Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Blev några band och det gick finfint att montera(snabbstift på allihop). Länken är nog snart på igen, men ombyte förnöjer.
Classic Olive Nubuck
![]()
Ribbed strap Fieldmaster Khaki Green
![]()
Monza Gray with white stitching![]()
Heritage Green![]()
![]()
Instämmer. Testar att bära den på nubuck en stund så får jag väl utvärdera om det är värt att investera i ett kvalitetsband. Det här va reafynd som kostade under hundringen styckSchysst! Olive nubuck och heritage green speciellt gjorde sig riktigt bra.
Två översta banden gjorde sig riktigt bra!Blev några band och det gick finfint att montera(snabbstift på allihop). Länken är nog snart på igen, men ombyte förnöjer.
Classic Olive Nubuck
![]()
Ribbed strap Fieldmaster Khaki Green
![]()
Monza Gray with white stitching![]()
Heritage Green![]()
![]()
Jag har ägt den gamla 39mm Explorer och flera 36mm Rolex av olika modeller och det som fick mig att sälja Explorer var just att tavlan kändes för stor för sin design enligt mig, den kändes tom. Upplevt exakt samma fenomen med andra 39-41 mm trehands modeller från Rolex/Tudor som saknar bezel eller liknande. Hade ingen jämförelse bild kvar mot en Rolex men en 36mm Tudor.36 vs 40, vad är era åsikter? Förstår att detta är högst subjektivt men vill ändå få era åsikter.
Har endast testat 40an och den satt väldigt bra. Väldigt längesen jag provade en och har tyvärr inga bilder, men när jag kikar på forumen kan jag tycka att tavlan i 40an känns stundvis lite tom? 36an är det som historiskt sätt är korrekt också.
Är det värt att börja om och vänta på en 36a eller ska man köra på en 40 som tänkt från början? Någon som ägt båda och kan flika in?
Edit: har bilder uppladdade i Tudor tråden på hur en BB GMT sitter på min handled (vet inte om jag får ladda upp bilder på icke Rolex här?), om det skulle vara till någon hjälp för att kanske kunna få ett bättre inspel.
Tack för input. Håller helt med, ska försöka testa både 36an samt 40an och se vilken jag gillar bäst.Jag har ägt den gamla 39mm Explorer och flera 36mm Rolex av olika modeller och det som fick mig att sälja Explorer var just att tavlan kändes för stor för sin design enligt mig, den kändes tom. Upplevt exakt samma fenomen med andra 39-41 mm trehands modeller från Rolex/Tudor som saknar bezel eller liknande. Hade ingen jämförelse bild kvar mot en Rolex men en 36mm Tudor.
Edit: sen är säkert 40mm populärare än 36mm så den stora massan håller säkert inte med men skulle gärna äga en 36mm igen men inte en 39/40mm.
![]()
Det som är värt att veta om nuvarande 36mm är att länken är smal. Smalnar av mycket ner mot låset. Jag har små handleder, så är inget större problem för mig men den kan upplevas som liten pga det. Första gången jag testade 36an reagerade jag mycket på det, men man vänjer sig. I övrigt en trevlig och välbalanserad modell.Tack för input. Håller helt med, ska försöka testa både 36an samt 40an och se vilken jag gillar bäst.
Min Tudor BB GMT sitter idag rätt bra på handleden och känns mindre i urtavlan i jämförelse med Exp 40an om jag kollar på bilder online. Vore dock skönt med en mindre och framförallt smalare ”daily”. Kanske får bli att skippa 40an och vänta på 36an.
Instämmer. Nya Expl 36 upplever jag som mindre än förra OP34 som referens. Bärs som en klassisk 36a, tänk vintage DJ. Fast långt mer solid känsla. Ligger på delad förstaplats över bekväma klockor jag haft.Det som är värt att veta om nuvarande 36mm är att länken är smal. Smalnar av mycket ner mot låset. Jag har små handleder, så är inget större problem för mig men den kan upplevas som liten pga det. Första gången jag testade 36an reagerade jag mycket på det, men man vänjer sig. I övrigt en trevlig och välbalanserad modell.![]()
Det som är värt att veta om nuvarande 36mm är att länken är smal. Smalnar av mycket ner mot låset. Jag har små handleder, så är inget större problem för mig men den kan upplevas som liten pga det. Första gången jag testade 36an reagerade jag mycket på det, men man vänjer sig. I övrigt en trevlig och välbalanserad modell.![]()
Instämmer. Nya Expl 36 upplever jag som mindre än förra OP34 som referens. Bärs som en klassisk 36a, tänk vintage DJ. Fast långt mer solid känsla. Ligger på delad förstaplats över bekväma klockor jag haft.![]()
36:an är som du sa storleksmässigt mer historiskt korrekt, men i en modern kontext kan den å andra sidan uppfattas liten. Båda är dock väldigt fina och jag har svårt att överhuvudtaget se skillnad mellan dem på bilder. Grattis till en grym klocka!Testade precis 40 och 36 hos AD. Upplever 36 inte som fel men kanske inte för mig. Tror definitivt den hade vuxit på mig om jag gav den chansen men det blir en 40a denna gången![]()
Stort tack men inte inhandlats ännu tyvärr, kanske var lite missledande. Utan att kladda ned tråden så är jag även inte så särskilt såld på att handla hos AD längre med tanke på hur de betett sig, så stor chans för att det blir att handla grått eller genom KS.36:an är som du sa storleksmässigt mer historiskt korrekt, men i en modern kontext kan den å andra sidan uppfattas liten. Båda är dock väldigt fina och jag har svårt att överhuvudtaget se skillnad mellan dem på bilder. Grattis till en grym klocka!
Delas med vilken annan modell?Ligger på delad förstaplats över bekväma klockor jag haft.![]()
OP 34 124200 (krossar allt)Delas med vilken annan modell?
Gillar ju själv när klockor är just bekväma, så trevligt med inspiration.
Din spaning om att 40 känns tom är korrekt. 36 är vägen att gå36 vs 40, vad är era åsikter? Förstår att detta är högst subjektivt men vill ändå få era åsikter.
Har endast testat 40an och den satt väldigt bra. Väldigt längesen jag provade en och har tyvärr inga bilder, men när jag kikar på forumen kan jag tycka att tavlan i 40an känns stundvis lite tom? 36an är det som historiskt sätt är korrekt också.
Är det värt att börja om och vänta på en 36a eller ska man köra på en 40 som tänkt från början? Någon som ägt båda och kan flika in?
Edit: har bilder uppladdade i Tudor tråden på hur en BB GMT sitter på min handled (vet inte om jag får ladda upp bilder på icke Rolex här?), om det skulle vara till någon hjälp för att kanske kunna få ett bättre inspel.
Jag har aldrig ägt någon utav dom. Men rent estetiskt så tycker jag att Explorer ”lider” av samma sak som dom flesta klockor med enkla glasringar. Dvs proportionerna blir lite knas när dom blir för stora. För mycket tavla helt enkelt. Så 36 är designmässigt MYCKET mer välbalanserad.36 vs 40, vad är era åsikter? Förstår att detta är högst subjektivt men vill ändå få era åsikter.
Nejdå, där har du fel.Sen blir det såklart svårt om man har väldigt stora handleder, då en 36 kanske känns liten.
Grattis till nyförvärvet!!Nu sitter den på armen. Får känna efter och utvärdera, spontant så känns lug to lug och storleken den bra, men kanske tajt med 1 länk borttagen som säljaren föreslog. Kan dock dra ut länken 5mm fortfarande.
![]()
Tack!Grattis till nyförvärvet!!
Storleken ser kalas ut men lita på din egen känsla och dunka tillbaka en länkbit.