• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Barbour och Explorer -match made in heaven

IMG_4409.jpeg
Enig!

IMG_7589.jpeg

Av alla klockor jag ägt så finns det nog ingen annan som ger så mycket glädje på handleden. Från komfort till (numer) olika minnen. Är stundtals sugen på att byta till en femsiffrig men som sagt minnen och scratches är ju en del av klockan. Trevlig fredag alla Explorers!

IMG_6767.jpeg

Provade @Watchout 114270 tidigare i veckan, en modell jag skulle kunna tänka mig att äga, men där jag nog ändå att hade valt annat för pengen, kanske därför det aldrig ramlat in någon heller även om det varit nära tidigare.
DSC_0947.JPG
Gjorde slag i saken tillslut. Vägt fram och tillbaka mellan 14270 och 114270, landade i att jag ville ha en så sen 114270 som möjligt. För ett par veckor landade en som är uttagen 2010. Nöjd än så länge.
1000008789.jpg
1000008479.jpg

Hur tycker du den känns/bärs jämfört med ATn?
min aqua terra var av titan så den här är tyngre på armen. Inte riktigt bestämt mig vad jag tycker bäst om. Båda har verkligen sin charm.
Jag var lite lite osäker angå storleken då den här då den är ø36 kontra ø38,5 men tycker verkligen inte den känns liten på mina 17cm handleder.
Jag är supernöjd med min Explorer I men jag tror säkerligen att jag kommer äga en Aqua terra igen. Det är verkligen en fin klocka!

Gjorde slag i saken tillslut. Vägt fram och tillbaka mellan 14270 och 114270, landade i att jag ville ha en så sen 114270 som möjligt. För ett par veckor landade en som är uttagen 2010. Nöjd än så länge.
1000008789.jpg
1000008479.jpg
Kul, grattis. Blir ju lite nyfiken, upplever att det är ganska många "återfallsförbrytare" här i tråden, samtidigt som det känns som det alltid är rätt hög cirkulation på Explorer i köp/sälj.
Vad är anledningen till att ni köper den igen och vad är anledningen till att ni säljer den igen? Givetvis ingenting fel med det, mest nyfiken 😀

Skall erkänna att jag själv funderat på att sälja min någon gång mest för att kunna testa något annat. Men för min del alltid landat i delvis är en klocka jag gillar blandat med affektionsvärdet och ångesten över att inte kunna köpa tillbaks just samma ex med samma hairlines och dings. 😅
@Lauda saknar du din (gamla) ännu? 😉

DO01031945.jpeg

Kul, grattis. Blir ju lite nyfiken, upplever att det är ganska många "återfallsförbrytare" här i tråden, samtidigt som det känns som det alltid är rätt hög cirkulation på Explorer i köp/sälj.
Vad är anledningen till att ni köper den igen och vad är anledningen till att ni säljer den igen? Givetvis ingenting fel med det, mest nyfiken 😀

Skall erkänna att jag själv funderat på att sälja min någon gång mest för att kunna testa något annat. Men för min del alltid landat i delvis är en klocka jag gillar blandat med affektionsvärdet och ångesten över att inte kunna köpa tillbaks just samma ex med samma hairlines och dings. 😅

DO01031945.jpeg

Jag tror att de flesta säljer för att finansiera annat klockköp eller frigöra kapital till annat än klockor. Kan vara olika.

I mitt fall var det en kombination av att jag tröttnade på Expy och att jag ville finansiera andra klockköp som jag fann roliga att testa.

Enligt mig (och många andra) är Explorer1 den bästa GADA - jag har testat klockan, jag har hyllat den och kan tycka 🙂

Jag har testat mig flera gånger - när jag tröttnar på en klocka så thats it! Jag upplever inte att det finns något genuint affektionsvärde där så det är bara att sälja och gå vidare med något nytt.

Med försäljningen av min Explorer1 avslutades ett kapitel i mitt liv med klockor. Med inköpet av min svarta FXD ett nytt kapitel har inletts….
3FF8AAFD-161D-4D7C-B650-86729BAF31C8.jpeg

Jag tror att de flesta säljer för att finansiera annat klockköp eller frigöra kapital till annat än klockor. Kan vara olika.

I mitt fall var det en kombination av att jag tröttnade på Expy och att jag ville finansiera andra klockköp som jag fann roliga att testa.

Enligt mig (och många andra) är Explorer1 den bästa GADA - jag har testat klockan, jag har hyllat den och kan tycka 🙂

Jag har testat mig flera gånger - när jag tröttnar på en klocka så thats it! Jag upplever inte att det finns något genuint affektionsvärde där så det är bara att sälja och gå vidare med något nytt.

Med försäljningen av min Explorer1 avslutades ett kapitel i mitt liv med klockor. Med inköpet av min svarta FXD ett nytt kapitel har inletts….
Kan relatera till resonemanget.
Grym gada men nyfikenheten att prova annat väger över och jag har inte heller något sentimentalt värde i klockorna.
Köpte inte du en Royal också?

IMG_1594.jpeg

Nu får jag njuta av din fd Expy 😃.

Haha ja du hann ju köra din rätt hårt. 😉
Gjorde ngt liknande med BB58 som jag numera är rätt trött på.
Men tröttnade på att sälja och iom Explorern började jag lägga undan och varva en del (i rotation med andra klockor).

Hur känns den?
Drar in en gammal Explorer bild för topic
1728115847788.jpeg

Jag är svag för romerska siffror - tycker det är ”finfin” - även om de är satta på en sportklocka så går det mer åt det dressigare hållet.

Jag valde varianten på 38mm med blå urtavla - den blåa nyansen är rätt och sunbursten lyckad (upplevs aldrig för mycket).

Jag gillar att det är notched bezel - mycket egenstil, eye-catcher, den ger en lyxig känsla men ändå mycket prisvärd.

Välbyggd case och det som fick mig att le dagen jag köpte den är att det är >>>SKRUVAD KRONA<<< på den klockan - något som ingen av alla reviewers nämner.

Jag är svag för romerska siffror - tycker det är ”finfin” - även om de är satta på en sportklocka så går det mer åt det dressigare hållet.

Jag valde varianten på 38mm med blå urtavla - den blåa nyansen är rätt och sunbursten lyckad (upplevs aldrig för mycket).

Jag gillar att det är notched bezel - mycket egenstil, eye-catcher, den ger en lyxig känsla men ändå mycket prisvärd.

Välbyggd case och det som fick mig att le dagen jag köpte den är att det är >>>SKRUVAD KRONA<<< på den klockan - något som ingen av alla reviewers nämner.
Kul att du blev nöjd med den :)

DO01031945.jpeg
Tack! Detta är dock min första, bara varit nära tidigare.

Reser inom kort till Tanzania (bla Safari) för bröllopsresa. En optimal klocka är givetvis Explorer I. Men, vågar man (läs jag) resa med denna och använda dagligen med allt det innebär i ett land i Östafrika? Tråkig inställning jag vet, men samtiden är inte alltid rolig.

Någon som har erfarenheter, tips att dela med sig av?

Bild för uppmärksamhet

IMG_8180.jpeg

Tillbaka
Topp