• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Pete11

Vacheron
2-Faktor
#söndagsexpyn
Har bara burit denna, och en träningsklocka (ofta dubbelpipigt), sedan jag köpte den.
Det var ett tag sedan det hände.
IMG_20190908_173643.jpg
 

mabac

Breitling
Jag tycker det här med (o)polering är lite väl mycket nervositet kring. Om klockan är en gnutta polerad och det är bra gjort och det är mycket metall kvar är ingen skada skedd tycker jag. Klart man föredrar opolerat men ser klockan bra ut med feta bandhorn så känn ingen oro.
Får jag be om råd? Dessa bilder bad jag att få från en säljare av en nyservad klocka. Ser jättefint ut tycker jag, men är bandhornen för smala?
DSC_0011.JPG
DSC_0007.JPG
DSC_0017.JPG
DSC_0018.JPG
DSC_0027.JPG
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Får jag be om råd? Dessa bilder bad jag att få från en säljare av en nyservad klocka. Ser jättefint ut tycker jag, men är bandhornen för smala?
DSC_0011.JPG
DSC_0007.JPG
DSC_0017.JPG
DSC_0018.JPG
DSC_0027.JPG
Jag tycker inte de ser för smala ut. Jag tittar på min egen 114270 och jämför när jag säger det, och Rob. Engström säger i sin tur att min klocka har fina bandhorn.
 

mabac

Breitling
Jag tycker inte de ser för smala ut. Jag tittar på min egen 114270 och jämför när jag säger det, och Rob. Engström säger i sin tur att min klocka har fina bandhorn.
Tack. Jag försökte göra min research och har lite svårt att jämföra bilder ur andra vinklar.

Hittade en annan på c24, verkar vara nyservad, och sägs vara toppskick. Den ser ut att ha lika "smala" bandhorn. Så då är nog den förra också ok.
https://www.chrono24.se/rolex/explo...et-mit-zertifikat-ueber-6500---id12239239.htm
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Får jag be om råd? Dessa bilder bad jag att få från en säljare av en nyservad klocka. Ser jättefint ut tycker jag, men är bandhornen för smala?
DSC_0011.JPG
DSC_0007.JPG
DSC_0017.JPG
DSC_0018.JPG
DSC_0027.JPG
Det är alltid svårt att göra en bedömning av bilder. Det är så mycket som spelar in, tex ljus och skuggor, vinklar, vart fokus ligger i bilden mm. Jag håller med övriga talare, tycker det ser bra ut att döma av bilderna. Bandhornen ser ganska krispiga ut även om fokus ligger på andra delar av klockan.
Även om den skulle fått nån polering är det i så fall snyggt gjort och det ser ut som att det är mkt metall kvar...
 

Wallenberz

Breitling
Hej,
Jag letar för fullt efter en fullset 114270, bland annat på Chrono24. Jag har dock lite svårt att avgöra vad som är ett rimligt pris för en fullset (helst med nya boxen som kom 2005). Hur värderar man "service" av handlaren jämfört med en riktig Rolex service?
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
En liten fundering såhär på torsdagskvällen...

När jag letade Explorer så var jag ett tag inne på 14270 med tritium och borrade bandhorn. Det blev en 114270 med Rolex rehaut istället, men det hör inte hit.
På Chrono24 sorterade jag på 14270 och årtal mellan 1990-1994, och visst hade klockorna borrade bandhorn, med ett geografiskt undantag. Många, men inte alla, av de klockor som såldes från USA saknade borrade bandhorn trots att de låg i det åldersspann som ska ha det.
Några möjliga förklaringar till detta kan vara att man har skrivit fel tillverkningsår, eller har bilder på en annan klocka än den som säljs.

Nu till min fundering:
Det är mycket långsökt, men kan det vara så att klockorna som såldes i USA inte hade borrade bandhorn? Vi vet att vissa geografiska skillnader har förekommit i de klockor som Rolex har sålt tidigare. Exempelvis såg certen olika ut i USA mot resten av världen under en period. Ett annat exempel är Space Dweller som såldes exklusivt i Japan.

Som sagt, en oerhört långsökt tanke. Troligtvis är den heltokig och svårt konspiratoriskt, men den biter sig fast hos mig ändå. Vad tror ni?
 
Topp