• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Nyförvärv, blir till att hänga mer i den här tråden nu framöver!
IMG_0452.jpeg

Senast ändrad:
Vad fotar du med? Inställningar? Minns jag rätt iPhone 11?
Snygga bilder hursomhelst.

Tack så mycket! Det stämmer bra, jag fotar med iPhone 11. Jag redigerar på Instagram och på iPhone’s egna bildredigering. Jag har lärt mig att det viktigaste är ljuset. Om det är bra ljus då blir det rätt så ok bilder även med mobilen.

Gaaaaahhhh du förstör mitt OWG försök! :facepalm:Snart åker fasiken Expyn på.….men jag förstår dig. Den är riktigt bra. 😉

Kanske inte vad som avsågs helt innan men just just kombon Speedmaster och Explorer är bra. Däremot i mitt fall upplever jag att Explorern blir go-to i alla lägen.
Rock-1.jpeg
Tänkte lite på vad min "ideala" 3-4 klock samling vore och kom fram till detta resultat, sen att se alla på samma bild liten stund senare och jag är helt och hållet såld.
Snöat in mig otroligt på Explorer 1an, från att inte ha tyckt om den alls till att ha provat på den och nu även skrivit upp mig på väntelistan.

Tänkte lite på vad min "ideala" 3-4 klock samling vore och kom fram till detta resultat, sen att se alla på samma bild liten stund senare och jag är helt och hållet såld.
Snöat in mig otroligt på Explorer 1an, från att inte ha tyckt om den alls till att ha provat på den och nu även skrivit upp mig på väntelistan.
Det är en bra trio, helt klart. P39 har ersatts av en Polar. Men visst saknar jag den. Explorer 1 helt fenomenal och nog den absolut vassaste i lådan. Men ExpII kommer inte långt efter. Om du är sugen på en neo-vintage Explorer 1 så gör Steel Reef micro link till de modellerna. Om det funnits innan jag köpte min hade det mycket väl kunnat bli en äldre modell istället.

Hoppas du får samtalet snart. 🤞

Det är en bra trio, helt klart. P39 har ersatts av en Polar. Men visst saknar jag den. Explorer 1 helt fenomenal och nog den absolut vassaste i lådan. Men ExpII kommer inte långt efter. Om du är sugen på en neo-vintage Explorer 1 så gör Steel Reef micro link till de modellerna. Om det funnits innan jag köpte min hade det mycket väl kunnat bli en äldre modell istället.

Hmm, tolkar jag sidan rätt att deras lösning bör passa 114270? 🤔 ser ju väldigt intressant ut.

Hmm, tolkar jag sidan rätt att deras lösning bör passa 114270? 🤔 ser ju väldigt intressant ut.
Gå till denna sidan, välj sedan modell, 5 alt 6 siffrig ref etc. Jag har den på min 16570, tog ungefär 2min att byta och sitter precis lika bra som på min 124270

Länken kommer med spring bar och byts enkelt ut.
DO01018650.jpeg DO01018651.jpeg
Öppet läge
DO01018653.jpeg
Stängt läge
DO01018654.jpeg

Har enbart hunnit testa nya explorer 1an på 40mm, osäker hur jag hade tyckt om 36mm, har testat P39 och tycker den är snudd på för liten för mig även om det är en super ball klocka. Vad är dina tankar på 36 vs 39 vs 40mm på Explorern?

Ska tilläggas att Exp II är den som egentligen fick upp mina ögon för Exp "line-upen" men eftersom jag idag har en Tudor GMT kändes det lite överlappande i syfte att köpa den som klocka nr2.

Vad är dina tankar på 36 vs 39 vs 40mm på Explorern?
Utöver att jag har ganska tunna handleder (15,7mm) och det är ganska subjektivt så upplever jag 36mm som bäst. Ett rent hopkok med för mycket svart tavla på 39mm. Tycker 40mm blev bra, men för egen del så gillar jag att den är lite mindre.

Reser och har rest rätt mycket med min och den är helt under radarn.
Ibland kan det kännas kul med något mer robust på strande! etc. då blir P39 eller ExpII bra. Båda fortfarande under radarn. Skulle jag känna mig lite otrygg (men inte vilja köra Expy) skulle jag välja P39 först.
IMG_7393.jpeg

Här på tunnelbanan i Sydney och på Bondi.
DO01018079.jpeg

IMG_0674.jpeg

Men Polar är en sjukt trevlig beach klocka.

Men summa summarum; Explorer 36mm är den enda riktiga GADA’n av de tre.

Senast ändrad:
Utöver att jag har ganska tunna handleder (15,7mm) och det är ganska subjektivt så upplever jag 39mm. Ett rent hopkok med för mycket svart tavla. Tycker 40mm blev bra, men för egen del så gillar jag att den är lite mindre.

Reser och har rest rätt mycket med min och den är helt under radarn.
Ibland kan det kännas kul med något mer robust på strande! etc. då blir P39 eller ExpII bra. Båda fortfarande under radarn. Skulle jag känna mig lite otrygg (men inte vilja köra Expy) skulle jag välja P39 först.
IMG_7393.jpeg

Här på tunnelbanan i Sydney och på Bondi.
DO01018079.jpeg

IMG_0674.jpeg

Men Polar är en sjukt trevlig beach klocka.

Men summa summarum; Explorer 36mm är den enda riktiga GADA’n av de tre.
Tack för din input! Har lite större handleder än dig på runt 18.5cm om jag minns rätt så 36mm känns lite för litet.
Förstår det du säger med att det kan bli för mycket svart på tavlan på något som inte är 36mm, får väl helt enkelt testa och se om jag kan leva med en mindre storlek (troligtvis inte).

Som det ser ut i dagsläget för mig är på tur Explorer 40mm och sen tar jag det därifrån, möjligtvis en P39, vem vet!
Känner mig nästintill aldrig otrygg med min Tudor GMT och känner även att en Explorer flyger rätt långt under radarn vilket också är väldigt attraktivt för mig. Kommer nog alltså känna mig rätt trygg och göra allt med den.

Gå till denna sidan, välj sedan modell, 5 alt 6 siffrig ref etc. Jag har den på min 16570, tog ungefär 2min att byta och sitter precis lika bra som på min 124270

Länken kommer med spring bar och byts enkelt ut.
DO01018650.jpeg DO01018651.jpeg
Öppet läge
DO01018653.jpeg
Stängt läge
DO01018654.jpeg
Tackar. Sugen på att prova. Då bör det ju bara vara att klicka hem en 6-siffrig till 114270. Men länken ser ju ut mer som andra 5-siffriga, men det ska väl funka då antar jag.
Tack för svar!

Såg ett klipp på sjukt bra fejkrollar så fick lite ångest och öppnade min 124270. Här kan man se paraflex-mekanismen och den blåa parachrom-fjädern. En detalj jag uppmärksammade är att kullagret i navet verkar finnas i lite olika versioner med olika antal kulor. Urverket ser väldigt robust och välbyggt ut men några blåade skruvar hade varit fint.
IMG_20230808_141111.jpg

Såg ett klipp på sjukt bra fejkrollar så fick lite ångest och öppnade min 124270. Här kan man se paraflex-mekanismen och den blåa parachrom-fjädern. En detalj jag uppmärksammade är att kullagret i navet verkar finnas i lite olika versioner med olika antal kulor. Urverket ser väldigt robust och välbyggt ut men några blåade skruvar hade varit fint.
IMG_20230808_141111.jpg
Jag tycker det ser riktigt fint ut!

IMG_20230808_141111.jpg
Du öppnar en klocka som är under garanti 🤔 ? Vet inte hur dom kan märka det men gör dom det så är det ju adjöss med den.

Tillbaka
Topp