• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Denna tråden har verkligen fått upp mitt intresse för Explorer I (med alla era fantastiska berättelser om OWG och underbara bilder)

Var inne hos AD för någon vecka sedan och fick möjligheten att prova den nya 40mm. Känner mig helt såld på denna så intresseanmälan är gjord och med lite tur inom ett år så kanske jag också kan vara med och posta i denna tråden för att locka fler i samma fälla! 😃

IMG_7640.jpeg
Snyggt!
Är också sugen på att prova 40mm versionen och ska göra det vid första bästa tillfälle.

IMG_1135.jpeg
Fick en impulskänsla om att jag skulle byta min Explorer mot en Sub.
Någon annan som gjort det och ångrat sig väldigt mycket efteråt? :)

Problemet är väl egentligen att jag är så nöjd med alla mina klockor så att jag nästan har tappat intresset lite.
Vill inte har fler i samlingen då de ska hinna användas men är sugen på något nytt för att hoppas kunna väcka intresset till liv igen.
Dock lite rädd att jag kommer ångra mig. Dilemma.

IMG_1135.jpeg

Problemet är väl egentligen att jag är så nöjd med alla mina klockor så att jag nästan har tappat intresset lite.
Vill inte har fler i samlingen då de ska hinna användas men är sugen på något nytt för att hoppas kunna väcka intresset till liv igen.
Frågan är väl varför du skulle vilja byta? Vad är det du har mer i lådan? Testa att lägga undan Explorern en stund och se om du saknar den.

Jag har inte haft en Sub men körde en P39 parallellt ett tag. De kompletterar varandra bra. Men om jag skulle välja mellan en dykare och Explorern skulle det bli det sistnämnda.

Sedan är det ju en skillnad på en fem vs. sex siffror sub. Jag gillar känslan i den fem siffriga bättre.

För min del bättre proportioner och mer mångsidig. Men detta är ju subjektivt. 🤷🏻‍♂️

Frågan är väl varför du skulle vilja byta? Vad är det du har mer i lådan? Testa att lägga undan Explorern en stund och se om du saknar den.

Jag har inte haft en Sub men körde en P39 parallellt ett tag. De kompletterar varandra bra. Men om jag skulle välja mellan en dykare och Explorern skulle det bli det sistnämnda.

Sedan är det ju en skillnad på en fem vs. sex siffror sub. Jag gillar känslan i den fem siffriga bättre.

För min del bättre proportioner och mer mångsidig. Men detta är ju subjektivt. 🤷🏻‍♂️
Den enda anledningen är som jag skrev att väcka intresset till liv igen då det är en speciell känsla med en ny klocka :)

Explorern går i rotation med Panerai och en Garmin träningsklocka där Panerai nog får mest handledstid.
Är riktigt nöjd med alla vilket är det som egentligen är problemet. Då Explorern får minst tid så kom tanken på att byta den mot någon annan Rolex men är lite rädd att man ångrar sig då Explorern egentligen är perfekt och väldigt allsidig men kanske lite tråkigt, eller är det bara för att jag haft den längst.

Tackar! Man ska aldrig säga aldrig, plötsligt händer det. Min kom lite från ingenstans. Har du gjort intresseanmälan hos en eller flera ADs?
Står hos 3st AD's, två av dem har jag handlat Rolex av tidigare och den 3e har sagt att jag är på en "mindre intresselista" av något slag. Ska försöka ställa mig på "kö" hos en fjärde AD snart :)

IMG_1135.jpeg

Du kan ju alltid köpa tillbaka en om du ångrar dig, själv är jag inne på mitt tredje exemplar av samma som din. Förstår dig helt då jag också haft modellen under många år nu. Pendlar hela tiden mellan att den är ju rätt tråkig till bästa klockan jag någonsin har haft. Helt säkert skulle jag sakna den vad som än kom in i stället.

IMG_1135.jpeg

Jag gjorde det och ångrade mig efter 2 dagar.

Du kan ju alltid köpa tillbaka en om du ångrar dig, själv är jag inne på mitt tredje exemplar av samma som din. Förstår dig helt då jag också haft modellen under många år nu. Pendlar hela tiden mellan att den är ju rätt tråkig till bästa klockan jag någonsin har haft. Helt säkert skulle jag sakna den vad som än kom in i stället.
Skönt att höra att där är fler som varit i samma situation.
Absolut kan man sälja och köpa tillbaka om man skulle ångra sig men de som gör det extra jobbigt är att jag köpte den ny och haft den sedan dess samt att den är från samma år som dottern föddes. Eller är det bara något jag intalar mig att det skulle spela någon roll :)

Hur som helst får jag nog ta en rejäl funderare, tack för insikterna.

Köpa tillbaks kan man göra. Men trist att behöva ta antingen prisökningen eller gråispåslaget.

Jag håller med - det är högst onödigt. Jag tänker främst på följande 3 situationer:

1. Låt oss säga att man plockar ut sin Explorer hos sin AD. Sen går man i säljtankar pga att annat lockar eller man anser att man inte använder sin Explorer tillräckligt mycket så den får lämna samlingen. Skulle man ångra sig då får man ta gråispåslaget eller prisökningen. Det är surt men man lyckats köpa tillbaka en klocka som man inte kunde tänka sig att vara utan.

2. Ett annat fall kan vara att man har plockat sin Explorer 1 hos AD och sålt igen pga bla bla bla…
Man säljer, man ångrar, man vill köpa igen men man har som krav att det ska vara ny från AD
Samtidigt har man haft förutsättningar för bygga relationer med flera AD’s och man skulle kunna bli erbjuden att köpa samma Ref av Rolex från annan eller till och med samma AD. Har man den typen av förutsättningar så tänker jag att man borde råd att låsa sin Explorer1 i ett skåp och roa sig med andra klockor utöver ändå…

3. Det svåraste scenariot hade varit att man plockar sin Explorer1 hos sin AD. Man flippar den till förmån av annat. Man ångrar sig samtidigt som man inte haft förutsättningar för att bli erbjuden en ny igen från samma eller annan AD. Man kan ha tur och det kan lösa sig, men det kommer vara en svår jakt…

Men man blir inte klok när man börjar analysera det. Bäst att blanda sig en drink. Skål och trevlig helg alla Explorers 🍸
82382570-6C3F-495B-AB69-6EBAA766489E.jpeg

Tillbaka
Topp