• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Rob. Engström
Det tog sin lilla tid, men jag fick ett bra pris på en handgravyr. Det skilde väldigt lite mot kostnadsförslaget jag fick på en lasergravyr av en annan välkänd AD.
Okej. Jag tror ej dock det är Rob E som graverar själva utan de lejer ut det till GemArt Stockholm. (Det sa de iallfall till mig när jag frågade.)
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Okej. Jag tror ej dock det är Rob E som graverar själva utan de lejer ut det till GemArt Stockholm. (Det sa de iallfall till mig när jag frågade.)
Det stämmer. Det är inte dom själva som graverar. Har inte koll på vilken gravör dom använder sig av, men en skicklig sådan i alla fall.

Dom hade kunnat gravera in hela vapnet, vilket är väldigt imponerande på en så pass liten yta. Det var dock dubbla priset på det. Jag tror inte att detaljerna i skölden hade kommit fram så tydligt då heller.
4703C124-82AE-46C5-8811-1F821E9322C8.jpeg
 

Proust

Omega
2-Faktor
Bor i Stockholm och ska lämna in min 14270 på service. Vilken AD skulle ni rekommendera?
Fick bra hjälp av Nymans. Skulle dock försöka föra kontakten med urmakarna framför butikspersonalen. När jag lämnade in min på check så sa personalen att det fanns ett servicebehov och att det skulle kosta ca 7k. Det visade sig sen efter kontakt med urmakarna att så inte var fallet utan att endast mindre punktinsatser var nödvändiga och vi kom därför överens om ett lägre pris. Så kudos till dem för flexibilitet.

Däremot (!) Så frågade jag om de kunde polera bort en liten grej, men det gick tydligen inte utan att polera hela klockan. När jag fick tillbaka den så hade de ändå polerat den lilla biten, vilket blev bra i slutändan. Men - anmärkningsvärt att de inte ringde först och hörde sig för.
 

jdahl

Omega
2-Faktor
Fick bra hjälp av Nymans. Skulle dock försöka föra kontakten med urmakarna framför butikspersonalen. När jag lämnade in min på check så sa personalen att det fanns ett servicebehov och att det skulle kosta ca 7k. Det visade sig sen efter kontakt med urmakarna att så inte var fallet utan att endast mindre punktinsatser var nödvändiga och vi kom därför överens om ett lägre pris. Så kudos till dem för flexibilitet.

Däremot (!) Så frågade jag om de kunde polera bort en liten grej, men det gick tydligen inte utan att polera hela klockan. När jag fick tillbaka den så hade de ändå polerat den lilla biten, vilket blev bra i slutändan. Men - anmärkningsvärt att de inte ringde först och hörde sig för.

När jag lämnat in på Rob tidigare har alltid urmakaren hört av sig och beskrivit vad som behöver göras och varför. Jag antar att Nymans säljare också bara lämnar in den och att urmakaren senare hör av sig till mig i så fall. Jag testar nog Nymans den här gången! Tack
 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Robs urmakare är annars jäkligt bra. Går alltid att diskutera olika lösningar direkt med dem. Rekommenderas!
 

herrstilen

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
När jag lämnat in på Rob tidigare har alltid urmakaren hört av sig och beskrivit vad som behöver göras och varför. Jag antar att Nymans säljare också bara lämnar in den och att urmakaren senare hör av sig till mig i så fall. Jag testar nog Nymans den här gången! Tack
Har nu servat hos både Nymans och Rob. Man får en mer utförlig beskrivning av vad som ska bytas från Rob än Nymans. Rob kan beroende på vem som jobbar vara ett trevligt ställe men generellt så gillar jag nymans mer på den fronten plus att prata med dem på Rob var hemskt och Nymans var sjukt trevliga på telefonen och lättsammare och göra med på distans. I framtiden kommer jag vända mig till Nymans men det är ju endast min upplevelse :)
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Bor i Stockholm och ska lämna in min 14270 på service. Vilken AD skulle ni rekommendera?
Jag vände mig till Rob. Engström med min 114270 och tyckte dom var riktigt bra. Jag fick prata direkt med urmakaren inne i butiken och vi diskuterade vad som skulle göras. Jag fick en professionellt och sympatiskt intryck av dem.
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Idag provar jag ett Chevron strap från Crown & Buckle. Jag tycker det funkar riktigt bra. Skönt är det också. Länken ska få lite vård här hemma, samt lite välförtjänt vila efter en veckas hårt användande på diverse vandringsleder och Östersjöns grumliga vatten.
62E83F0F-63A4-498E-8B90-155FE2CB6840.jpeg

AB7DBBFC-6D73-46DF-8042-478EDDCF0179.jpeg
 

Sistakvarten

Rolex
2-Faktor
Haha, att endast kommentera det man gillar är en bra regel och jag är lite förvånad själv att jag vek av från den. Men ogillar är ett för starkt ord här. Designmässigt är det rätt tydligt att klockor med slät glasring i rostfritt behöver ändlänkar på gummit, jämför t ex originalgummina till Omegas AT och SMP. Nog om det, slutkommenterat om Explorer1-or på annat än Oyster :)
Haha jag kör själv lite samma ”regel”:)
Håller faktiskt med dig lite där med glasringen och ändlänkarna. Inte reflekterat på det men kriterierna du målar upp är ju rätt bra:)
 

fsdfsdf

Omega
Sådär ja - nu får även jag skriva i denna tråd med en nyinköpt 1016 från ca 1979 i fint skick. Har haft tidiga Explorers på köp-radarn länge, men annat har kommit emellan. Efter ett par månaders börshausse som givit känslan av att vara stadd vid kassa slog jag äntligen till efter hittat detta exemplar nedan. Några snabba intryck är att 36mm känns perfekt på mina smala handleder - så om ni går i liknande tankar - räds ej det mindre formatet. Vidare är det härligt att se 3-6-9 siffrorna och den rena tavlan genom den ganska kupade plexiglaset. Tror att den här kommer flyga mer under radarn än Submariner, GMT etc, även om den emblematiska oysterlänken känns igen på långt håll. Glad att få ha den på armen och tror det blir en keeper!

6T5jBPN.jpg


QkTVgej.jpg
 
Senast ändrad:

a.i

Omega
2-Faktor
Sådär ja - nu får även jag skriva i denna tråd med en nyinköpt 1016 från ca 1979 i härligt skick. Har haft tidiga Explores på köp-radarn länge, men annat har kommit emellan. Efter ett par månaders börshausse som givit känslan av att vara stadd vid kassa slog jag äntligen till efter hittat detta exemplar nedan. Några snabba intryck är att 36mm känns perfekt på mina smala handleder. Vidare är det härligt att se 3-6-9 siffrorna och den rena tavlan genom den ganska kupade plexiglaset. Tror att den här kommer flyga mer under radarn än Submariner, GMT etc, även om den emblematiska oysterlänken känns igen på långt håll. Glad att få ha den på armen och tror det blir en keeper!

6T5jBPN.jpg


QkTVgej.jpg
Otroligt fin är den, stort grattis! Sedan jag köpte 36mm har jag svårt att se att jag kommer köpa något annat framöver. Jag tror det blir en keeper, 1016 med go patina är svårslagen:happyhappy:
 

Berns

KS Explorers Club
OWG March
Grattis! Ser ut som du fått tag på en riktigt fin 1016. Välkommen.

Sådär ja - nu får även jag skriva i denna tråd med en nyinköpt 1016 från ca 1979 i härligt skick. Har haft tidiga Explores på köp-radarn länge, men annat har kommit emellan. Efter ett par månaders börshausse som givit känslan av att vara stadd vid kassa slog jag äntligen till efter hittat detta exemplar nedan. Några snabba intryck är att 36mm känns perfekt på mina smala handleder. Vidare är det härligt att se 3-6-9 siffrorna och den rena tavlan genom den ganska kupade plexiglaset. Tror att den här kommer flyga mer under radarn än Submariner, GMT etc, även om den emblematiska oysterlänken känns igen på långt håll. Glad att få ha den på armen och tror det blir en keeper!

6T5jBPN.jpg


QkTVgej.jpg
 
Topp