• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

direction

Panerai
2-Faktor
Efter att ha lurkat här ett bra tag kan jag äntligen posta i egenskap av ägare av en exp1, OWG tillika. Fantastisk klocka, precis så bra som jag hade tänkt mig. Dock upplevs den verkligen stor, jag har trots allt handleder på 18.5~ cm. Förstår därför folk som diggar 36an.

Bjuder på en sopig bild tagen imorse
42EC7469-B480-404A-974F-ECD273497527.jpeg
Stort grattis och välkommen in i värmen! :D
 

Gräsanden

Cartier
2-Faktor
Ni som har införskaffat 114270, hur är prisläget? Förstår att skick och vad som följer med påverkar, men vad kan man förvänta sig att ge för en helt ok inklusive grejer/utan? Jag söker en när jag upplevde 39:an lite stor för min handled och uppskattar hur 36mm bär.
 

Rulle

Audemars
Tack, känns riktigt mäktigt, känner mig nästan lite tom, nästan en endgame klocka. Har vandrat en lång väg från casio till fossil, tissot, certina, longines, tag heuer, Tudor och nu exp 1.
asså vill bara bryta in här föräns det skrivs fler lögner!

endgame klocka...vi är alla här för att vi har stora problem för vi kan nog aldrig sluta prata och gillar dessa jävla klockorna
kan nog aldrig se mig själv med bara en klocka
monogami får vi i våra förhållanden men när det kommer till klockor så ska vi fan få lov att ha rätt till att utöva polygami!

har du bara expyn just nu?
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
asså vill bara bryta in här föräns det skrivs fler lögner!

endgame klocka...vi är alla här för att vi har stora problem för vi kan nog aldrig sluta prata och gillar dessa jävla klockorna
kan nog aldrig se mig själv med bara en klocka
monogami får vi i våra förhållanden men när det kommer till klockor så ska vi fan få lov att ha rätt till att utöva polygami!

har du bara expyn just nu?
Jag har varit OWG en längre tid med min 14270. Är det dock ej nu utan har skaffat flera. Funkade alldeles utmärkt. Men det handlar ju mycket om hur man är som person...
 

Andyrew

Cartier
asså vill bara bryta in här föräns det skrivs fler lögner!

endgame klocka...vi är alla här för att vi har stora problem för vi kan nog aldrig sluta prata och gillar dessa jävla klockorna
kan nog aldrig se mig själv med bara en klocka
monogami får vi i våra förhållanden men när det kommer till klockor så ska vi fan få lov att ha rätt till att utöva polygami!

har du bara expyn just nu?

Vi är alla olika, jag gillar att ha en klocka som klarar allt. Yes, enbart expyn nu och så kommer det nog förbli ett tag, men vi får se!
 

Bergsman

Cartier
2-Faktor
Gått omkring med min Explorer en vecka nu, den växer för varje minut, ett perfekt köp. Men ännu är telefonen borta så några foton kan jag inte bjuda på. Är långt ifrån en expert och funderar lite på hur mycket stryk den kan klara av? Ponera att jag ägnar mig åt aktiviteter som kan liknas med off-road körning med MC mer eller mindre hela dagarna. Explorer i all ära men klarar den av alla de stötarna och vibrationer det skulle innebära eller gör jag klokast att använda min gamla quartz omega under sådana dagar, vilket är stora delar av året egentligen.
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Gått omkring med min Explorer en vecka nu, den växer för varje minut, ett perfekt köp. Men ännu är telefonen borta så några foton kan jag inte bjuda på. Är långt ifrån en expert och funderar lite på hur mycket stryk den kan klara av? Ponera att jag ägnar mig åt aktiviteter som kan liknas med off-road körning med MC mer eller mindre hela dagarna. Explorer i all ära men klarar den av alla de stötarna och vibrationer det skulle innebära eller gör jag klokast att använda min gamla quartz omega under sådana dagar, vilket är stora delar av året egentligen.
Jag använder min explorer varje dag, oavsett vad. Det innebär att den får hänga med på varje träningspass, varje övning (officer i armén), varje högtidsmiddag, och allt däremellan. Explorern klarar allt detta med bravur!
 

Bergsman

Cartier
2-Faktor
Jag använder min explorer varje dag, oavsett vad. Det innebär att den får hänga med på varje träningspass, varje övning (officer i armén), varje högtidsmiddag, och allt däremellan. Explorern klarar allt detta med bravur!

En officer som som skuttar runt i en CV90 och möjligen hamrar på med Tksp och drar iväg en fullbumpa mellan varven? Eller en officer på exempelvis S1 som inte skuttar runt och hamrar fullt lika mycket? Det hade gett bra information om hur mycket stryk de utsätts för. Har du under lång tid utsatt den för denna behandling?
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
En officer som som skuttar runt i en CV90 och möjligen hamrar på med Tksp och drar iväg en fullbumpa mellan varven? Eller en officer på exempelvis S1 som inte skuttar runt och hamrar fullt lika mycket? Det hade gett bra information om hur mycket stryk de utsätts för. Har du under lång tid utsatt den för denna behandling?
Det brukar bli ca 40 dygn i fält per år. Det innefattar allt från vinterutbildningar och strapatser, till övningar med lägre intensitet.
 

Bergsman

Cartier
2-Faktor
Det brukar bli ca 40 dygn i fält per år. Det innefattar allt från vinterutbildningar och strapatser, till övningar med lägre intensitet.
Jag får testa köra hårt nu medan garantin gäller och se vad den duger till, hoppas den klarar mer mil på skoter än vanligt folk kör med bil under ett år. Man kan ju tänka sig att det kan innebär ett större behov av service men det får väll Explorertiden utvisa :)
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag får testa köra hårt nu medan garantin gäller och se vad den duger till, hoppas den klarar mer mil på skoter än vanligt folk kör med bil under ett år. Man kan ju tänka sig att det kan innebär ett större behov av service men det får väll Explorertiden utvisa :)
Ingen fara, det kommer gå bra...
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Gått omkring med min Explorer en vecka nu, den växer för varje minut, ett perfekt köp. Men ännu är telefonen borta så några foton kan jag inte bjuda på. Är långt ifrån en expert och funderar lite på hur mycket stryk den kan klara av? Ponera att jag ägnar mig åt aktiviteter som kan liknas med off-road körning med MC mer eller mindre hela dagarna. Explorer i all ära men klarar den av alla de stötarna och vibrationer det skulle innebära eller gör jag klokast att använda min gamla quartz omega under sådana dagar, vilket är stora delar av året egentligen.
Oavsett vad den klarar hade jag använt den med förnuft. Ibland blir det nästan löjligt vad folk ska utsätta en mekanisk klocka för. Man kan givetvis gå i sina mockaskor i snöslask och is men de flesta väljer en mer anpassad vinterkänga...
 
En officer som som skuttar runt i en CV90 och möjligen hamrar på med Tksp och drar iväg en fullbumpa mellan varven? Eller en officer på exempelvis S1 som inte skuttar runt och hamrar fullt lika mycket? Det hade gett bra information om hur mycket stryk de utsätts för. Har du under lång tid utsatt den för denna behandling?

S1 eller LedR som det heter idag har CV90 :)
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Gått omkring med min Explorer en vecka nu, den växer för varje minut, ett perfekt köp. Men ännu är telefonen borta så några foton kan jag inte bjuda på. Är långt ifrån en expert och funderar lite på hur mycket stryk den kan klara av? Ponera att jag ägnar mig åt aktiviteter som kan liknas med off-road körning med MC mer eller mindre hela dagarna. Explorer i all ära men klarar den av alla de stötarna och vibrationer det skulle innebära eller gör jag klokast att använda min gamla quartz omega under sådana dagar, vilket är stora delar av året egentligen.
Mycket möjligt att den klarar av det. Men varför chansa?
Är det superviktigt att klockan måste sitta på armen 24/7? Om inte, lägg undan den vid de tillfälle där risken är onödigt hög.

Jag fattar argumentet att man ska använda sin klocka, (och det finns få ämnen på KS som är så här laddade som just använding av klockor). Säger man att man inte vill använda sin guldsub när man sitter på tunnelbanan iklädd t-shirt i NYC, ja då dröjer det inte länge innan någon påpekar att man köpt en för dyr klocka och är löjlig som inte använder den.

I mitt tycke handlar det om sunt förnuft, använd din klocka så mycket som möjligt men precis som @Airman säger skulle man inte använda mockaskor i snöslask. Man skulle heller inte änvända finkostymen en heldag ute i skogen.
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Oavsett vad den klarar hade jag använt den med förnuft. Ibland blir det nästan löjligt vad folk ska utsätta en mekanisk klocka för. Man kan givetvis gå i sina mockaskor i snöslask och is men de flesta väljer en mer anpassad vinterkänga...
Jag kan hålla med dig i de fall folk gör det ”bara för att”. Men om man ser till vad som faktiskt händer med en klocka i de exempel som jag och @Bergsman tar upp så är det inte särkilt extremt egentligen. Klockan kommer bli blöt ibland, den kommer skaka och vibrera ibland, och i undangatsfall slå i något. Den kommer även utsättas för variationer i temperatur. Det skiljer sig inte nämnvärt från en promenad med hunden om jag ska vara helt uppriktig. Vad jag däremot kan känna viss oro för kopplat till användningen i jobbet är de gånger vi använder sambandssystem med hög uteffekt. Jag tänker givetvis på risken att klockan ska påverkas av ett starkt magnetfält då.
Summan av kardemumman blir alltså (för mig) att om jag är beredd att använda min klocka till vardags utan att oroa mig så är steget till att använda den på samma sätt på jobbet vändigt kort. Men då är jag den typen av klocknörd som kallar spår av användning för karaktär och har inget intresse av att försöka behålla en klocka i mint condition.
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Man skulle heller inte änvända finkostymen en heldag ute i skogen.
Nu kanske det börjar låta som att jag är på krigsstigen - det är jag absolut inte! :)
Men för mig är min Nomos Orion finkostymen i skogen, medan min Explorer är fjällrävenbyxorna. Som jag ser det handlar det om perspektiv och vad man med sinnesro kan göra med sin klocka. Nu har jag bjudit på mitt perspektiv.
Glad söndag förresten!
B166F334-E28E-4991-8951-734B802D69E0.jpeg

(Bliden är inte från idag)
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Oavsett vad den klarar hade jag använt den med förnuft. Ibland blir det nästan löjligt vad folk ska utsätta en mekanisk klocka för. Man kan givetvis gå i sina mockaskor i snöslask och is men de flesta väljer en mer anpassad vinterkänga...
Ja det är verkligen märkligt vad stor vikt man lägger till detta?
Köp en plast-Casio om du absolut måste veta tiden med
Nu kanske det börjar låta som att jag är på krigsstigen - det är jag absolut inte! :)
Men för mig är min Nomos Orion finkostymen i skogen, medan min Explorer är fjällrävenbyxorna. Som jag ser det handlar det om perspektiv och vad man med sinnesro kan göra med sin klocka. Nu har jag bjudit på mitt perspektiv.
Glad söndag förresten!
B166F334-E28E-4991-8951-734B802D69E0.jpeg

(Bliden är inte från idag)
Bra där!
Om någon är bekymrad om jag badar eller inte med min klocka så känns det inte som att det är mitt bekymmer.
Just det här att bada verkar vara något som klocksnackare är minst sagt maniska över. :rolleyes:
 

Bergsman

Cartier
2-Faktor
För mig är den tuffa behandlingen det dagliga livet egentligen, jag kan förvisso bära quartzaren 10h per dag och sätta på mig Expyn om kvällarna men det känns lite tråkigt. Särskilt med tanke på hur många nördfoto tillfällen jag skulle försitta bland Sveriges berg, dalar och glaciärer :)

Men jag ska ge den ett år på försök och, klarar den det, så klarar den allt, och i slutändan är det inte värre än att man får reparera den, som allt annat man använder. Visar det sig att man måste reparera den samme ett par ggr per år får jag fatta ett nytt beslut och har samtidigt lärt mig något.
 

Omega87

Rolex
Tackar! Har prövat 36an, en vän har en 114270, en annan har mk2. Gillar båda men uppskattar easy link, min handledsstorlek varierar rätt mycket under dagen. Sedan tror jag att jag sakta men säkert gått mer och mer mot att uppskatta mindre klockor. Klockan dessförinnan var en bb58 som sitter snarlikt men upplevs mindre faktiskt. Om det blir en till klocka blir det nog en DJ i 36.
Vad härligt du hade möjligheten att pröva 36:an! Jag började med att testa en 39:a men kände direkt att den var för stor annars är det en riktigt fulländad pjäs! Hade varit riktigt skoj om Rolex gjorde den i 36 mm! :greedy: Länken på en vintage är ju inget att hänga i julgranen egentligen men har givetvis sin charm! :cigar: Låter som ett bra val att välja en DJ 36. Där har du en bra duo! :)
 
Topp