna men jag har velat jämföra dom och det har jag inte kunnat få till. Nu har jag i stort sett släppt tanken, känns som att antingen behåller man eller så är man klar med Explorer och skaffar något annat.

Kändes först som ett klockrent byte 39mm->40mm när dom aviserade denna men jag har velat jämföra dom och det har jag inte kunnat få till. Nu har jag i stort sett släppt tanken, känns som att antingen behåller man eller så är man klar med Explorer och skaffar något annat.
Upplever att de lyckats bättre med proportionerna i 40mm. Men för min del blir det "för mycket svart på tavlan" på 40mm versionen. Fortsätter med min 36mm ;)

Upplever att de lyckats bättre med proportionerna i 40mm. Men för min del blir det "för mycket svart på tavlan" på 40mm versionen. Fortsätter med min 36mm ;)
Den är säkert "bättre" i de flestas ögon men jag har levt med 39mm länge och är således väldigt van vid den, den här ger nog en lite annan upplevelse. Minns när OP41 släpptes och jag var in och jämförde, ville inte alls byta sedan. Känns som dom kanske något tappat charmen i sina försök att perfektera proportionerna med dom senaste referenserna och blingat till den ett litet snäpp för mycket med den blankare tavlan.

Hade 39 versionen för några år sedan o minns att den satt bättre ändå faktiskt. Men kan minnas fel

Kan vi komma överens om att du ger fasiken att posta nu? Det förstör mitt OWG projekt för mig och krashar semesterkassan för alla andra som nu blir tvungna att köpa en Explorer istället för att ta familjen till Skara Sommarland. Du gör både barnen och Bert (Karlsson) ledsna :woot:

Skämt åsido, posta på, grymma bilder! 😍

Tack för de fina orden boss 🖤

Vi har alla något vi kämpar för👊 Själv är jag redan OWG (på riktigt) och tanken är att jag ska ge min fru ett hus innan jag börjar fylla på min tomma klocklåda igen 😅

Det är ändå tur att det är den bästa klockan som är kvar 😇👑

06EBEDFB-CC7F-462C-A4F7-23BB7B258988.jpeg

Tack för de fina orden boss 🖤

Vi har alla något vi kämpar för👊 Själv är jag redan OWG (på riktigt) och tanken är att jag ska ge min fru ett hus innan jag börjar fylla på min tomma klocklåda igen 😅

Det är ändå tur att det är den bästa klockan som är kvar 😇👑

06EBEDFB-CC7F-462C-A4F7-23BB7B258988.jpeg

Det där är ju drömmen! Men fungerar det verkligen på riktigt? 😮

Vet inte vad du frågar om, men för egen del skulle jag kunnat köra OWG med Explorer I utan större problem.

Blev kanske lite otydligt, men du tolkade helt rätt 😊 Har lekt med tanken tidigare på att sälja att i lådan förutom en klocka men i nästa sekund komma på anledningar att behålla majoriteten av alla ändå.

Men jag är sjukt imponerad över @Lauda som gjort det!

Blev kanske lite otydligt, men du tolkade helt rätt 😊 Har lekt med tanken tidigare på att sälja att i lådan förutom en klocka men i nästa sekund komma på anledningar att behålla majoriteten av alla ändå.

Men jag är sjukt imponerad över @Lauda som gjort det!

Alltså delvis gjorde jag det pga att jag varit inne på spåret att bli OWG med den ultimata klockan. Men till viss del gjorde jag det också pga andra prioriteringar i livet.

Sen dec 2022 då jag hämtade ut min så har det fungerat mycket bra att vara OWG med Explorer. Jag har köpt andra pjäser emellanåt från det lägre segmentet men de blir bara liggandes - i så fall tänker jag att Explorern får tjänstgöra på heltid.

Jag har inte varit med i en situation som Explorer inte klarar. Tjänsteresor, nöjesresor, sandlåda och lekparker, utgångar, middagar, outdooraktiviteter mm. Explorern klarar allt!

Sen får vi ha i åtanke att alla klockentusiaster har olika profiler. Jag har aldrig varit den som samlar på sig många klockor. Någon annan hade splittrat den budgeten på 3-4 klockor istället.

Den svåraste utmaningen med att vara OWG är att motstå andra pjäser som man blir sugen eller nyfiken på. Men det är ett val man gör så man får ta det 🙂

Alltså delvis gjorde jag det pga att jag varit inne på spåret att bli OWG med den ultimata klockan. Men till viss del gjorde jag det också pga andra prioriteringar i livet.

Sen dec 2022 då jag hämtade ut min så har det fungerat mycket bra att vara OWG med Explorer. Jag har köpt andra pjäser emellanåt från det lägre segmentet men de blir bara liggandes - i så fall tänker jag att Explorern får tjänstgöra på heltid.

Jag har inte varit med i en situation som Explorer inte klarar. Tjänsteresor, nöjesresor, sandlåda och lekparker, utgångar, middagar, outdooraktiviteter mm. Explorern klarar allt!

Sen får vi ha i åtanke att alla klockentusiaster har olika profiler. Jag har aldrig varit den som samlar på sig många klockor. Någon annan hade splittrat den budgeten på 3-4 klockor istället.

Den svåraste utmaningen med att vara OWG är att motstå andra pjäser som man blir sugen eller nyfiken på. Men det är ett val man gör så man får ta det 🙂

Jag bär i stort sett samma klocka till vardags och låter samlingen byggas runt den, men sedan "behöver" man ju en lite mer dressad, en beater, en till fast billigare beater och någon G-Shock 😂 Vi får väl se vad som händer efter imorgon... kan hända att något tråd-relaterat kommer trilla in då 🫢

Efter att ha gått igenom ett antal klockor under pandemin och med Explorer I som en graal så ville jag testa den ordentligt. Använde endast den från Juni - Oktober förra året. Skaffade sedan P39:an som jag testade att göra likadannt med till OWGM när jag var sugen på Explorern igen.

Explorer I:an är så riktigt bra och som du nämner så fungerar den med allt. Det enda jag saknar med den är lite av den där vintage känslan i länken och utseendet som äldre versioner kommer med. Just av den anledningen gillar jag te x mer att kunna köra min Explorer II på ett Nato till kostym ijmf med hur jag tyckte att Explorer I:an var.

Nu kör jag igenom lite OWG med Exp II för att testa hur den känns om ett par månader. Men visst lockar det att ta fram ettan igen.

Efter att ha gått igenom ett antal klockor under pandemin och med Explorer I som en graal så ville jag testa den ordentligt. Använde endast den från Juni - Oktober förra året. Skaffade sedan P39:an som jag testade att göra likadannt med till OWGM när jag var sugen på Explorern igen.

Explorer I:an är så riktigt bra och som du nämner så fungerar den med allt. Det enda jag saknar med den är lite av den där vintage känslan i länken och utseendet som äldre versioner kommer med. Just av den anledningen gillar jag te x mer att kunna köra min Explorer II på ett Nato till kostym ijmf med hur jag tyckte att Explorer I:an var.

Nu kör jag igenom lite OWG med Exp II för att testa hur den känns om ett par månader. Men visst lockar det att ta fram ettan igen.

Mycket intressant att höra om bakgrunden till ditt köp av Explorer I och i mitt tycke mycket proffsigt om hur du går tillväga för att testa dina nyförvärv och ge de en ärlig chans.

För mig är Explorer klockan som fick mig att bli intresserad av Rolex för första gången.

Favoritklockan var Speedy Pro. Men i längden började jag störa mig dels på storleken och dels på att behöva dra upp klockan dagligen. Efter att jag köpt och sålt Speedyn 4 gånger (2st 005 och 2st 3861) skulle jag beskriva Speedy mer som en leksak för vuxna än som en praktisk klocka som skall klara ”allt”. Jag kommer köpa Speedy för en femte gång i framtiden av den enkla anledningen att jag älskar den❤️ Och inte för att jag tycker att det är en bra klocka utifrån ett användningsperspektiv.

Jag bestämde mig för att hitta den ultimata klockan som jag kunde vara OWG med. Klockan som är värt att lägga den större delen av klockbudgeten på.

Efter att ha provat allt möjligt i den stilen som…:

•Railmaster 40mm (grym klocka)
•BB36
•Sinn 556i
•Hamilton Khaki 38
•Nomos Club 36
•CWC G10
•Seiko Alpinist( er)
•Smiths Everest
•mm

…enligt vad jag hade läst mig till så skulle Explorer I (124270) uppfylla alla mina krav:
•stål
•36mm i diameter
•AR
•Välspecat urverk
•ikonisk look
•myyycket historia och heritage
•länk som erbjuder hög komfort och ergonomi
•bra PR (70h)
•100m WR och skruvad krona,
•antimagnetic protection
•chock protection

Den har verkligen allt jag vill ha och då var jakten i gång på riktigt…

Gällande Explorer II - En mycket kompetent klocka! Jag trivs bättre med måtten på den referensen som du har än med måtten på den nya. Den nya är grym men tycker att den är för stor för mig. Mycket bra drag av dig att värva en Explorer II bredvid din Explorer I👌🏼

Mycket intressant att höra om bakgrunden till ditt köp av Explorer I och i mitt tycke mycket proffsigt om hur du går tillväga för att testa dina nyförvärv och ge de en ärlig chans.

För mig är Explorer klockan som fick mig att bli intresserad av Rolex för första gången.

Favoritklockan var Speedy Pro. Men i längden började jag störa mig dels på storleken och dels på att behöva dra upp klockan dagligen. Efter att jag köpt och sålt Speedyn 4 gånger (2st 005 och 2st 3861) skulle jag beskriva Speedy mer som en leksak för vuxna än som en praktisk klocka som skall klara ”allt”. Jag kommer köpa Speedy för en femte gång i framtiden av den enkla anledningen att jag älskar den❤️ Och inte för att jag tycker att det är en bra klocka utifrån ett användningsperspektiv.

Jag bestämde mig för att hitta den ultimata klockan som jag kunde vara OWG med. Klockan som är värt att lägga den större delen av klockbudgeten på.

Efter att ha provat allt möjligt i den stilen som…:

•Railmaster 40mm (grym klocka)
•BB36
•Sinn 556i
•Hamilton Khaki 38
•Nomos Club 36
•CWC G10
•Seiko Alpinist( er)
•Smiths Everest
•mm

…enligt vad jag hade läst mig till så skulle Explorer I (124270) uppfylla alla mina krav:
•stål
•36mm i diameter
•AR
•Välspecat urverk
•ikonisk look
•myyycket historia och heritage
•länk som erbjuder hög komfort och ergonomi
•bra PR (70h)
•100m WR och skruvad krona,
•antimagnetic protection
•chock protection

Den har verkligen allt jag vill ha och då var jakten i gång på riktigt…

Gällande Explorer II - En mycket kompetent klocka! Jag trivs bättre med måtten på den referensen som du har än med måtten på den nya. Den nya är grym men tycker att den är för stor för mig. Mycket bra drag av dig att värva en Explorer II bredvid din Explorer I👌🏼
Tack så mycket! 🙏

Ja Speedmastern är riktigt fin, har en reduced som jag fick i början av 90-talet, den kommer att finnas kvar. Precis som du nämner så är det mer som en "leksak". Utöver den dåliga vattenresistensen och det riktigt dåliga spännet är det ganska oförenligt med familjeliv. Och där är ju Explorern optimal när det kommer till att klara allt.

Explorer II:an hittade jag här på forumet efter att ha letat en längre stund. Och med den har jag ju nu två av mina gralar. Och precis som dig föredrar jag 40mm versionen över den nyare 42mm.

Överlag så är grundinställningen att bara gå på klockor som jag verkligen vill ha. Villhöver tiderna är förbi och sedan Explorer I:an försvann mycket av den känslan. Sedan är det klart att en och annan Seiko, G-shock eller liknande kan dyka upp då och då. 😉

Denna tråden har verkligen fått upp mitt intresse för Explorer I (med alla era fantastiska berättelser om OWG och underbara bilder)

Var inne hos AD för någon vecka sedan och fick möjligheten att prova den nya 40mm. Känner mig helt såld på denna så intresseanmälan är gjord och med lite tur inom ett år så kanske jag också kan vara med och posta i denna tråden för att locka fler i samma fälla! 😃

IMG_7640.jpeg

Tillbaka
Topp