• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

IMG_4527.jpeg

Tips till en novis var jag ska leta efter en Rolex Explorer ? Har sett några fina objekt på Chrono24 men kanske finns andra seriösa sajter?
Suktar efter min första Rolex…

Tips till en novis var jag ska leta efter en Rolex Explorer ? Har sett några fina objekt på Chrono24 men kanske finns andra seriösa sajter?
Suktar efter min första Rolex…
Du ska såklart kika på klocksnacks köp&sälj,

Det är nog rätt. Också svårt att veta om man ska ha 40 eller 36 när man inte sett någon irl
Smaken är ju som bekant delad, men har du inte stockar till handleder kan jag varmt rekommendera 36mm.

Jag har inte testat 40mm Expyn, dock senaste Air Kingen och dom bär enligt uppgift väldigt lika. På min 17cm handled funkade den och hade en betydligt större närvaro än min 36mm Explorer, som istället känns mer klassisk, allround och något mer dressad tack vare det mindre formatet.

IMG_7894.jpeg
IMG_8531.jpeg

Smaken är ju som bekant delad, men har du inte stockar till handleder kan jag varmt rekommendera 36mm.

Jag har inte testat 40mm Expyn, dock senaste Air Kingen och dom bär enligt uppgift väldigt lika. På min 17cm handled funkade den och hade en betydligt större närvaro än min 36mm Explorer, som istället känns mer klassisk, allround och något mer dressad tack vare det mindre formatet.

IMG_7894.jpeg
IMG_8531.jpeg
36mm är ju den "klassiska storleken" huvudsaken är väl att du är nöjd. Men framförallt att det ser proportionerligt ut i relation till omkretsen på din handled.

Om 41 mm kändes rätt för dig skulle jag säga att du inte behöver fundera mer. Enklaste beslutet 2024. :)
Dock olika klockor. Black bay 41 känns också bra på min 17cm handled men när det gäller explorer så tycker jag 124270 känns bättre än 224270 😬 Det är inte alltid logiskt och ren matematik som blir rätt i verkligheten i den här hobbyn 😉

Om 41 mm kändes rätt för dig skulle jag säga att du inte behöver fundera mer. Enklaste beslutet 2024. :)
Se efter vad lug to lug är utan att fundera för mkt på boettstorleken, hur mycket länken avsmalnar och hur boetten känns etc.
Vilken Black Bay 41 pratar vi om? Utgår från att det är den nedre. Överlag är det bra att veta att jubilee bärs väldigt annorlunda mot oyster.

Se efter vad lug to lug är utan att fundera för mkt på boettstorleken, hur mycket länken avsmalnar och hur boetten känns etc.
Vilken Black Bay 41 pratar vi om? Utgår från att det är den nedre. Överlag är det bra att veta att jubilee bärs väldigt annorlunda mot oyster.
Black Bay 41 Heritage på Oyster var det jag provade

Black Bay 41 Heritage på Oyster var det jag provade
Skulle nog dra till en AD om möjligt och testa. Det kan skilja sig rätt mycket även med modeller med samma boett och lug to lug. Exempelvis bärs min Explorer helt annorlunda ijmf med min OP36mm.

Bra exempel på detta från denna youtubern.

Har postat denna bilden tidigare. Men du kan se att bandhornen är mkt bredare på OP’n vilket påverkar hur den bärs. Men visst, nu är det finlir och inget någon normal människa skulle bry sig om 😉

DO01032022.jpeg

Senast ändrad:
IMG_4627.jpeg
Åter på handleden, 3mm för stor enligt vissa. Men jag gillart.
Jag tycker personligen att 39:an är perfekt. Men med det sagt tycker jag även att det inte finns några dåliga Explorers. Dessutom kan ju exempelvis 40mm bära mindre på somliga än 36 på andra och vice versa.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp